אני רוצה לברך את מחזור עורכי הדין החדשים שיצטרפו לשוק העבודה והוסמכו להיות חלק מנציגי החוק והדין במדינת ישראל.
כמה עורכי דין יש בישראל?
לפי הרשומות והפרסומים יש יותר מ 78 אלף עורכי דין בישראל
כ 10 אלף פרשו או שאינם עוסקים במקצוע מסיבות שונות ועוד כ 15 אלף עורכי דין כשירים ורשומים אך אינם עוסקים במקצוע.
באחד ממחקרי התדמית שביצענו בעבר עלתה השאלה מה אומר לך המקצוע עורך דין? ואיזו אסוציאציה היא מעלה, ותשובות שכיחות ודומיננטיות הפתיעו אותנו, ציפינו לשמוע איש חוק, שומר סדר, מגן וקיבלנו תשובות בדיוק הפוכות! יחס גבוה של דימוי שלילי.
שחקרנו לעומק לא מצאנו שעורכי הדין אינם ישרים, אינם אמינים או בלתי מקצועים אלא הסיבה לכך טמונה בשני משתנים עיקריים
ברוב המקרים שאנו פונים לשירותי עורכי הדין אנו נמצאים בסטיואציה מחייבת ותשלום שנראה לנו כ"קנס" אם זה בתחומים שתבעו אותנו אז אנחנו בבעיה ומעבר לאיום התביעה ובלי קשר לתוצאה אם יפסקו נגדנו או לטובתנו יש לנו לשלם כסף לעבודה ושירות של בעל מקצוע שהוא אותו עו"ד ובתת מודע שלנו הכסף הזה משולם בתחושה של תשלום לא רצוי,
גם בליווי עורך דין בתחום המסחרי במקרים רבים מרגישים שהתשלום לא תמיד נחוץ או שהוא אינו מתומחר בפרופורציה הנכונה או שהתמורה הולמת את השירות.
והגורם השני הוא קשור לידע, מה הוא ידע? ראשית רבים מהלקוחות מרגישים שעו"ד כותב מס' מילים או שם חותמת, לא עשה כלום וקיבל כסף ומה הקשר כאן לידע? ההבנה מה הוא תחום האחריות של עו"ד ואיך זה משפיע עליו ועל הלקוח, מה הוא באמת מקצוע עריכת הדין, ומאיפה נולדה הבעיה? דווקא מאותם עורכי דין שלא השכילו שעריכת דין זה לא רק תחום ומקצוע אלא זה עסק לכל דבר ועניין, את או אתה יכולים להיות מוכשרים, חדים ובקיאים בחוק אך אתם לא יודעים לנהל עסק, לבנות תדמית, לשווק ולמכור את המוצר שלכם שזה בעצם אתם, ללמד את הלקוח שהוא לא רק צריך אלא גם למה הוא רוצה אתכם ומה השירות שאתם נותנים, מה הוא תהליך מכירה של עורכי דין ואיך הוא שונה מתהליכי מכירה של מוכר מקררים.
מצטרפים אלינו בשמחה רבה מאות עד אלפי עורכי דין מדי שנה, מה מבדיל בין עו"ד אחד למשנהו? רק תחום ההתמחות?
איך אתם נראים? עשיתם לוגו שמתאים לחברת מזגנים בדרום קוריאה, הצטלמתם כמה תמונות עם לבוש מסורתי פתחתם דף בפייסבוק ומה הלאה? בחנתם באמת אם אתם משדרים תוכן תקין, מקצועי ומדבר בשפה של קהלי היעד?
איך אתם באמת פונים ללקוחות ולא מחכים שהלקוחות יפנו אליכם?
איך התנהגתם מול הלקוח במצבי הצלחה או במצבי כישלון, מתי התקשרתם ללקוח לשאול לשלומו, גם אותו לקוח שרכש דירת חדר לפני שנה.
אני יכול לכתוב ולדבר על כך שעות על איך אנו נתקלים בעורכי דין שהם מותג מצליח ואיך ישנם עו"ד שרק חולמים את החלום ולמה יש כאלו שהרימו ידיים ונטשו את התחום?
אנו מאמינים ביוקרת המקצוע, בצורך וברצון לשימוש בשירותי עורכי הדין, ורובכם יסכים עימי שאם השימוש בשירותי עריכת הדין היו חינם הייתם מתייעצים איתם על כל שאלה וסוגיה אפשרית ואולי הייתם תובעים את כל מי שהפריע לכם מכל סיבה שהיא, אך על שירות משלמים וצריך להבין על מה משלמים, איך בונים מאגר לקוחות נאמן, איך מנהלים לקוח, איך מתמחרים וכמובן איך מוכרים!
תהיו מותג, תמצאו את הבידול ואל תנסו לפנות לכולם כי אתם צריכים פרנסה כעת וזו הטעות הראשונה שעושים עורכי דין צעירים ובעלי מקצוע שונים.
לבנות מותג זהו תהליך מורכב ולא פשוט אך לשנות תדמית של מותג קיים זו עבודה קשה מנשוא שלא תמיד צולחת.
לפני שאתם יוצאים לשוק כמותג עצמאי תמצאו את האהבה שלכם בתחום, בתת התחום, באופי ובממשל התאגידי העצמאי שלכם.
איך הופכים מנותן שירות למותג מצליח ולמה שיבחרו דווקא בכם, איך מעלים את ערך הפירמה ומקבלים את התמורה הראויה לשירות שלכם.
דר' חזי גור מזרחי
יועץ ומרצה לאסטרטגיה שיווקית
מחבר הספר - קוד משתמש
המכון לחקר הקמעונאות