דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צבא ופלילים - כללי האצבע שצריך להכיר 

מאת    [ 25/07/2018 ]

מילים במאמר: 602   [ נצפה 2364 פעמים ]

חיילים רבים נוטים להסתבך עם רשויות הצבא, בין היתר בשל חוסר הבנה וחוסר ידע. אך לא אחת, חיילים תמימים והגונים, עשויים להסתבך עם רשויות הצבא, בעיקר משום שהם אינם יודעים את סמכויותיהן של רשויות הצבא (רשויות שכוללות את המשטרה הצבאית החוקרת, הפרקליטות הצבאית ועוד). לכן, מצאנו לנכון לחבר לנוחיותכן/ם, הגולשות והגולשים ובפרט – החיילות והחיילים, את המאמר שלהלן, אשר במסגרתו נציג 10 טיפים להתמודדות במסגרת היתקלות עם אנשי המשטרה הצבאית, בין אם בחקירה ובין אם במפגש אקראי. כל זאת, בתקווה שהמידע יוכל לסייע לכל החפץ בכך.

עם זאת, נעיר כי המאמר שלהלן הוא מאמר תוכן שאינו מהווה ייעוץ משפטי ספציפי. המאמר מנוסח בלשון זכר, אך הוא פונה לשני המינים.

הצבא לא יכול לפעול בניגוד לחוק:

מערכת השפיטה הצבאית, קבועה בעיקרה בחוק המכונן, הנקרא "חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו–1955" (להלן: "חוק השיפוט הצבאי"). צה"ל הוא גוף היררכי ותמיד יש למלא אחר הוראות המפקדים, אלא במקרה של פקודה בלתי חוקית בעליל. עם זאת, חשוב לדעת כי נקודת המוצא בכל מקרה, היא שהצבא כגוף, לא יכול לפעול בניגוד להוראות הדין. החוק מחייב כל אדם במדינת ישראל, בין אם הוא שוטר צבאי, אזרח, או חייל מן השורה.

הזכות להיוועץ בעורך דין צבאי:

חיילים רבים אינם יודעים או שוכחים או סבורים כי הם אינם נזקקים לו, אך בתור משרד שעוסק רבות בייצוג חיילים בפני רשויות הצבא, אנו יכולים להעיד ממקור ראשון, כי הסתייעות בעורך דין צבאי, יכולה לעיתים להיות ההבדל בין מאסר ממושך בכלא צבאי, לבין שחרור מיידי. כמו כן, השימוש בעורך דין צבאי הוא לעיתים ההבדל בין הליך משמעתי צבאי לבין הליך פלילי–צבאי. לכן, בכל מקרה שבו יש לכם ספק, או שאולי זומנתם לחקירה או נעצרתם על ידי שוטר צבאי, יש לכם את הזכות החוקתית להיעזר ולהתייעץ עם עורך דין דיני צבא בעל ניסיון. אל תוותרו לעולם על הזכות הזו.

במהלך חקירה פלילית – צבאית:

לא פעם, חיילים רבים נוטים לשכוח או לא לדעת בכלל, כי יש להם זכות חוקתית, שלא להפליל את עצמם במסגרת חקירה פלילית. כלומר, אם זומנתם לחקירה פלילית בפני המשטרה הצבאית החוקרת, הרי שכאמור – לא רק שאתם רשאים להיעזר בעורך דין צבאי, אלא שאתם גם רשאים להימנע מלמסור לחוקר מידע שעשוי להפליל אתכם. עם זאת, רצוי להיעזר בעורך דין לפני שנוקטים בטקטיקה במהלך חקירה פלילית. יש גם לקחת בחשבון את העובדה, שדברים שמסרתם לחוקר במהלך חקירה פלילית–צבאית, עשויים לשמש נגדכם בהמשך הדרך במהלך המשפט הפלילי.

זכותכם לטעון טענות מקדמיות:

במידה וחלילה הוגש נגדכם כתב אישום לבית הדין הצבאי, אין זה בבחינת "סוף דבר". לא רק שאתם זכאים לנהל משפט פלילי מתחילתו ועד סופו, אלא שאתם גם רשאים לטעון טענות מקדמיות במסגרת ההליך הפלילי. כמו לדוגמא – כתב האישום אינו מהווה עבירה, טענה של הגנה מן הצדק, פגם או פסול בכתב האישום והדוגמאות עוד רבות. כלומר, לעיתים, באמצעות ייעוץ משפטי מקצועי, ניתן להפחית או לבטל כתב אישום כבר בתחילת הדרך.

חיפוש בטלפון הנייד – מחייב צו

לא פעם, חיילים טועים לסבור, כי שוטר צבאי רשאי לערוך חיפוש בטלפון הנייד שלהם, כך סתם – במסגרת פעולות החקירה. אז זהו – שלא. חל איסור על עריכת חיפוש בטלפון נייד, אלא באמצעות צו של שופט. לכן, במידה ומבקשים לערוך חיפוש במכשיר הטלפון שלכם, אתם רשאים לסרב לכך.

עבירות סמים – תיזהרו!

בניגוד למערכת השפיטה האזרחית, שלא בהכרח רואה אחזקת סמים קלים בתור עבירה חמורה, במסגרת צבאית, שימוש בסמים מהווה עבירה חמורה מאוד, שיכולה לשלוח חייל תמים ונורמאטיבי, לתקופה ארוכה מאוד מאחורי סורג ובריח. אי לכך, בתור עורכי דין בתחום הצבא וההליכים הפליליים–צבאיים, נמליץ לכם להיזהר בשימוש בסמים ובכלל להימנע מכך.

לסיכום:

רבות ניתן לכתוב על מערכת השפיטה הצבאית, אך ניאלץ לקצר. אנו מקווים שמאמר זה סייע לכם – הקוראות והקוראים, להבין מעט יותר את הנושא המשפטי הצבאי. מעבר לכך, בעת הצורך, כדאי מאוד להיעזר בעורך דין צבאי, בעל ניסיון בתחום.

המאמר מוגש בחסות משרד עורכי דין יעל תותחני
www.th-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב