דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיומנויות ניהול כמפתח לעתיד 

מאת    [ 16/04/2008 ]

מילים במאמר: 771   [ נצפה 4508 פעמים ]

תגיות: pCon,מיומנות, ניהול, מנהל, מנכ"ל

המסר העיקרי הוא - יש כיום קשת רחבה של מיומנויות ניהול מתקדמות וחיוניות, שהמנמ"ר הממוצע לא קיבל הזדמנות לרכוש, במסגרת הכשרתו הטכנית לאורך השנים. בו בזמן, מיומנויות אלה חיוניות יותר ויותר לביצוע יעיל של תפקידו, ככל שהוא מתקדם בקריירה שלו כמנהל גף המחשוב. עבודה מול עובדי הגף, מנהלי הארגון, ספקים, לקוחות ושותפים, מביאה את המיומנויות הבין אישיות של הניהול, למרכז הבמה.

רוכשים מיומנויות מחשוב

מאז תחילת ימי המחשב, ישנה מגמה שקטה של צמצום היקף עובדי הצווארון הכחול והרחבת היקף אוכלוסיית המנהלים וכפי שאומר Thomas L. Whisler, "נצטרך ללמוד לנהל, בעולם בו ארגונים יתקרבו למצב בו הם יורכבו מאוסף צ'יפים ורק אינדיאני אחד. האינדיאני הוא, כמובן, המחשב...".

כיום המנמ"ר שומע דרך קבע את ה"מנטרה" לגבי התמורה בתפקידו לעבר כיוון עסקי וכלכלי והשתלבות בהנהלה. מעבר להבנה העקרונית / תאורטית / אסטרטגית של הנושא, יישומו בשטח דורש שלל "טקטיקות", בהן יש לרכוש מיומנות. ה"איך" מתבטא בשאלות מפתח כמו: מיומנויות הנהגה והנעת עובדים, המיומנות לנהל עבודה, מיומנויות נאום, הרצאה ושיכנוע, ניהול ישיבות, ניהול קונפליקטים, מיומנויות ספציפיות לניהול פרוייקטי מחשוב, תקשורת בין אישית, מיון וראיון עובדים, ניהול משא ומתן וניהול זמן. מבחינה זו המנמ"ר הממוצע נמצא בעמדת נחיתות ביחס למנהלים אחרים בארגון, שכן, הוא הגיע למעמדו, לרוב בזכות כישורים טכניים ולא ניהוליים. אין לו בהכרח רקע אקדמי ולא תמיד הכשרה מסודרת בשטח, לגבי מיומנויות ניהול. פעמים רבות, הוא גם לא בגיל ובמצב משפחתי שמקלים על לימודים אקדמיים. בו בזמן, הכישורים הניהוליים עשויים להיות פשוטים הרבה יותר ללמידה מנושאים הטכניים בהם הוא מתמצא, וגם מעניינים ומהנים ללימוד.

חשוב להדגיש, שניהול גף מחשוב איננו עניין של מה בכך מבחינת מיומנויות ניהול. גם אם יש לך אוסף מקצוענים עצמאיים יחסית, שעובדים היטב גם בלי ש"ישבו להם על הראש" (וסביר להניח שזה המצב), עדיין מדובר בניהול צוות שעליו מוטלת אחריות רבה, שעומד דרך קבע למבחן מצד גורמים רבים שרואים את עבודתו ומעבירים עליה ביקורת, גוף שההמשכיות העסקית של הארגון תלויה בו במידה רבה, של מקצוענים שחלקם מומחים בתחומם ואולי יותר מהמנמ"ר עצמו. יש צורך להבין מה מטריד את המנכ"ל וההנהלה ולדעת לדבר איתם בשפתם ולתת להם מענה לצרכיהם. כל אלה מהווים מקור למתחים ולאתגרים ניהוליים שונים, שאיתם חשוב לדעת להתמודד ביעילות.

לא תמיד יש צורך ממשי בהשקעה גדולה בתחום זה. בו בזמן, אפשרויות ההכשרה רבות ומגוונות וכדאי לשקול היטב באיזו גישה בוחרים: לימודים אקדמיים, קורסים יעודיים, קורסים פתוחים, לימוד עצמי, לימוד דרך האינטרנט, אימון ומיומנות רישות חברתי.

מחקר של Goleman שניתח תוצאות כלכליות של חברת מזון, מצא שמנהלים "חכמים" מבחינה רגשית, הציגו תוצאות שנתיות כלכליות גבוהות ב-20% בממוצע, מהתחזיות.

המיומנויות העיקריות ודרכי רכישתן

אלו מיומנויות הניהול החשובות ביותר למנמ"ר: מיומנויות הנהגה והנעת עובדים, המיומנות לנהל עבודה, תקשורת בין אישית, מיומנויות בניהול פרוייקטי מחשוב, מיומנויות נאום, הרצאה ושיכנוע, ניהול יחסי ציבור, ניהול משא ומתן, ניהול ישיבות, מיון וראיון עובדים וניהול קונפליקטים.

הדרכים המקובלות לרכישת המיומנויות השונות, כוללות הכשרות פנימיות של הארגון, לימודים אקדמיים, קורסים יעודיים, קורסים פתוחים, לימוד עצמי, לימוד דרך האינטרנט ואימון.

פתרונות בולטים

בין הספקים שיסייעו לך בהכשרה לרכישת מיומנויות ניהול, נמצאים אורית ארזי יועצים, ג'ון ברייס, ד"ר עדנה פשר, הטכניון וביט פלוס, המרכז לאימונים בעסקים, המרכז לאינטליגנציה רגשית, מגנט, סקיליקס, קבוצת סאט, תפנית - בית הספר למנהלים של האוניברסיטה הפתוחה ו-ZOOZ.

ספרים בתחום זה ניתן למצוא בספריה הבינלאומית לאנשי עסקים. אחד המומלצים הוא The 7 Habits of Highly Effective .עוד ספר בולט, עם זווית מקומית חשובה, הוא המנהל הממוקד של פרופסור אריה סקופ, מייסד מיקרוסופט ישראל ומנכ"לה לאורך 16 שנה. מסלוליMBA קלאסיים בניהול מוצעים על ידי האוניברסיטאות השונות, כשהטכניון מציעMBA במנהל עסקים עם דגש על ניהול חברות עתירות טכנולוגיה. האוניברסיטה הפתוחה מאפשרת לימודי תואר ראשון בניהול, בשיטה עצמאית ובזמנך החופשי. תכניות גמישות ונוחות, מציעות גם מרבית המכללות בארץ.

ניהול ישיבות

ישיבות הן פעילות המתרחשת לעתים קרובות וככל שהמנמ"ר מתקרב לתפקידי ניהול בכירים, כך הוא יהיה מעורב ביותר ישיבות וגם ינהל ישיבות צוות בגף המחשוב וישיבות עם אנשי הנהלה וגורמים שמחוץ לארגון. לניהול ישיבה יעיל, חיוני תכנון יסודי כולל הגדרת נושאים, זמני דיון מתוכננים עבורם ומטרות ברורות לגבי הדיון בכל אחד מהם. רישום במהלך הישיבה והבטחת הרלבנטיות למשתתפים.

לניהול ישיבה יעיל, יש צורך בעיקר ביכולת הצגת נושאים יעילה (חופף לנושא מיומנויות הפרזנטציה) ובתקשורת אישית טובה שמסייעת לניהול הדיון עצמו. אתגר בולט מבחינה זו הוא לאפשר לכולם להתבטא, ועדיין לא להניח לדיון בנושאים מסוימים להיסחף לזמן יותר מדי ארוך ועקב כך, לנושאים אחרים להיפגע.

סיכום

יישום נכון של טכניקות הניהול המעשיות השונות, יאפשר ייעול כולל של יכולתך כמנהל בארגון, שיפור תפקוד גף המחשוב וחיזוק מעמדך בהנהלה.

התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם מיומנויות ניהול כמפתח לעתיד.

גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח: http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp

הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא: http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=863


למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב