דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האמנות האודיו - ויזואלית של סלסט בורסייה-מוג'נו 

מאת    [ 18/12/2018 ]

מילים במאמר: 692   [ נצפה 1996 פעמים ]

 

האמן הצרפתי סלסט בורסייה-מוג'נו, הוא ללא ספק אחד האמנים העכשוויים המפתיעים באמנות בת-ימינו.  במיצבים שלו, הוא עושה שימוש בחפצים יומיומיים ובמצבים שגורים כדי להפיק צלילים, מראות ותנועות בלתי-צפויים ויוצר חוויה חושית מסוג חדש.

האמנות שלו כוללת מדע, טכנולוגיה, בעלי חיים וצמחים. במובן מסוים גישה כוללת זו משכפלת, באדם אחד את מגוון העיסוקים של בני משפחתו: אבי-סבו היה צלם נוף, סבו צייר, אביו פסל, אחד מאחיו הוא אדריכל נוף, אחר למד הנדסה וגיאוגרפיה, ואמו סוציולוגית.

הוא נולד ב -1961 בניס, והתחיל את דרכו כנגן וכמלחין - למד סקסופון וכינור, והבין, כפי שהוא מעיד על עצמו, הוא לא האמין שיהיה נגן טוב. הוא מספר על עצמו שגם בלימודים הוא לא הצטיין. ("החינוך מעכב אנשים " אמר.) בסופו של דבר עבד כתפאורן וכתאורן בתיאטרון האוונגרדי של פסקל רמברט. את עבודתו בתיאטרון, החל בשנות העשרים שלו, והמשיך בה  כעשר שנים, עבודה זאת יצרה את הבסיס לאומנותו  חסרת-הגבולות, ולשימוש שהוא עושה בטכניקות מגוונות ליצירת מיצבים בלתי שגרתיים.

מוג'נו החל ליצור מיצבים בשנות ה-90 וייצג את צרפת בביאנלה בוונציה 2015 , בכניסה לביתן הצרפתי הציב מוג'נו , שני עצי אורן בתוך גושי אדמה גדולים החושפים את שורשיהם. עץ בודד נוסף הוצב במרכז הביתן והצופים הוזמנו להתבונן בו  מהחדרים המקיפים את החלל המרכזי. לאחר התבוננות קצרה אפשר היה להבחין כי העצים נעים באופן כמעט בלתי-מורגש. העצים הוצבו על פלטפורמות מוסתרות המונעות על ידי זרמים חשמליים במתח נמוך, הזרם החשמלי נוצר מהפרש המתחים בין האדמה לבין העצים המושרשים . בנוסף נשמע בחלל זמזום אלקטרוני עדין.  סלסטה מסביר, שהוא ניסה לייצר חשמל באמצעות העצים, וכי הוא מתעניין ביכולתם של צמחים לספק  אנרגיה.

המיצב המכונה "טרנספורמציה / חלום", מזמין את הצופים לעבור חוויה חושית חדשה, שבה מטשטשים הגבולות בין אדם וטבע, פנים וחוץ, קבוע ונייד, מהיר ואיטי  וכך נוצרת חוויה שונה של זמן ומרחב ודרך חדשה של הקשבה.

העיסוק בצלילים ובתנועה, בתוספת מרכיב מהטבע, שבו הנשמע והנראה יוצרים מערכת הרמונית אחת, בא לידי ביטוי במיצבים קסומים נוספים שלו . כמו ברכות-המים העגולות, שהקים במקומות שונים בעולם (כולל מוזיאון הרצליה), בהם שטים כלי-פורצלן, בזמן שתנועת-המים יוצרת שינויים בקומפוזיציה של כלי הפורצלן וגורמת להם להתנגש קלות אלה באלה. תנועת הכלים ונגיעותיהם זה בזה יוצרת צלילי פעמוני-רוח קסומים.

"אמנותי," מסביר האמן, "היא יצירת תנאים להשמעת צלילים, כדי שהמבקרים יוכלו לחוות 'הקשבה אסתטית'. מעורבות המבקר בתערוכה, והבנתו את המתרחש בה – מעניקות לה משמעות. יצירות האמנות שלו הן  פרי מחקר של הפוטנציאל המוסיקלי הטמון באובייקטים יומיומיים, שמתרחש בחלל מסוים. התוצאה היא 'קונצרט חי בהשתנות  מתמדת." מבחינתו מכל חפץ ניתן להפיק צליל וליצור אתו סוג של מוסיקה.

המקריות גם היא מרכיב חשוב ביצירתו לכן קרא למיצבי הבריכות בשם  Clinamen"" מושג בלטינית שטבע לוקרציוס, אשר מתייחס לסטייתם האקראית של אטומים מנפילתם המתמדת כלפי מטה. אילולא סטייה זו, סבר לוקרציוס, שני אטומים לעולם לא היו נפגשים והטבע. לא היה מייצר דבר.

אך על אף החשיבות שמוג'נו מקנה למקריות ולתנועה הבלתי צפויה, הוא עושה עבודת הכנה מוקפדת: הצלחות, הקערות והכוסיות המשייטים בברכות הכחולות, נבחרו על פי איכות התהודה שלהם. המים חוממו לטמפרטורה מסוימת ותנועת המים הקלה אף היא מבוקרת. הצופה מוזמן לשבת, להביט ולהקשיב למתרחש בבריכות בתוך החלל הגדול והריק, זו מעין הזמנה להתבוננות מהורהרת (קונטמפלציה) כמו זו המזומנת ליושבים סביב מקור מים בטבע אגם או בריכה בגן.

אחת הדוגמאות הבולטות ליצירת הרמוניה מקרית וכובשת כאחת. היא מיצב שיצר ב-2010 במיוחד לחלל גלריה The Curve במרכז התרבות ברביקן בלונדון, ומאז יצר גרסאות שונות של מיצב זה עבור חללי תצוגה שונים ברחבי העולם. הוא הפך את חלל הגלריה המוארך למעין כלוב ציפורים ענק שהצופים הוזמנו לטייל בו, ושבו מחליפות גיטרות וגיטרות בס חשמליות את ענפי העצים, ומצילות תופים את קערות המזון והמים. בנוף זה שיכן עשרות ציפורי שיר, (פינקים - ציפורים קטנות וצבעוניות שמקורן במדבריות אוסטרליה. והן פופולרית במיוחד בקרב מגדלי ציפורים ברחבי העולם. ) הציפורים חיו בחלל ועופפו בו במשך שלושת חודשי התצוגה. בכל פעם שנגעו הציפורים בכלי הנגינה, התיישבו על צווארי הגיטרות, צבטו באקראי את מיתריהן או ניקרו זרעונים מתוך המצילות, הן הפיקו מכלי הנגינה צלילים שחוברו לקומפוזיציה מוזיקלית המשתנה בהתאם למעופן ולתנועתן בחלל, מעין סימפוניה שובת לב שבה מחליפות ציפורי השיר את הנגנים. כמו במיצבים אחרים שיצר הצופים לוקחים חלק פעיל ביצירה  הם מסתובבים בחלל התצוגה ומשפיעים בכך על תנועת הציפורים  על ציוצם ועל "נגינתם" וללא ספק חווים אמנות מסוג אחר.


קישור לתמונות: https://drive.google.com/drive/my-drive

הדסה גורוחובסקי מרצה לתולדות האמנות, אמנית יוצרת ואוצרת מדריכה סיורים בדגש אמנות בארץ ובחו"ל. בקרו אותי בפייסבוק    




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב