דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יונה לשליחת דואר 

מאת    [ 25/09/2018 ]

מילים במאמר: 427   [ נצפה 2559 פעמים ]

 

אחת מהתכונות הידועות ביותר של היונים היא היכולות לחזור ”הביתה“ אפילו ממרחקים ארוכים. כאשר היונה מזהה מקום בתור ביתה, לצורך העניין שובך היונים, היא מסוגלת לאתר אותו ולחזור אליו ממרחקים גדולים מאוד. יכולת זו זוהתה כבר בימי קדם למרות שיכולות הניווט של היונה עדיין לא היו מובנות וגם היום הן נושא למחקרים ודעות שונות. השימוש ביוני דואר מתועד לתקופות קדומות של 2500 שנה לפני הספירה והוא ממשיך אפילו אל תוך המאה העשרים ואחת. למרות כל הטכנולוגיות המודרניות עדיין ישנם מקרים בהם משתמשים ביונים לצורך העברת הודעות.

אחד השימושים המפורסמים ביוני דואר היה במשחקים האולימפיים אשר נערכו לראשונה בשנת 776 לפנה“ס ביוון העתיקה. אתלטים נהגו להביא איתם יונים למשחקים. במידה וזכו בתחרות הם בישרו על כך לכפר ממנו הגיעו באמצעות יוני דואר.

במאה התשע עשרה משפחת רוטשילד אשר ניהלה עסקי בנקאות השתמשה ביוני דואר על מנת לתקשר בין סניפי הבנקים שהפעילו ולהעביר מידע פיננסי חשוב. אמצעי תקשורת זה נחשב ליעיל ביותר באותה התקופה. בהמשך כאשר הוקמה סוכנות הידיעות רוטירס השתמשו ביונים לצורך העברת ידיעות. היונים עברו בשעתיים מרחק שלרכבת באותה התקופה נדרשו 6 שעות.

 

יונים במלחמות העולם

במלחמת העולם הראשונה נעשה שימוש נרחב ביונים בין יחידות הצבא לבין המפקדות. הגרמנים ניסו ליירט את היונים אך תמיד היו יונים ששרדו והצליחו להעביר את הידיעות. אפילו בטנקים וספינות הצבא היו יונים. במלחמת העולם השנייה טכנולוגיות התקשורת היו יותר מפותחות אבל עדיין נעשה בהן שימוש באירופה, הודו ובורמה. למעשה רק בשנת 2006 פורקה באופן רשמי יחידת ההודעות היונית של הודו ו 800 יונים הועברו לגני חיות.

יוני דואר בישראל

בתקופת היישוב העברי בארץ ישראל נעשה גם כן שימוש ביוני דואר. הרבו להשתמש בהם בקיבוצים ובתנועות המחתרת, הפלמ“ח, ההגנה וניל“י אשר השתמשו בהן להעברת ידיעות מודיעין. בהמשך גם בצה“ל הייתה יחידת יונאות ונעשה בהן שימוש במלחמת העצמאות. השימוש המפורסם ביונים נעשה במבצע חורב, המבצע שהביא לסיום מלחמת העצמאות והכריח את מצרים להגיע לשולחן המשא ומתן.

כיצד מנווטות היונים

 

יונים וציפורים אחרות מצליחות לנווט בעולם על פני מרחקים עצומים. מנגנון הניווט של היונים והציפורים בכלל תמיד סקרו את המדע, במיוחד בהתחשב בעובדה שיונים מסוגלות לחזור לביתן ממרחקים וממקומות שמעולם לא היו בהם קודם. ישנם מחקרים שונים לגבי שיטת הניווט של היונים וכל הנראה מדובר בשילוב של יותר משיטה אחת. היונים יכולות לנווט על פני נקודות ציון מוכרות באזורים שבהן ביקרו בעבר. אך זה לא מסביר לנו כיצד יונה יכולה לחזור לביתה ממקום מרוחק שמעולם לא ביקרה בו. על פי מחקרים שבוצעו באוניברסיטת פרנקפורט מקובל להניח כי היונים מנווטות בעזרת השדה המגנטי של כדור הארץ.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב