דף הבית  >>

מסע קסום אל הרי הקרפטים

מאת    [ 20/07/2018 ]

מילים במאמר: 3126   [ נצפה 2887 פעמים ]

זוהי היציאה ה-121 שלי לחו"ל.                                                                                                   כשהייתי ילד נסעתי עם הורי ושתי אחיותי לטייל בארצות אירופה, הפלגנו באנייה ולקחנו גם את המכונית המשפחתית, ישבנו צפופים כאשר סלי הקניות על הברכיים שלנו.                                                         כאב צעיר, השארנו את הילדים הקטנים אצל ההורים, וכשבגרו נסעו אתנו.                                    מטעם העבודה נסעתי פעמים רבות, במיוחד לארה"ב ולקנדה לפגישות עם שותפנו העסקיים האמריקאים, או ללוות לקוחות גדולים.                                                                                                             כשיצאתי בגיל 55 לפנסיה התחלתי לחרוש את העולם בטיולים ארוכים כנווד וטייל צעיר, עם תרמיל ושק שינה, במיוחד מדינות אקזוטיות באסיה ובמרכז אמריקה.                                                                    כיום כקשיש צעיר אני יוצא לחמש שש גיחות בשנה, אך האופי השתנה. כעת יש שייט אחת לשנה, טיולי שבוע לעיר מעניינת, או טיולים מאורגנים.

להלן המקומות שבקרתי בהם:

יום 1: ת"א- בוקרשט- עמק פרחובה- מכרות SLANIC- בושטיין- פויאנה ברשוב

הגענו לבוקרשט בטיסת בוקר מוקדמת קצרה בת כשעתיים וחצי, ומיד נסענו למכרה המלח הידוע סלאניק הממוקם בעמק הפרחובה היפהפה והמרהיב. מכרות המלח נחשבים לגדולים באירופה. במכרות החבויים במעבה האדמה שורר קור והטמפרטורות צונחות ל?13 מעלות בלבד. כדי להגיע לשם נוסעים 3-2 קילומטרים במיניבוס כ?220 מטר מתחת לקרקע בפיתולים חדים ובדרך צרה מאוד. טיילנו בתוך אולמות המלח המרשימים ונהנינו ממעט עבודות אומנות במלח. המשכנו אל פויאנה ברשוב ועברנו בנופי רכס הבוצ'ג. חלפנו ליד הכרימאן  - ההר המתנשא לגובה של 2291 מ' ועליו מתנוסס הצלב לזכר הנופלים בקרבות מלחמת העולם הראשונה. חלפנו דרך העיירה בושטיין, אחת מעיירות הנופש הידועות ביותר ברומניה, ודרך "הפלג הקר" העובר במעבה היער והגענו למלון בפויאנה בראשוב, אתר תיירות יפהפה, המלא בחורף בהמוני גולשים, האתר ממוקם בגובה של כאלף מטר מעל פני הים, בתוך היער בין עצי הברוש.  אכלנו ארוחת ערב שכללה בין היתר מרק צ'ורבה חם וקבב רומני טעים, והלכנו לישון במלון בשם "מיראז" בחדרים מרווחים במיוחד.

יום 2: ברשוב- פרז'מור

סיירנו בעיר ברשוב המכונה "כתר הקרפטים". העיר הינה בעלת אופי וסגנון גרמני, אחת הערים העתיקות בטרנסילבניה. התחלנו באחד המקומות היפהפיים בעיר ברשוב - אנדרטת זיכרון מכובדת ביותר לראש ממשלת ישראל לשעבר יצחק רבין, אשר יוקרתיות כמוה לא קיימות גם בישראל. מעטים ביותר יודעים על קיומו שכן הוא גם לא נכלל במסלולי אתרי התיירות של ישראלים ברומניה ככלל, ובעיר התיירות הרומנית ברשוב בפרט. האנדרטה ממוקמת ב"גן הורדים" אשר הינו אחד הגנים הציבוריים היפים ברומניה, בלב אחת השכונות השקטות בעיר התיירות ברשוב. הגן נקי ומטופח במיוחד עם תאורת לילה. אנדרטת יצחק רבין הוקמה באמצעות כספי תרומת המועמד לנשיאות רומניה לשעבר, ואדים טיודור Vadim  Tudor  אשר עמד בראש מפלגה פוליטית בעלת מצע עם מרכיב אידיאולוגי אנטישמי, שהתחרה במרוץ לנשיאות רומניה. באנדרטת הזיכרון ליצחק רבין מתנוססים בגאווה זה לצד זה דגלי רומניה וישראל.

בקרנו בבית הכנסת שנבנה ב-1901, ושוקם לפני מספר שנים עד השואה היו מבקרים בו 1,600 מתפללים יהודים בכל שבת, אולם הכובש הנאצי העביר אלפי יהודים למחנות ההשמדה וחלק גדול מקהילת ברשוב נספה בשואה. כיום רק כ?200 יהודים  מגיעים לתפילות בשישי ובשבת . חלונות בית הכנסת הם מעין ויטרז'ים עליהם שמות ערים ומקומות בעברית. בחזית בית הכנסת הוקם גל עד לזכר הנספים בשואה. קיימנו שם טקס זיכרון שגם עליזה זוגתי נטלה בו חלק.                                                            בקרנו גם בכנסייה השחורה הבנויה בסגנון גותי,על גגה פעמון ענק שמשקלו 6.3 טון. הכנסייה הוקמה על ידי גרמנים לותרנים במאה ה-15 וקיבלה את צבעה כתוצאה מפיח שחור שכיסה אותה בשריפה הגדולה שגרמו הטורקים לעיר. הכנסייה מהווה את סמלה של העיר ברשוב. בברשוב המדרחוב ציורי להפליא ומלא בחנויות עם קניות זולות.   נסענו לפרז'מר, כפר סקסוני בו הזמן עצר מלכת. בקרנו במצודת הכנסייה העתיקה אליה נהגו תושבי המקום להימלט בעת מצור. מצודת פרז'מר מוכרת ע"י אונסקו כאתר מורשת עולמי. מסביב למצודה חומה בגובה 12 מ' כשבמרכזה כנסיה וחדרי אירוח מעל תאי נזירים. במקום חצר מטופחת וחדרים עם כלי עבודה וכלי איכסון.

יום 3: סיביו

סיביו הינה עיר סקסונית  עם השפעה אוסטרו-הונגרית, שעברה מתיחת פנים, והוכרזה בשנת 2007 כבירת התרבות של אירופה. זוהי  עיר  של ככרות יפהפיות בהן נערכות כמעט מידי שבת תערוכות וירידים. מלאה בקתדרלות עשירות בחפצי אומנות ובציורים – קתולית, לותרנית ואורתודוקסית. המדרחוב שוקק חיים ומלא בחנויות ובתי הקפה. מכל גג נשקפות ה"עיניים", שהן חלונות האוורור לעלית הגג, הניבטות ומזכירות את ספרי הריגול של ג'ון לה-קארה. העיר העתיקה מוקפת בחומות מרשימות ומגדלי שמירה שכל אחד נתרם ע"י אחת הגילדות העתיקות,  גילדה היא איגוד מקצועי של בעלי מלאכה באותו עיסוק, לכל גילדה היה אזור מוגדר ומגדל שמירה מבוצר.  ראינו בקרפטים קינון של חסידות על כל מגדל גבוה, ארובה, או עמודי חשמל. בסיפורי עם אירופאים נוטים לייחס לחסידות את בואם של תינוקות לעולם - יתכן שהדבר נובע מצורת הקן של החסידה, המזכיר עריסת תינוק ויתכן גם שהחסידות המבשרות את בוא האביב עם חזרתן לאירופה מביאות עמן בשורה לצמיחה,  וסימן לחיים חדשים.

יום 4: סיניה– ארמון פלש

סיניה הייתה עיר הקיט של בית המלוכה הרומני. עיירת הנופש ההררית הזו נעימה, כאשר בסביבתה שופעים להם באון מימיו של נהר פרחובה. לא רחוק מהעיירה מתנשא לו רכס ה-בוצגי. השם סיניה נלקח מ-הר סיני. מייסד העיר היה נסיך שערך מסע צלב לארץ הקודש, וביקר בהר סיני ובמנזר סנטה קטרינה שלמרגלותיו. האתר המרכזי הינו ארמון פלש, אחד הארמונות היפים באירופה. ארמון זה נבנה בסגנון אדריכלות גרמנית בארוק ורנסנס על-ידי המלך הראשון של רומניה - קארול הראשון. הארמון נבנה בין השנים-1914 – 1875 וממוקם בתוך יער עבות לרגלי הרי הקרפטים. אנו עוברים בין חלק מ- 109 חדרי הארמון המשמש כמוזיאון עם אוסף עשיר של ציורים מקוריים, פסלים, כלי חרסינה, כלי זהב, כלי נשק קדומים, שטיחים ורהיטים, על הקירות פרושים שטיחים מפוארים. אחרי הסיור בארמון ובגנים שוטטנו בעיר להנאתנו.

יום 5: סיגישוארה- עיר הולדתו של דרקולה

סיגישוארה הינה עיר ציורית מימי הביניים שהשתמרה בצורה מרשימה, העיר בנויה מסמטאות צרות מוקפות חומת אבן ומגדלי שמירה. ב?1988 ארגון אונסק"ו נתן לה מעמד של עיר לשימור. זוהי עיר עתיקה וצבעונית הבנויה בתוך מצודה סקסונית.  בתחילת הביקור ביקרנו ביקב המייצר  ליקרים מפירות יער, אגסים ושזיפים.  טעמנו את המשקה הלאומי "צוייקה" – ליקר העשוי משזיפים. טיילנו בסמטאות ציוריות בין חומות עתיקות, בתים בכל צבעיהקשת, מבני שלטון מרשימים, כנסיות יפות ומגדלי השמירה של הגילדות . בערב חזינו במופע ריקודים בתלבושות מסורתיות במלוננו.

יום 6: מצודת בראן ופארק דומבוביצ'וארה

התחלנו בנסיעה ביער המחבר אותנו אל אחת מדרכי הנוף הציוריות ביותר ברומניה . משם המשכנו אל שמורת הטבע  דמבוביצ'וארה - מעבר צר מוקף במצוקים תלולים, שבמרכזו זורם לו נחל  המסתיים בבוקרשט. הלכנו כחצי שעה לאורכו, בצל המצוקים ושפע הצמחייה  הירוקה.

שבנו בדרך היפה אל הכפר הציורי מואצ'ו, שבתיו חד קומתיים וכולם עם גגות רעפים ורודים אדומים וכרכובים ומיני שיטות לפינוי השלג הכבד שיורד בחורף באזור  זה.       עברנו מהאוטובוס לעגלות רתומות לסוסים לנסיעה חווייתית וארוחה טיפוסית על טהרת המטבח הרומני, שכללה מרקים, ממליגה, קבבים ודגי פורל.

בקרנו בהמשך במצודת בראן, שמוכרת כטירתו של הרוזן דרקולה, ממצודה זו נולדו הרבה אגדות וסיפורי ערפדים זאת בגלל הקשר בינה לבין הנסיך ולאד צפש שכינויו היה "המשפד" שהיה ידוע בשיטות העינויים האכזריות שלו בעיקר לכובשים העותומנים עד שמתו בעינויים.  אותו ולאד המשפד שימש השראה לספרו של הסופר הבריטי בראם סטוקר "דרקולה" שראה אור בשנת 1897. טירתו בבראן, משמשת כיום מוזיאון וממנה נשקף נוף עוצר נשימה.  הסתובבנו בין החדרים והמעברים במצודה והתרשמנו מהאווירה ומהסודות. ביציאה מהמצודה יש שוק ציורי המלא בדוכנים.

יום 7: "פריס הקטנה של המזרח"- בוקרשט

בשעות הבוקר עזבנו את פויאנה בראשוב לעבר בוקרשט, נסיעה של כשלוש שעות.     עם ההגעה לעיר יצאנו לסיור רחוב וראינו את שער הניצחון, ארמון המלך, התיאטרון הלאומי, בנין הפילהרמונית, והאקדמיה הצבאית. עברנו את ככר המהפכה שבה התרחשה ב?1989 המהפכה ששמה קץ לשלטונו של צ'אושסקו. במקום הוקמה אנדרטה המציינת את שמותיהם של 2,000 האזרחים שנהרגו בקרבות שהתנהלו בין האזרחים לבין תומכיו של המנהיג השנוא. סיימנו בתצפית על "ארמון העם" המגלומני של צ'אושסקו, הבנין השני בגודלו בעולם אחרי הפנטגון, המונה כמעט שלושת אלפים חדרים, ושטחו משתרע על 440 אלף מ"ר. בבנייה הועסקו 30 אלף פועלים. היום משמש הבניין כבית הפרלמנט, יש בו אולמות ענקיים לדיונים ולישיבות, מסדרונות ארוכים מעוטרים בתמונות ובשטיחים יקרי ערך ומנורות קריסטל - ושאנדליירים תלויות על התקרות. הבניין בפנים מלא בעיטורי זהב, וילונות קטיפה, ואריחי שיש. ניקולא צ'אושסקו, שלט ברומניה ביד חזקה במשך יותר מעשרים שנה, עד שהוצא להורג עם רעייתו לאחר ההפיכה ב-1989.   בשעות אחה"צ נכנסנו לאחד הקניונים הענקיים – קניון בנייסה (Baniasca) להשלמת הקניות והמתנות לנכדים.

מסע קסום אל הרי הקרפטים

זוהי היציאה ה-121 שלי לחו"ל.                                                                                  כשהייתי ילד נסעתי עם הורי ושתי אחיותי לטייל בארצות אירופה, הפלגנו באנייה ולקחנו גם את המכונית המשפחתית, ישבנו צפופים כאשר סלי הקניות על הברכיים שלנו.                             כאב צעיר, השארנו את הילדים הקטנים אצל ההורים, וכשבגרו נסעו אתנו.                               מטעם העבודה נסעתי פעמים רבות, במיוחד לארה"ב ולקנדה לפגישות עם שותפנו העסקיים האמריקאים, או ללוות לקוחות גדולים.                                                                           כשיצאתי בגיל 55 לפנסיה התחלתי לחרוש את העולם בטיולים ארוכים כנווד וטייל צעיר, עם תרמיל ושק שינה, במיוחד מדינות אקזוטיות באסיה ובמרכז אמריקה.                                       כיום כקשיש צעיר אני יוצא לחמש שש גיחות בשנה, אך האופי השתנה. כעת יש שייט אחת לשנה, טיולי שבוע לעיר מעניינת, או טיולים מאורגנים. הפעם אספר על טיול מאורגן קצר  לרומניה   שעשיתי עם בת זוגי עליזה שארך שבעה ימים בלבד, אך היה מסע קסום לשכיות חמדה באזור טרנסילבניה בהרי הקרפטים, הכוללים נופים עוצרי נשימה, כפרים וערים ציוריים, מנהגים עתיקים, סיפורי עם ומנהגים עתיקים, ארמונות רחבי הידיים והיסטוריה הנושמת מכל פינה, רומניה לא מפורסמת בהיותה יעד תיירותי, אך זוהי הפעם השלישית שנסעתי לטיול בהרי קרפטים וכל פעם נהניתי מחדש. רומניה הינה מדינה גדולה, המשתרעת על שטח של 237 אלף קמ"ר, פי עשרה משטח ישראל. הטיול הקיף חלק קטן מרומניה, וכלל ביקור קצר בבוקרשט, את עמק פרחובה המרהיב, ירידה למכרות המלח של סלאניק, הערים והעיירות בושטיין, בראשוב, פרז'מר, סינאיה, סיביו, מצודת בראן, ושמורת הטבע דמבוביצ'וארה.

להלן המקומות שבקרתי בהם:

יום 1: ת"א- בוקרשט- עמק פרחובה- מכרות SLANIC- בושטיין- פויאנה ברשוב

יום 2: ברשוב- פרז'מור

סיירנו בעיר ברשוב המכונה "כתר הקרפטים". העיר הינה בעלת אופי וסגנון גרמני, אחת הערים העתיקות בטרנסילבניה.                                                                                     התחלנו באחד המקומות היפהפיים בעיר ברשוב - אנדרטת זיכרון מכובדת ביותר לראש ממשלת ישראל לשעבר יצחק רבין, אשר יוקרתיות כמוה לא קיימות גם בישראל. מעטים ביותר יודעים על קיומו שכן הוא גם לא נכלל במסלולי אתרי התיירות של ישראלים ברומניה ככלל, ובעיר התיירות הרומנית ברשוב בפרט. האנדרטה ממוקמת ב"גן הורדים" אשר הינו אחד הגנים הציבוריים היפים ברומניה, בלב אחת השכונות השקטות בעיר התיירות ברשוב. הגן נקי ומטופח במיוחד עם תאורת לילה. אנדרטת יצחק רבין הוקמה באמצעות כספי תרומת המועמד לנשיאות רומניה לשעבר, ואדים טיודור Vadim  Tudor  אשר עמד בראש מפלגה פוליטית בעלת מצע עם מרכיב אידיאולוגי אנטישמי, שהתחרה במרוץ לנשיאות רומניה. באנדרטת הזיכרון ליצחק רבין מתנוססים בגאווה זה לצד זה דגלי רומניה וישראל.

יום 3: סיביו

יום 4: סיניה– ארמון פלש

יום 5: סיגישוארה- עיר הולדתו של דרקולה

יום 6: מצודת בראן ופארק דומבוביצ'וארה

יום 7: "פריס הקטנה של המזרח"- בוקרשט

בשעות הבוקר עזבנו את פויאנה בראשוב לעבר בוקרשט, נסיעה של כשלוש שעות.     עם ההגעה לעיר יצאנו לסיור רחוב וראינו את שער הניצחון, ארמון המלך, התיאטרון הלאומי, בנין הפילהרמונית, והאקדמיה הצבאית. עברנו את ככר המהפכה שבה התרחשה ב?1989 המהפכה ששמה קץ לשלטונו של צ'אושסקו. במקום הוקמה אנדרטה המציינת את שמותיהם של 2,000 האזרחים שנהרגו בקרבות שהתנהלו בין האזרחים לבין תומכיו של המנהיג השנוא. סיימנו בתצפית על "ארמון העם" המגלומני של צ'אושסקו, הבנין השני בגודלו בעולם אחרי הפנטגון, המונה כמעט שלושת אלפים חדרים, ושטחו משתרע על 440 אלף מ"ר. בבנייה הועסקו 30 אלף פועלים. היום משמש הבניין כבית הפרלמנט, יש בו אולמות ענקיים לדיונים ולישיבות, מסדרונות ארוכים מעוטרים בתמונות ובשטיחים יקרי ערך ומנורות קריסטל - ושאנדליירים תלויות על התקרות. הבניין בפנים מלא בעיטורי זהב, וילונות קטיפה, ואריחי שיש.                                                                                      ניקולא צ'אושסקו, שלט ברומניה ביד חזקה במשך יותר מעשרים שנה, עד שהוצא להורג עם רעייתו לאחר ההפיכה ב-1989.                                                              בשעות אחה"צ נכנסנו לאחד הקניונים הענקיים – קניון בנייסה (Baniasca) להשלמת הקניות והמתנות לנכדים.

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ---------------------------------------herzli99@gmail.com--------

מאמרים חדשים מומלצים:

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה