דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יונים לצורך מאכל 

מאת    [ 25/09/2018 ]

מילים במאמר: 412   [ נצפה 6858 פעמים ]

  

היונים זוהו על ידי בני האדם כמקור מזון עוד בתקופות קדומות מאוד. ככל הנראה עוד בתקופת האבן נהגו לצוד יונים למטרות מאכל. בתקופות מאוחרות יותר היונים בויתו, ככל הנראה לפני כעשרת אלפים שנה. ביות היונים התחיל בהדרגה כאשר היונים חלקו את אזורי המחיה בכוכי המערות עם בני האדם. מאז ועד היום בני האדם אוכלים יונים ובמקומות מסוימים הדבר נחשב למעדן. במקומות שונים ברחבי העולם מאסיה ועד אירופה נהגו לאכול יונים והחלו לגדלן.

במאה ה 16 בשר היונים באנגליה הפך למסחרי עם חוות גידול אשר החזיקו עשרות אלפי יונים. גידול היונים המסחרי באנגליה הפך את היונה ממעדן יוקרתי למנת אוכל יום יומית.

הגשת יונים היא דבר מקובל במטבח הערבי וגם במטבח הצרפתי. היונה מבחינת היהדות כשרה למאכל וניתן להשיג בארץ יונים למאכל למרות שאין גידול מסחרי בקנה מידה גדול. ישנן מסעדות בארץ המגישות יונים, אך בשל ההיצע הנמוך של בשר יונים בארץ מחיר בשר יונה נחשב לגבוה מאוד.

בעבר היה מקובל יותר לאכול בארץ יונים ורבים גידלו יונים בחצר ביתם לצורך שימוש ביתי. הדבר היה נפוץ בעיקר בקרב יהודים שמוצאם ממדינות ערב ופרס ההתכנסות שלנו לתוך ערים גדולות ורכישת המזון בסופרמרקטים ולא מהגינה הביתית גרמו לירידה משמעותית בגידול יונים ביתי ומעטים ממשיכים לעשות זאת.

לאכילת יונה יש גם סמליות. היונה מנהלת מערכת יחסים מונוגמית ולכן נחשבת לסמל לזוגיות טובה. מסיבה זו בקרב קהילות יהודיות מפרס ועירק מקובל מאוד להגיש בשר יונה באירועי שבת חתן.

הכירו את בוקי

ישנם זנים שונים של יונים המתאימים למאכל. אחד הזנים אשר נחשב למשובח במיוחד הוא הזן בוקי שמוצאו מאירן, שם ישנה מסורת ארוכה של אכילת יונים. יונה זו נחשבת לזן עדין וחלש שאינו מתעופף הרבה ומקשה להאכיל את גוזליו. למעשה אין מדובר בגוזלים אלא גוזל אחד בלבד. במקרים בהם ישנה יותר מביצה אחת מקובל להעביר אותה לקן של יונה מסוג אחר אשר מסוגלת לטפל טוב יותר בגוזל. אופי החיים הקצת מנוון של היונה מזן בוקי הוא הסיבה לבשר הרך אשר נחשב לטעים יותר מזנים אחרים.

איך אוכלים יונה?

ישנן דרכים שונות להכין יונים ובדרך כלל ניתן לראות בהם מאפיינים של המטבח הערבי, הפרסי או הצרפתי בהם מקובל לאכול יונים. צורת ההכנה הפשוטה ביותר אשר בדרך כלל אהובה על כולם הא לצלות את היונה על הגריל בדומה לצליית עוף ולתבלן אותה לפי הטעם. העיראקים לפעמים מוסיפים אותה לטבית‘.

מי שחושק במנות בעלות סגנון צרפתי יכול ליהנות מתבשילי קדירה של יונים, לרוב נוהגים לבשל אותן בבישול ערוך יחדיו עם פטריות כמהין המעניקות להן טעם מיוחד ויוקרתי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב