דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו פרוטוקול התקשורת המומלץ לבחירת מערכת בית חכם? 

מאת    [ 11/08/2018 ]

מילים במאמר: 1068   [ נצפה 3605 פעמים ]

אז סוף כל סוף החלטתם להשתדרג וללכת על בית חכם אבל יש כל כך הרבה חברות שמתחרות אחת בשנייה ואתם לא ממש יודעים באיזה ספק לבחור או להחליט איזה פרוטוקול תקשורת הוא הנכון מכולם. במאמר זה נוכל לפשט את הדברים במטרה לאפשר לעצמנו לעשות את הבחירה הנכונה בהסתכלות של שנים קדימה.

 

מהם הפרמטרים לבחירת פרוטוקול חשמל חכם המתאים לדירתכם?

בהתבוננות על הנושא ומבלי להעמיק בו יתר על המידה ניתן להסיק כי בסופו של יום כל הטכנולוגיות מבצעות ומצליחות לשרת את אותה המטרה, אז למה בעצם צריך כל כך הרבה טכנולוגיות לחשמל חכם אם כולן עושות את אותו הדבר?! השאלה אכן רלוונטית והגיונית, אך השוני בין הטכנולוגיות הוא עצום במספר פרמטרים כאשר כל טכנולוגיה מתאימה לצרכים השונים של כל אחד ואחד מאיתנו, כמו:

1. תקציב בית חכם - יש כאלה המחפשים בית חכם בזול ויש כאלה שמחפשים לעשות משהו שהוא קצת יותר מהתקציב הממוצע.

* למשל: קשת המחירים של מערכות בית חכם מאוד מגוון ויכול לנוע ממאות ש"ח ועד לאלפי ש"ח בודדים.

2. גודל ומבנה הבית - תכנון חשמל חכם לדירה שונה במהותו מתכנון חשמל חכם לבית צמוד קרקע עם מפלס אחד או יותר.

* למשל: מערכת בפרטוקול X המתאים לדירה אינו מתאים לבית גדול יותר כמתואר ולכן יש לבחור בפרוטוקול Y שונה ומתאים.

3. מספר רכיבים - מספר הרכיבים משתנה בהתאם לדרישות של כל אחד ואחד מאיתנו, החל אבזור מלא ועד לאבזור חלקי.

* למשל: אחד מאיתנו רוצה לשלוט בכל הבית ואחר רוצה לשלוט רק בתריסים החשמל ובמזגנים שברחבי הבית.

4. איפיון והגדרה של היכולות הטכנולגיות של המערכת בביתכם - בהסתכלות מעמיקה על כל אחד מהפרוטקולים, אכן יש הבדל בין יכולות טכנולוגיות שלא האחר עם משנהו ולכן יש צורך להגדיר מה אנו מצפים ורוצים שמהערכת חשמל חכם בביתנו תבצע עבורינו.

* למשל: קיים פרוטוקול תקשורת שיודע לחבר מערכת אזעקה ומערכת מצלמות קווית ולבצע בעבורם אינטגרציה מלאה למערכת השליטה של הבית החכם , זאת לעומת פרוטוקולים אחרים שאינם יודעים לעשות זאת.

5. נראות - נראות של יחידות הקצה, בעיקר אביזרי החשמל הוא גורם משמעותי בהחלטה.

* למשל: להרכיב מקלטי חשמל מאחורי המפסקי פלסטיק הרגילים או שבמקומם להרכיב מתגי מגע (טאצ') מובני יחידה אלחוטי.

 

אלו מערכות נפוצות ומה ההבדלים העיקריים ביניהם?

כאמור, קיימים מספר פרוטוקלים אשר מאוד נפוצים בשוק הגולבלי, כגון: ZigBee, RF, Z-Wave כאשר חשוב להקפיד על בחירה נכונה ע"פ כל אחד מארבעת הפרמטרים המתוארים לעיל. המשותף לכל הפרוטוקולים הנ"ל הוא שהמערכת עובדת עם יחידת ניהול מרכזית הנקראת בקר בית חכם ומנהלת את התקשורת מול רכיבי הקצה. פרוקטול נפוץ נוסך הנקרא WiFi גם הוא יודע לתת פיתרון ומענה עבור בית חכם, אך בשונה מקודמיו, אין לו צורך ביחידה מרכזית, אלא שיחידת הקצה מתחברת ישירות לראוטר הביתי, למשל: מפסק אלחוטי חכם בטכנולגיית טאצ' יודע להחתבר ישירות לראוטר הביתי.

בניתוח כללי ניתן לומר כי מערכות בפרוטוקול תקשורת WiFi ו-RF אינן רשתות מבוזרות אשר עובדות על טכנולוגיית Mesh כך שהתקשורת מתבצעת ישירות מול יחידת הקצה, למשל: מפסק תריס ב-RF, מקבל פקודה ישירות מיחידת הניהול המרכזית שנמצאת במרחק מסויים ממנו. כאמור יש השפעה ישירה בין מרחקי יחידת הניהול לבין יחידת הקצה כך שהתקשורת ביניהם מוגבלת עקב חדירות וטווחי מעבר האותות. על כן, מערכות אלו מתאימות יותר לבתים סטנדרטיים כמו דירות סביב ה-100 מ"ר. בתוך כל הנ"ל חשוב להדגיש כי מערכת WiFi מתאימה לאפיון כאשר מספר היחידות קצה לא רב מדיי כך שהיא עלולה להאט ולפגוע באיכות התקשורת האלחוטית הקיימת בביתנו (ניתן להתגבר באמצעות ראוטר Dual-Band) או לגרום לשיבושי תקשורת של רכיבים מסויימים. אי לכך, ברגע שמכסת הרכיבים נפרצת כדאי לבחור במערכת ה-RF.

מערכות בית חכם העובדות בטכנולוגיית Mesh באמצעות רשת מבוזרת הינם Z-Wave ו-ZigBee ומתאימות לבתים ומבנים גדולים יותר, לרבות בתי צמודי קרקע או בתים של שני מפלסים ויותר. הרשת המבוזרת מאפשרת לכל הרכיבים ברשת לדבר אחד עם השני, להעביר אות באופן ישיר ובכך לקצר את זמני ומרחקי השידור והתגובה, אף על פי המכשולים בדרך (כמו: מרחקי גדולים, קירות מיוחדים וכו') ולהבטיח רמת אמינות ואיכות גבוהה. מערכת ה-Z-Wave הינה תקן בינלאומי החדיש ביותר לחשמל חכם אלחוטי כאשר תדר העבודה בארץ הוא 916MHz ייחודי בטווח וללא הפרעות מיוחדות עם יותר מ-600 יצרניות בעולם ומעל ל-2000 אביזרי בית חכם. פרוטוקול ה-ZigBee לעומת זאת עובד בתדר 2.4GHz כך שהוא בעל תדר גבוה יותר אשר מוריד את טווחי האותות ואת החדירות כיוון שתדר גבוה יותר בעל אורך גל קצר יותר ולכן החדירות קטנה יותר.

 

אז איזה פרוטוקול יתאים לכם וישרת אתכם היום ובעתיד בצורה הטובה ביותר?

המערכת הנכונה לבחירה הינה מערכת בית חכם בפרוטוקול תקשורת 'פתוח' או בשמו השני פרוטקול תקשורת עם 'תקן'. מערכת עם תקן פתוח תאפשר לכם לקבל את התמורה הטובה ביותר תוך כדי לקיחת סיכונים מיותרים בעתיד הרחוק. כמו למשל:

1. מערכת עם תקן תאפשר לכם להשתדרג מעת לעת, תוך הוספת אביזרים ושידרוג המערכת כיוון שהיא פתוחה ומאפשרת את הנ"ל. אין זה סוד שהטכנולוגיה מתקדמת ומתפתחת במהירות, במיוחד בתחום ה-IOT ומערכות הבית החכם הנחשב לתחום חדש יחסית. בחירת מערכת סגורה תגביל אתכם בצורה משמעותית מאוד מול יצרן בודד שלעולם לא יוכל להכיל את מגוון הפתרונות ולהיות חוד החנית של הטכנולוגיה.

* למשל: כפי שהצגנו קודם בתקן Z-Wave קיימים מעל 600 יצרנים עם יותר מ-2,000 מוצרים שונים, כאשר כל יצרן מתמחה בתחומו ושואף לייצר קבוצת מוצרים שתיחשב לטובה בתקן.

2. מערכת פתוחה תאפשר לכם לצמצם את הסיכון בעתיד כך שלא תיהיו תלויים בתשתית של אף חברת בית חכם ותמיד תוכלו להחליף אך ורק את יחידות הניהול המרכזית "המוח" של הבית החכם, כך שכל שאר הרכיבים בביתכם: מפסקי חשמל, רכיבי למזגן, גלאים ועוד, כולם ימשיכו לעבוד בצורה רגילה כפי שעבדו קודם עם יחידת הניהול הישנה.

* למשל: במידה וקיימים שיבושים בשירותי הענן או שמא שירותיה נסגרו עקב נפילת החברה, לקוחותיה לא יוכלו להפעיל את התקני החשמל החכמים אותם רכשו כך שלא תתאפשר עוד שליטה מאפליקציה.

3. בדרך כלל חברות שמוכרות מערכות (מכל מיני תחומים בחיים) עם תקן סגור מסגלות לעצמן תהליכי עבודה קפריזיים של מונופול, המתבטא בעיקר בגביית סכומי כסף משמעותיים לאורך שנים וחוסר אונים של הלקוח לסרב לדרישותיה של אותה חברה.

* למשל: לא מזמן חברה ישראלית ביצעה עדכון תוכנה בכדי שמערכותיה יתממשקו לעוזרת הקולית, אלכסה. אותה חברה לא שיחררה את הגרסא ללקוחותיה בצורה חינמית אלא ביקשה תשלום של כמה מאות ש"ח על מנת שאלו יוכלו להינות ממערכת עם שליטה קולית. דוגמא נוספת שמאוד מוכרת הם קריאות שירות הדורשות מהלקוח לשלם סכומי כסף מאוד יקרים.

 

 

בית חכם - לבחור את החברה הנכונה

נראה שבחירת מערכת בית חכם בעלת תקן סגור עלול להגביל אותנו בדרכים רבות ולייצר עבורינו בעיות משמעותיות בעתיד.

יתרה מכך, חשוב להבין איזה מערכת מתאימה לפרויקט של כל אחד מאיתנו על פי אותם פרמטרים המגדירים ועונים על צרכינו.

חברת בית חכם המאפשרת לכם לרכוש מערכות בית חכם בעלות תקן בינלאומי כנראה שתאפשר לכם למקסם את בחירתכם.

ליאור קאופמן, מנהל פרויקטים בחברת הומיטק, הבית החכם המשתלם בישראל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב