דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יקב ברקן - כרוניקה ידועה מראש 

מאת    [ 01/07/2018 ]

מילים במאמר: 1025   [ נצפה 11369 פעמים ]

איך אמרו חז"ל: "המלבין פני חברו ברבים, כאילו שופך דמים"; "המלבין פני חברו ברבים, אין לו חלק לעולם הבא"; "כל הפוסל במומו פוסל".

השבוע התפוצצה במלוא העוצמה פרשה, שנראה כי אף אחד במערכת של טמפו ותחתיה יקב ברקן, לא הבין את משמעותה והשלכותיה. אוריה אלקיים, גל"צניק לשעבר וכתב צעיר של חדשות 'כאן' היום, פרסם תחקיר ממנו עולה כי  נאסר על עובדים וותיקים ביקב, שהינם ממוצא אתיופי, לגעת ביין כפי שעשו עד אז, ועל אף שהינם חובשי כיפה ושומרי שבת. זאת בגלל דרישה של בד"ץ העדה החרדית, שמי לא יסור למרותו?

אז מה קורה פה, ואיך התנהל מערך טמפו עד להודעה על חזרת היקב והרבנים מדרישה זאת וביצועה, וההשלכות על היקב שלא נרגעות ברשתות החברתיות, עם עוד ועוד שמודיעים כי הם מחרימים את יינות יקב ברקן. אם תבצעו חיפוש לאחור בגוגל, תוכלו בטח למצוא מאמרים אודות מנכ"לי היקבים הגדולים שלא הגיעו מהתחום. יקב רמת הגולן, יקב כרמל פעמיים, ויקב ברקן. הראשון מתחום הקפה של לנדוור, השנייה מתחום הקפה של עלית (שכבר עזבה), השני אחריה מאותו היקב מתחום החלב (שכבר עזב), והשלישי מתחום הקוסמטיקה.

ולמה המאמרים האלה היו סוג של נורות אזהרה לשאר, או לבעלי היקבים? כי תחום היין הוא תחום ניהולי שונה. זה לא רק לנהל עובדים בסוג של מפעל כזה או אחר, כפי שרובם חושבים. והנה ג'יל אסולין, מנכ"ל יקב ברקן-סגל, בטעות של מתחיל ובלי לחשוב, מקבל את מרות הבעלים מטמפו כסוג של בובה חסרת הבעה וחסרת רגישות. מין סוג של מריונטה מאופרת שנשלטת על ידי חוט אחד בלבד, וזה ה"כן אדוני",  או במקרה בו אנו עוסקים "כן אדוניי". בעין הסערה הסתתר מנכ"ל ברקן אחרי הגב של ז'ק בר, יו"ר טמפו הבעלים, שהוציא מכתב לעובדים – שהופץ ברבים, המסביר להם למה ההחלטה שלו נכונה, וזאת בנימוקים לא רלוונטיים ומביכים. כן, יש לכם בנתניה שכונה של אתיופים שאתם מאמצים. מצאתם את האתיופים מחמד שלכם, שהם אמורים להושיע אתכם עכשיו.

למה אני לא מאמין לאף מילה שלכם, ולמה אני קורא למנכ"ל יקב ברקן 'בובה'? כי בשנים הארוכות בהן שמואל בוקסר ניהל את היקב, עבדו כולם זה לצד זה ובכל קו. בואו אגלה לכם משהו על יוסי ברוך האתיופי, שאינו מספיק יהודי עבורכם. יוסי היה לוחם בגדוד 890, כן, שם בצנחנים (גדוד אפעה הכינוי שלו, ואפעה זה סוג של נחש). שם במסעות, שם מתחת לאלונקה, שם בשטחים, שם בלבנון, שם בפעילות המבצעית, ומשם ליקב ברקן בכל מקום אפשרי, ורק איפה שביקשו. שנים בלי להרגיש מופלה או אזרח סוג ב'. איך אתה יכול להסתכל לו בעיניים ולומר לו בלי בושה: זה בכלל לא אני, זו בכלל החלטה של אלוהים או הרבנים, ואיך אני יכול בכלל יכול להתערב בהחלטות של אלוהים, ואז אתה אומר לו, כשאתה מוקלט: "ביזנס איז ביזנס". אתה מאשים בהקלטה את יקב טפרברג שנושף בעורפך, ולכן אתה חייב להישמע לעדה החרדית, ושוב בלי הבנה של עולם היין או קריאת השטח. קיבלת את היקב הכי גדול בארץ, ומה שמטריד אותך זה יקב טפרברג. השאיפה שלך צריכה לנסות להיות יקב רמת הגולן ברמת היינות שלו, עם כרמים נקיים, עם ראייה לטווח ארוך, ולך מה שיש בראש זה יקב טפרברג.

נכון, גם בשאר היקבים הגדולים קשה למצוא אתיופים, וזה לא מפני שהם לא יהודים מספיק לעדה החרדית. הם פשוט שחורים מדי, ומה לעשות: זו האמת וכולם יודעים זאת. כפי שליקב טוליפ באו אנשי העדה החרדית בדרישה לא להעסיק מוגבלים, אז יאמר לזכותו של מנכ"ל יקב טוליפ רועי יצחקי, שהוא שלף את ציפורניו והגן כמעט בגופו ובעתיד היקב, על אותם מלאכים שעובדים שם. אבל הבוס שלך, מר אסולין, הוא יהודי חרדי, ואין לו ולעמיתיו שום בעיה עם גזענות. זה הכל מלמעלה, הם אומרים. אנחנו מקבלים הוראות מלמעלה. אז אם יש בולשיט בעולם הזה, אז במקום הראשון עומדת התפיסה הזאת שלכם בלי שום צל של ספק. משהו דפוק בעסק הזה.

האם המחאה כנגד יקב ברקן תשפיע במשהו על החלטות עתידיות בנוגע לגזענות ביין? התשובה היא ממש לא, והסיבות מאוד פשוטות. יקב ברקן נשלט על ידי קונצרן טמפו, שיין זה פרומיל בסל ההכנסות שלו. הם לא מרוויחים כסף מיקב ברקן-סגל. הם צריכים את היקב רק לטובת הסל שהם מציעים לבתי המלון ולרשתות השיווק. כנ"ל יקב תבור שנשלט על ידי חברת קוקה קולה. האם מישהו בכלל חושב שלחברה המרכזית למשקאות מעניין כמה מאות אלפי בקבוקי יין היקב שלהם מייצר? הכסף הוא בקוקה קולה או בפפסי, או בבירה, ואפילו במים. יקב כרמל שייך לקבוצת קדמה, שעיקר עסקיה לא קשורים ליין. תעשיית היין בארץ קטנה, ולא מעניינת אף אחד.

האם מישהו בהנהלות של היקבים הגדולים יעשה חשיבה נוספת לגבי מינוי מנכ"לים מקצועיים שמבינים את תעשיית היין? גם כאן התשובות מאוד פשוטות. הם אומרים שבובות עושות עבודה מצוינת, ו-יס מנים יעשו כל דבר כדי להעשיר את כיס המשקיעים. יקב כרמל עם סדרת מנכ"לים שהביאו את היקב לתחתית המדרגה, יקב רמת הגולן שנכנסו לתחום המים, וימים יגידו האם המשפט 'שלא תשתו  מי ים' יפסח עליהם, וכמובן יקב ברקן – היקב הגדול ביותר במדינה, עם מנכ"ל שבא מתחום הקוסמטיקה. נראה כי עכשיו צריך יותר מאשר קוסמטיקה כדי להוריד את היקב מרעשי הרשתות החברתיות, העלולים לזלוג, ואולי כבר זולגים, למכירות בשטח – ממש ערב חגי תשרי והמכירות הגדולות בהם.

יום לאחר התפוצצות הפרשה שלחתי לכל בעלי היקבים שאלה, האם הם מעסיקים לא יהודים ביקב שלהם. הכוונה כמובן לא רק לאתיופים. מיותר לציין שאף אחד מבעלי היקבים לא היה מוכן להשיב על השאלה  (מלבד יקב ירושלים). לא תמצאו "גויים" בשום יקב כשר. חילוני לא יגע ביין, אישה לא תיגע ביין, רק לנבחרים בזכות כיסוי הראש שלהם מותר לגעת ביין, ואנחנו החילונים משלמים מיליוני שקלים בשנה עבור רבנים, משגיחי כשרות, מנהלי מכינות, וכל אלה נגועים בגזענות במימון המדינה. עצם העובדה שיש אלפי משרות שמיועדות רק לאותם אנשים שממציאים עבודות שרק הם יכולים לבצע; עובדה זו נגועה בגזענות שממומנת וממוסדת מטעם המדינה.

ברקן זו לא המחלה, ברקן זה הסימפטום. כולם נגועים בו, גם כאלה שטענו שהם מעסיקים אתיופים. הפליה היא הפליה, והיא קיימת בין יהודים ללא יהודים, בין חילונים לדתיים, בין נשים לגברים, בין הומואים לסטרייטים, ועוד; ומי שמסכים לכך, משמע שהוא מקבל גזענות והופך להיות חלק מהתשתית שלה. 'ביזנס איז ביזנס', אמר מנכ"ל ברקן, אבל כולם אומרים את אותו משפט. עושים עסקים עם השטן, ודקה לאחר מכן תמצאו אותם אוכלים שרימפסים במסעדות, או שותים יינות לא כשרים, ורחמנא ליצלן נוסעים בשבת. מנכ"לים, ייננים, אנשי שיווק. העמדת פנים היא חלק מהמשחק, אבל יש גבול שאסור לעבור אותו. עסקים זה עסקים, אבל לפני הכל צריך להיות אדם עם מוסר, אדם שאוהב אדם, אדם עם חמלה, יהודי. כן, להיות יהודי. ואהבת לרעך כמוך. משפט קטן עם משמעות כל כך גדולה ביהדות.

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב