דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יום חופש עם הנכדים: יום תזונה בתבונה. 

מאת    [ 18/07/2018 ]

מילים במאמר: 534   [ נצפה 2468 פעמים ]

יום חופש עם הנכדים: יום תזונה בתבונה.

 

אחד המונחים שסבתא שלנו לא שמעה מעולם הוא המונח "תזונה" או "תזונאית". הסבתא שלנו ז"ל, שעברה מלחמות , הכירה את המלה "אוכל" ואולי "רעב". הדאגה העיקרית היתה להיות שבע, להאכיל את הנכדים – ולא לשמור על דיאטה ועל אוכל בריא.

תודה לאל, הזמנים השתנו ואנחנו דואגים שהנכדים יאכלו בריא ולא יותר מדי. יש היום מקצוע תזונאות והיום נדבר עם הנכדים על זה.

נדבר עם הנכדים על יסודות התזונה: פחמימות, למשל. האם כל נכד יודע שהלחם הוא מאגר של פחמימות? יודע שהפחמימות הן מקור אנרגיה?אם הנכדים כבר עברו את כתה ז' ולמדו מעט כימיה, אפשר להסביר להם שהמלה "פחמימה" מורכבת מהיסודות שהיא מכילה: פחמן, מימן וחמצן – כשהחמצן הוא טרמפיסט שלא מופיע בשם, אבל אוי לנו אם אין לנו חמצן.

התזונאית תאמר לנכדים: בפחמימות ,ככל שהמאכל פחות מתוק, כך הוא יותר בריא. בכל המתוקים יש פחמימות של סוכר, שנעים ללעוס, קל לעכל ועוד יותר קל להתעגל ולהשמין בגללם. לעומת זאת, בלחם, פסטה, קטניות יש פחמימות מורכבות, שקשה לעכל אבל מרגישים שבעים הרבה זמן אחרי שאכלנו אותם.לכן עדיף שהנכדה תאכל כריך מאשר ארטיק.

אפשר לערוך תחרות בין הנכדים: מי יודע יותר שמות של קטניות? אחרי שמכריזים מי הנכד המנצח, נשאל כל נכד איזה קטניות הוא אוהב. מי אוהב חומוס? מי אוהב עדשים? שעועית? אפונה?

נדבר כעת על חלבונים. יודעים שיש חלבון בביצה? כעת נגלה שגם בחלב יש חלבון – וגם במוצרי החלב למיניהם. התזונאית תציין שהחלבון חשוב לבנית השרירים בגוף, לכן חובה להכניס אותם לתזונה של הנכדים.

מי הנכד שיכול לנקוב במספר הגבוה ביותר של מוצרי חלב? כששנכריז על המנצח, שוב נשאל כל נכד איזה מוצרי חלב הוא הכי אוהב.גבינה צהובה? קוטג'? יוגורט? גבינה לבנה?

יש חלבונים רבים בבשר, בעוף, בדגים, בביצים, בקטניות הקטנטנות-סויה, חומוס, עדשים. אז אל תהיו אדישים לעדשים!

הגענו לשומנים. התזונאית אומרת שחייבים לאכול גם שומנים, כיון שגם הם חשובים לגוף. זה הזמן להסביר לנכדים שיש שמנים – שהם נוזליים – ויש שומנים, שהם מוצקים. בריא יותר לצרוך שמן מן הצומח מאשר שומן מן החי. למשל, עדיף שמן על חמאה, אבוקדו על קצפת וכו'.

מי מהנכדים מכיר יותר סוגים של שמן?שמן זית? חמניות? קנולה? חריע? מי הנכד שמכיר הכי הרבה שמות של שמן? ומי יודע ששמן הזית הוא הבריא ביותר?

וכעת נזכיר לנכדים גם את המילים הקשות שמתעקשות להופיע במזון: ויטמינים ומינרלים. הם נמצאים בירקות ובפירות. חלק מהויטמינים נמסים במים, חלק בשמן – לכן חשוב לאכול גם שמן.

כעת אפשר להזכיר שחשוב לאכול פירות וירקות מכל הצבעים. נכריז על צבע – אדום, למשל. הנכדים מוזמנים לציין שמות של פירות וירקות בצבע אדום. נעבור לצהוב, ירוק, סגול, לבן, כתום, חום – רק הכחול נותר מיותר.

אם עוד נותר זמן וחשק, נדבר עם הנכדים על פתגמים ואמרות הקשורים לאוכל. למשל: אדום כעגבניה, חמוץ כלימון, צפופים כמו סרדינים, התפוח לא נפל רחוק מהעץ, יש הרבה דגים בים, איש תחת גפנו ותחת תאנתו, לתת לחתול לשמור על השמנת, מתוק כדבש, תפוח אדמה לוהט, צצים כפטריות אחרי הגשם,אם אין קמח אין תורה, מזון למחשבה, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו....הנכדים מוזמנים להוסיף כמיטב ידיעתם.

שיחקנו ,למדנו –הנכדים רעבים. קדימה אוכל! נכי ןעם הנכדים סלט מירקות בכל הצבעים, נפרוס לחם בשביל הפחמימות, נוסיף לסלט שמן זית ומעט מלח – שזה מינרל - , נאכל דג כחלבון ופרי לקינוח. בילינו יום נוסף עם הנכדים, וגם סיפקנו מזון למחשבה. יום מוצלח!

 

 

קורה שורץ www.saba-sabta.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב