דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הורות משותפת - כל מה שחשוב לדעת 

מאת    [ 10/07/2018 ]

מילים במאמר: 627   [ נצפה 1816 פעמים ]

כיום, זוגות רבים בוחרים בדרכים אלטרנטיביות, כדי לבנות ולבסס את זוגיותם וכדי להקים תא משפחתי משותף (לעיתים, בני הזוג אינם מנהלים מערכת יחסים רומנטית כלל והם חוברים יחד רק לצורך הקמת משפחה). לרוב, זוגות אלו אינם ממסדים את הזוגיות שלהם בחתונה כדת וכדין והם מקימים תא משפחתי משותף, עם חיים משותפים באופן מלא.

בימי קדם, מצב זה לא התקבל בעין יפה ולכן לא היה שכיח. מסתבר שגם בעידן הפוסט מודרני יש קשיים והתמודדויות, בכל הקשור בהקמת תא משפחתי, מכאן, שזוגות רבים מוצאים דרכים אחרות לבנות את התא המשפחתי המשותף. לאחר הקדמה זו - במאמר זה, נעסוק בנושא ההורות המשותפת. תחילה, נציג מהי הורות משותפת ומתי היא מתקיימת. בהמשך, נציג בקצרה כיצד ההורות המשותפת באה לידי ביטוי במקרים שבהם מדובר בזוגות חד מיניים. ולבסוף, נבחן את ההבדל בין הורות משותפת למשמורת משותפת. כל זאת נכתב עבורכם/ן, קוראים וקוראות.

נבקש לחדד כי מאמר זה הינו מאמר תוכן בלבד ואינו מהווה שום תחליף לייעוץ מקצועי עם עורך דין מומחה בתחום דיני המשפחה.

מהי הורות משותפת?

המונח הורות משותפת מתייחס למעורבות הדדית ושיתופית של ההורים בחיי ילדיהם. המעורבות כמובן מתייחסת לכל היבטי החיים, כמו חינוך הילד, דאגה לצרכיו הבסיסיים וכן מעורבות מנטלית וכלכלית. כאשר מתקבלת החלטה על הורות משותפת, עומדים שני עקרונות ברורים מאחורי ההסכם. העיקרון הראשון מדבר על זכות הילד לקשר בעל משמעות עמוקה עם הוריו ואילו העיקרון השני מופנה להורים ומצביע על לקיחת אחריות על גידול ילדיהם.

ההורות המשותפת, יתכן שתתקיים הן בין בני זוג נשואים שגרים יחד והן בין בני זוג שהחליטו להביא יחד ילד לעולם, מבלי להיות מעורבים בקשר רומנטי ביניהם. בשל התפתחות ושינוי התפיסה החברתית בכל הנוגע לעניין ההורות, קיימים הסכמים חדשניים בדבר ההורות המשותפת. לצד חידוש אופן הגדרת התא המשפחתי, יש מגוון אפשרויות של משפחות אלטרנטיביות אשר מסדירות את אחריות ההורים ביניהם.

נבקש להעיר, כי הלכה למעשה, המושג הורות משותפת הוא עדיין מונח חמקמק שלא הובהר עד תום, זאת בשל תחומים "אפורים" שעדיין קיימים בנושא ובתפיסה החברתית והמשפטית. ככלל, הסמכות לעסוק במשמורת הילדים נתונה לבית המשפט לענייני משפחה.

הורות משותפת בקרב זוגות חד מיניים:

היות והדין האישי במדינת ישראל מושתת על המשפט העברי–יהודי, מצבם של הזוגות החד מיניים במדינת ישראל אינו מתקבל על הדעת כלל, בכל נושא הקשור בדין האישי. נוכל לראות זאת בעיקר בפסיקה, על המחלוקת והקושי המתעוררים, במקרה של זוג חד מיני שעירב צד ג' בעזרה להבאת הילד לעולם. אחד הקשים שעימם נאלצים להתמודד זוגות חד מיניים, הוא הקונפליקט – כיצד יוגדר הקשר ביניהם לאחר הבאת הילד לעולם והאם הגדרת הקשר יכולה להשפיע על הסכם ההורות המשותפת. עם זאת, שלא יהיה ספק: למרות שנישואין בין זוגות חד מיניים אינם אפשריים לפי הדין הדתי, עדיין זוגות רבים נישאים במדינות אחרות ונרשמים בארץ וכן גם תחום ההורות המשותפת בין חד מיניים הוא שכיח ביותר.

משמורת משותפת אל מול הורות משותפת:

משמורת משותפת מציגה את אחת מדרכי התמודדות הפסיקה, להגדיר את חלוקת הזמן באופן שוויוני בין בני הזוג, בכל הנוגע לגידול הילדים. אחד הנושאים המורכבים ביותר הכרוך בהליך הגירושין, הוא מצבם של הילדים המשותפים, זאת בשל הצורך למצוא את האיזון הנכון הראוי הן לילדים והן להורים. למעשה, משמורת משותפת מגדירה את חלוקת הזמן באופן שווה בין ההורים. למעשה, משמורת זו, גורמת לבני הזוג להיות מעורבים באופן מלא בחייהם של הילדים המשותפים. המעורבות מתבטאת בכל היבטי החיים, כמו חינוך, דאגה, הכוונה, דאגה מנטלית וכלכלית לצרכיו של הילד.

היתרון במשמורת זו, עונה הן על עיקרון העל – טובת הילד והן על עקרונותיה של הורות משותפת, הקשר הרציף והמעורבות הפרטנית של כל אחד מבני הזוג בחיי ילדו ובהליך גידולו וטיפולו.

עם זאת, ישנה דעה רווחת, כי משמורת זו מהווה חיסרון מובהק, העולה בשל תחושת הבלבול וחוסר הוודאות שנוצרת אצל הילד, שנאלץ "לגור" בבתים שונים ולחלק את זמנו בנסיעות בין בית לבית.

סוף דבר:

לסיכום, במידה ומצאתם/ן את עצמכם/ן עוסקים/ות בנושא ההורות המשותפת, מומלץ תחילה לפנות לעורך דין מומחה בתחום דיני המשפחה ובערכאות השונות, על מנת לקבל ייעוץ מכוון ונכון, בהתאם לאינטרס שעליו תרצו לשמור.

המאמר מוגש בחסות משרד עורכי דין ונוטריון יעקב בלס
www.balaslaw.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב