דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לעבור את החגים בשלום 

מאת    [ 17/04/2019 ]

מילים במאמר: 652   [ נצפה 2532 פעמים ]

אין דבר בעולם דביק יותר מאשר משפחה בחגים. אתה יכול להשקיע אין סוף בטיפול טוב ויעיל, אך 15 דקות לתוך מפגש משפחתי בחג, אתה חוזר לאותה דינמיקה ישנה, ומוכרת. כל האסרטיביות שפיתחת משך השנים, נעלמת כלא הייתה ברגע שמישהו מבני המשפחה נוגע בנקודה הכואבת והרגישה המלווה את מהלך החיים. עבור אנשים רבים מפגשים משפחתיים דורשים אסטרטגיות הישרדותיות, כדי להישאר מחוץ למצבים השואבים הללו.

בטרם אתה מתייאש לגמרי, הקדש מחשבה קלה להצעות הבאות:

ותר על תקווה שהמשפחה תפעל בצורה מדויקת אשר תעניק לך שקט והנאה מושלמת מהמפגש. לכן, לפני מפגש משפחתי, קח לעצמך מספר דקות שקטות לחשיבה על מה ואיך אתה רוצה שיהיה במפגש. מאידך, זכור שבכל משפחה ישנה דינמיקה ותפקידים המלווים אותה מאז ומעולם. במקרה הטוב, אתה עלול להיות מופתע לגלות שעם השנים התרחש שינוי איטי ועקבי, אשר עושה את השהות עם המשפחה לנעים וקל יותר. אם בכל זאת קשה לך – נתק עצמך רגשית מהסיטואציה, כאילו אתה צופה בהם מבחוץ משחקים את המשחק אליו הם מורגלים – הדינמיקה אשר קשה לך.

קבע לעצמך גבולות בטוחים - בהנחה שבני משפחתך לא ממש השתנו והם ממשיכים בדפוסים משכבר הימים. על מנת שיהיה לך נעים אתה יכול להחליט עם מי מבני המשפחה קל לך יותר ולהעביר לצידו את המפגש.

בחר את האפשרות הקלה והטובה יותר, אשר תאפשר לך להישאר נינוח יחסית ואף להנות מהסיטואציה. חשוב לכמה זמן אתה זקוק כדי להישאר בסיטואציה המשפחתית, מבלי להיפגע ולפגוע. הכן לעצמך "דרכי מילוט" כאלה או אחרים. לדוגמה: אל תתן לעצמך להיות תלוי בהסעה בקרוב משפחה, האם "חבר טלפוני" יכול לספק לך תירוץ נח ליציאה לא דרמטית מהבית?

ותר על שליטה – במפגש המשפחתי עלולים להעלות נושאים ?רגישים? כמו זוגיות, משקל, עבודה, חברים, לימודים וכו', רמזים ואמירות אשר עשויים להוציא ממך את כל האויר, לאתגר כל מילימטר של קבלה עצמית, שעליה עבדת בכל דרך אפשרית. אמירה כזו גורמת לעתים קרובות, לנסיגה למקום הלא בטוח, למקום הקדום בגללו לא נעים לך לחזור לדבקות המשפחתית. התגובה האוטומטית היא רצון להתווכח, להסביר, להצדיק ולשכנע שאתה בסדר עם המצב, שיקבלו אותך ואת חייך.

זכור כי כל ניסיון לנסות לשכנע או לשלוט במה שאנשים חושבים, הופך אותך נשלט על ידי האחרים. אתה מפקיד בידי האחרים את המפתח לרווחתך הנפשית. אתה יכול לבלות שנים ארוכות בניסיון לרצות ולספק את ציפיותיהם של האחרים, למרות זאת, הם לא תמיד יוכלו לקבל אותך באופן שאתה רוצה וזקוק לו. חשוב לזכור, שאינך יכול לשלוט במחשבותיו ורגשותיו של האחר. זכותו של כל אדם להחזיק בדעות המתאימות לאמונותיו, הרגליו וערכיו,אין דרך לכפות עליו את דעותייך ולהפך. בעיקר אל תעשה זאת במפגשים משפחתיים חגיגיים.

אם נפגעת, התרחק מהסיטואציה, אל תגיב ממקום הגנתי ואימפולסיבי, קח אחריות על עצמך, מעשייך ומחשבותייך בלבד. אינני מציעה לוותר על עמדותייך ואמונותיך ולהסיר מהאחרים את כל האשמה, אלא להכיר ולקבל שרק לך יש את היכולת להגיב על פגיעה באופן מרפא, במקום להעמיק את הכאב. אין זה משנה מה המצב – יש לך את היכולת לשלוט על פעולותיך ומחשבותיך כדי לתקן.

הפוך לצופה פעיל או צופה משתתף - במדעי החברה משתמשים במחקרים בטכניקה שנקראת תצפית משתתפת. כלומר, מצטרפים לקבוצה של אנשים כדי לצפות ולדווח על מעשיהם. כשאתה בעמדת צופה משתתף ומתבונן באחרים, כמעט כל פעילות קבוצתית הופכת למעניינת, מסקרנת ומעשירה. בעיקר כאשר מתרחקים רגשית מהסיטואציה ורק מתבוננים בה.

התבונן במשפחה כאילו אתה עומד לכתוב תסריט לקומדיה – ככל שהתנהגותה של המשפחה תהיה יותר קיצונית, כך היא יכולה להיות יותר משעשעת בנושאי הורות, סודות משפחתיים רעילים, מכות "מתחת לחגורה" וכדומה. אחרי תרגיל כזה אתה עלול לגלות שאינך סובל יותר מהסיטואציה המשפחתית, אלא אף מתחיל להנות ממנה.

בדוק מראש עם מישהו מבני המשפחה (אתו יש לך קשר טוב) על הלך הרוח במשפחה, ושריין אותו כדי שיהווה מקור תמיכה במקרה בצורך. אם אינך סומך על בן משפחה שיהיה שם איתך ובשבילך, שריין לעצמך חבר אתו תוכל לחלוק את הדברים. נסה לא לדבר על המפגש המשפחתי יותר מיום- יומיים, כדי להתחבר מחדש לעולם שלך, מבלי להפוך את הדברים לדרמטיים מידי.

בחר כל דרך המתאימה לך לסיים את החגים בתחושה יותר טובה מהפעמים הקודמות.
בסופו של דבר, עבודה עצמית זו עשויה להיות מתנת החג הטובה ביותר שאתה תקבל ותיתן לאנשים ומהאנשים היקרים לך.

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב