דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גרורות נעלמות - גרורות בכבד מסרטן מעי גס שנעלמות אחרי טיפול כמותרפי - מה לעשות? 

מאת    [ 26/05/2018 ]

מילים במאמר: 388   [ נצפה 2439 פעמים ]

שכיחות של סרטן המעי הגס והרקטום בישראל הוא כמעט 40 ל-100,000 איש לפי הסטטיסטיקה. סרטן זה הוא  הרביעי מבחינת שיעורי התמותה  מכל הסרטנים והסיבה לתמותה בעיקר היא מחלה גרורתית. הכבד הוא המטרה  השכיחה ביותר לגרורות מסרטן זה,  וכמחצית מהחולים עם אדנוקרצינומה של המעי הגס יפתחו גרורות בכבד. 

בעבר היה נהוג לנתח  רק חולים שאצלם יש  גרורות כבדיות בודדות, עד שלוש לכל היותר, אשר המצאות גרורות בשתי אונות הכבד היוו הוריית נגד לניתוח.  בשני העשורים האחרונים  חלה התפתחויות דרמטיות בטיפולים הקדם ניתוחיים ובטכניקה הניתוחית עצמה. בשילוב עם השיפור בכימותרפיה הסיסטמית נצפית כיום  עלייה ניכרת  בשיעור השרדות של מעל ל-60% לאחר 5 שנים בכל שלבי המחלה.

 תגובה אובייקטיבית משמעותית נצפית בלפחות 50% המחולים עם גרורות בכבד.  כתוצאה מכך, מתן כמותרפיה טרום ניתוחית גרמה להופעת מצב חדש, גרורות בכבד ש"נעלמות" תחת טיפול, ולא ניתנות להדגמה בהדמיה. תגובה רנטגנית מלאה לטיפול (complete radiologic response), נצפה ב25%. בנוסף, טיפול כימותרפי גורם לשינוי במבנה ומראה רטנגני של הכבד לרעה, וכך הרגישות של אמצעי הדמיה שונים יורדת אחרי כמותרפיה.  מכל המצעי ההדמיה הרגיש ביותר לגילוי גרורות אחרי כמותרפיה נמצאה תהודה מגנטית (MRI), אך גם בה ישנה ירידה ברגישות. במקרים האלו מדובר ב"גרורות כבדיות נעלמות".

 גרורות אלה, לאחר שנכרתו ונבדקו  בדיקה פתולוגית מדגימים תאי סרטן חיוניים בלפחות 65-80% מהמקרים, כלומר, גם  כאשר נצפית תגובה רנטגנית מלאה נדרש ניתוח להסרת הגרורה. 

 

 הגורמים הידועים ל "גרורות כבדיות נעלמות" מונים גודל של הגרורה קטן מ2 סמ, ריבוי קורסים של מתן כמותרפיה, וטיפול כמותרפי תוך עורקי ( HAI hepatic arterial infusion chemotherapy).

במקרים בהם מתקיימים תנאים אלה לפני מתן כמותרפיה – מומלץ לשקול החדרת סמנים שממפים את איזור הנדרש לכריתה אחרי העלמות הגרורות בהדמיה אחרי טיפול כמותרפי.

 במקרים אלה מומלץ לבצע כפל הדמיה – כלומר להשתמש באמצעי הדמיה נוספים -  סיטי  (CT) ותהודה מגנטית (MRI) , סיטי ומיפוי פאט PETCT, וגם להשתמש בעל קול  (US) כבד תוך ניתוחי.

ומה עושים, כאשר כבר נתקלים במקרה שבו הגרורה שהייתה ברורה לפני הכמותרפיה, אך  לאחר טיפול כימי שהחולה זקוק לניתוח, ובהדמיה לאחר הטיפול ה"גרורה נעלמה"? יש לבצע ניתוח כריתה  על פי אבני דרך אנטומיים של הכבד- כלי דם , וחלוקת הכבד לסגמנטים. יחד עם זאת, בתת קבוצה  מסוימת של אנשים, ניתן להימנע מניתוח, ולעקוב בלבד.  מה מאפיין אותם? אנשים אלה הם   מבוגרים יותר (גיל מעל 60),  בהם רמת המרקר הגידולי התנרמלה לחולטין, והאבחנה ש ה"גרורה נעלמה" נקבעה באמצעות MRI. בקבוצה זו ניתן לעקוב באופן הדוק אחרי המצב על ידי ביצוע הדמיה ובדיקות מרקרים, ולבצע ניתוח "הצלה", בכמעט אותה מידה של הצלחה.

 

מומחה לכירורגיה כללית, כירורגית כבד ולבלב, לפרוסקופיה ובריאטריה, מנהל מחלקה כירורגית, בית החולים אסותא הציבורי, אשדוד




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב