דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרשנויות שליליות - חישוב מסלול מחדש 

מאת    [ 17/02/2019 ]

מילים במאמר: 601   [ נצפה 2211 פעמים ]

כמה מאיתנו עשו מעשים פוגעניים ולא מוצלחים (בלשון המעטה) שהשפיעו על בן הזוג? קרוב לוודאי שכולנו פגענו בכוונה או שלא בכוונה במישהו שאנו אוהבים. למעשה, ברור שמרבית האנשים עשו ויעשו במהלך חייהם, משהו שיפגע בבן הזוג או אדם אחר היקר וקרוב לליבם.

יחד עם זאת, כמה מאיתנו עשו מעשים טובים ומחוות נחמדות כלפי האחר והוא נתן להם פרשנות הפוכה? בפרשנות הפוכה זו, המעשה שעשית לא נועד להיטיב, אלא להיפך - הוא נועד לפגוע, להשפיל ולתמרן את הדברים לטובת הנותן. פרשנות כזו עלולה להביא את מערכת היחסים למקום ללא מוצא. התחושה היא שאינך יכול לעשות את המעשה הנכון. אתה תהיה מואשם בכוונות לא טהורות, גם אם אתה מאוד משתדל.

לדוגמה: בן זוג עושה מחווה כלפי האחר ומביא משהו שברור לו שבן הזוג אוהב (אוכל, אביזר, בגד וכו'). בן הזוג עלול לפרש זאת כשוחד כדי להשיג דבר מה שבן הזוג לא הסכים לו. הוא לא יראה זאת כמחווה של אהבה, חום ואכפתיות. אלא, כמעשה שמאחוריו עומדים מניעים מניפולטיביים נסתרים. מכאן מתפתח בקלות תחושת פגיעה והתרחקות הפוגעת באינטימיות ובקירבה.

אנשים הנעים בדפוסים ופרשנויות שליליות, יתקשו לראות את ניסיונותיו של האחר כרצון להתקרב ולתקן. הם יפרשו ניסיונות לקרבה כהתנהגות מניפולטיבית אשר נועדה לתמרן אותם. לעיתים קרובות שותפים אומרים זה לזה "לצערי, כשאני איתך, אני צריך לעמוד כל הזמן על המשמר, שמא אמרתי או עשיתי משהו שתפרש אותה בדיוק הפוך למה שהתכוונתי...".

מוחנו מחווט להעדפה שלילית. הגיוני, משום שהישרדותנו תלויה ביכולת להימנע מסכנה. מכאן שהמוח נותן מקום רב לאירועים אותם אנו מפרשים כשליליים, בעוד מצבים חיובים זוכים להרבה פחות "רייטינג". גם אם מבחינה הישרדותי, פרשנויות שליליות מוצדקות, במערכות יחסים חיוני לראות את החיובי ואת ההצלחות. זאת משום שכאשר אנו מונעים לרוב על ידי פרשנויות שליליות, ישנה סכנה מציאותית לשלמות הקשר באי ראיית ההצלחות והחיובי. כך נוצר מעגל סגור של השלכות ומחשבות שליליות ביחס לקשר. כתוצאה מכך, היחסים הופכים כואבים, מרוחקים, ומתסכלים.

למעשה, אם וכאשר רוצים שינוי, יש לוותר ולמתן את הפרשנויות השליליות. שינוי עשוי להתרחש כאשר כל אחד מבני הזוג יוכל לוותר על חלק גדול ממנגנוני ה"שמירה" שלו, לצעוד צעד קדימה ולראות את מעשיו של בן הזוג כמשהו חיובי ולתת לו ליהנות מהספק שבמעשה שעשה התכוון לטוב ולא היה בו כל פרשנות שלילית אחרת. חשוב לראות ולהתמקד גם בחוזקות ובהצלחות של הזוגיות ולא רק בקושי. כך גם בטיפול – יש לראות את הקשיים, לא להתעלם מהם ולטפל בהם. לא פחות חשוב להתמקד בהצלחות והחוויות החיוביות ביחסים כדי לזכור ולהזכיר לעצמם שהם גם יודעים לנווט את יחסיהם למקומות טובים. ההתעמקות בדרך בה הם מביאים עצמם ממריבה לקירבה, נועדה לסייע להם להבין שהדברים אינם מקריים, אלא תולדה של השקעתם בהטיית המסלול למקום חיובי. ההצלחה עשויה להירשם בתודעה ולשמש אותם בפעם הבאה לכשיתחילו פרשנויות שליליות ותגובות המביאות למחלוקת.
ביחסים בריאים, בני זוג אינם נותנים פרשנות שלילית אוטומטית, גם אם המעשים אינם עולים בקנה אחד עם דעתו או רצונו של בן הזוג האחר. הם מסוגלים לראות באופן חיובי או ניטראלי, כאשר בן זוגם עושה משהו שעלול לרמוז או להתפרש כמעשה שעלול להתפרש כמעשה מכאיב, רע או פוגעני.

שינוי האופן שבה אתה חושב על בן זוגך, עשוי לשנות את האופן שאתה מרגיש כלפיו, להשפיע על הפרשנויות שלך ולהגיב בהתאם.
מצא דרכים להאט את חשיבתך האוטומטית, להגיב באופן פחות הגנתי ודחפי (אימפולסיבי), לומר מה שאתה רוצה ומתכוון כאשר אתה רגוע ויכול לחשוב ולשקול את הדברים. האמינו בכוונתו, רצונו ונכונותו של השותף שלכם לעשות כל שהוא יכול לטובות היחסים, אלא אם כן הוכח אחרת.

עלינו להיות מודעים לדרך בה אנו משתמשים כדי לפרש דברים ומצבים סביבנו, לנסות לבדוק שפרשנותנו מבוססת על המציאות בצורה האובייקטיבית ביותר שניתן והיא לא פרי דמיוננו הסובייקטיבית בלבד, מה היא המציאות האמיתית שלפיה ניתן פרשנות למצב או אירוע. מודעות עצמית תשפר את פרשנויותינו למצב ומכאן גם את יחסינו עם הסביבה הקרובה.

 

 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב