דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שוב נערכים לאיום של אתמול 

מאת    [ 23/05/2018 ]

מילים במאמר: 710   [ נצפה 1943 פעמים ]

מסתבר שאין חדש תחת השמש. כך שהאנושות בכללותה, ומדינת ישראל בפרט, נערכות כרגיל לאיומים המוכרים של אתמול, שלשום, אשתקד ולפני כן.

ככל שזה קשור לישראל, האיום המוחשי ביותר על המדינה היהודית איננו אירן, חיזבאללה, חמאס, סוריה, פלשתינאים וכל שאר הסטריאוטיפים המוכרים. שכן, מספיק להסתובב קצת ברחובות ערינו כדי להיווכח באיום המתגבש על כל צעד ושעל.

החברה האנושית מורכבת מפרטים אינדיבידואליים, שהדבק הנפשי, אשר יוצר את המרקם החברתי המאחד אותם, נובע מכישוריהם החברתיים. אלא שהטכנולוגיה העכשווית, בעיקר הגאדג'טים הניידים, היא זרז (קטליזטור) של תהליכי התפוררות חברתית. זאת היא הטכנולוגיה ההרסנית שמעוררת את השד הרדום בנפש האנושית, ודוגמאות היסטוריות לכך יש למכביר.

בעצם, רשות הרבים חדלה מלהתקיים, כאשר אנשים הולכים ומאבדים את היכולת להפנים את עובדת קיומו של הזולת. ערכי דרך ארץ, שנרכשו בדם יזע ודמעות במשך אלפי שנות תרבות אנושית, פשוט יורדים לטימיון. אנשים חדלים להבין את ערך הזולת, ועל אחת כמה וכמה את העיקרון המכונן של התחשבות בזולת.

מכאן שהמרחב הציבורי הוא כיום ג'ונגל פרוע של הפקרות, שבו כל פרא אדם מצוי משתולל ככל העולה על רוחו, כאילו הוא היצור היחידי שנותר בעולם, מתפרע עם הסמארטפון התפור לחבל הטבור שלו, רומס כללים בסיסיים של התנהלות ברשות הרבים, מזלזל בחוק, מזהם את הסביבה, הן העירונית והן הטבעית, ומשחית אותן בפראות. פולחן האגו, אני ואפסי עוד, שולט בכיפה. ליקוי מאורות שמאיים על החברה יותר מכל גורם אחר.

מעבר לכך, הנוהגים בכלי רכב ברחבי העולם מתלוננים לא רק על פקקי תנועה, מצוקת חניה ואלימות בדרכים, אלא גם על האפקטים המחמירים של ההתחממות הגלובלית. כל זאת מבלי לתת את דעתם לנתונים המפלילים שמדברים בעד עצמם. בארה"ב הברית משקלו הממוצע של אדם הוא 83 ק"ג, ביפן 56 ק"ג, בישראל 72 ק"ג. כך שהמשקל הממוצע של בני אדם בעולם נע סביב 70 ק"ג. מימדי המקסימום האופקיים של אדם ממוצע הם כ- 40 ס"מ על 30 ס"מ. מכאן שהיצור האנושי הממוצע, בעל תפוסת שטח של כ- 0.12 מ"ר ומשקל 70 ק"ג, מנייד את עצמו בתוך מפלצת מתכתית מתנייעת של כ- 1500 ק"ג וממדים של 4.5 מטר על 1.8 מטר. זאת כאשר מדובר במכונית פרטית ממוצעת בלבד ולא בכלי הרכב הכבדים.

כלומר, בהתחשב בהתפוצצות האוכלוסין בעולם, שממזערת בקצב מואץ את מידת השטח החופשי המוקצה לאדם, כתוצאה מהשימוש האינטנסיבי בתחבורה פרטית, הפרט האנושי מגדיל את תפוסת השטח שלו בערך פי 70 ואת המשקל האינדיבידואלי שלו בערך פי 20. מכאן ששיעור התפוצצות האוכלוסין צריך להיות מוכפל במקדם אינפלציית תפוסת השטח של כל פרט אנושי, דהיינו פי שבעים. בישראל יש כיום כ- 2.5 כלי רכב לתושב, כך שמקדם ההתפשטות המרחבית של הפרט בארץ יורד לערך של כ- 30. אך מאחר שכמות המכוניות ביחס למספר התושבים בארץ ובעולם עולה בהתמדה עם הזמן, כך גם נוסק למעלה מקדם ההתרחבות האינדיבידואלית שמחריף את האפקטים ההרסניים של התפוצצות האוכלוסין. 

מקדם ההתפשטות המרחבית של הפרט האנושי, כתוצאה מהשימוש השיטתי בתחבורה פרטית, תורם באופן משמעותי את חלקו השלילי לשאר מקדמי ההחמרה של תהליכי התפוצצות האוכלוסין, דוגמת התפשטות מואצת של תפוסת עתודות קרקע לחקלאות, סיפוח אינפלציוני של קרקעות לתשתיות תעשייה, מסחר, תחבורה, דיור ואחסון פסולת, ניטרול מעמיק של משאבים קיומיים עקב התעצמות הפצתם של זיהומים סביבתיים. 

כך שלאור ההפקרות הכאוטית המערערת את אושיות החוק, הסדר והמוסר במרחב הציבורי  ומאיימת להחריב אותן, נותר רק לתהות מה היא בעצם הזיקה בין האדם הנבון לבין ההמון האנושי הפרוע, שהאינסטינקטים הפרימיטיביים שלו מקעקעים למעשה את עקרון חוכמת ההמונים. בעוד חוכמתו הערטילאית של האספסוף האנושי סוחפת את העולם לתוהו ובוהו, ניתן רק לייחל לכך שההמון האנושי היה מתברך ולו בקמצוץ מחוכמת הנחילים של הדבורים, הנמלים והחגבים.

מכאן שהדבק הנפשי אשר יצר את החברה האנושית, בין אם ברמה הקהילתית, הלאומית או הגלובלית, פשוט הולך ומתפוגג.

העדר הכישורים החברתיים הוא הגורם המכריע שהביא להכחדתו של האדם הניאנדרטלי, בעוד שההומו סאפיינס שגשג והפך לציוויליזציה תודות לכישוריו החברתיים. אלא שכיום, האדם הנבון כביכול הולך ומאבד את הכישורים החברתיים החיוניים האלה, וכתוצאה מכך החברה האנושית הולכת ומתפרקת לגורמיה, וחסל סדר חברה אנושית.

ההפקרות המשתרשת ברשות הרבים במדינת ישראל גוררת בהכרח את תהליכי התפוררותה של סולידריות חברתית. בהתחשב בנסיבותיה הקיומיות הייחודיות של ישראל, כמדינה היחידה בעולם הניצבת בפני איומי השמדה מצד אויביה, עקרון הסולידריות הוא המרכיב החיוני ביותר להבטחת חוסנה הקיומי. כך שבעוד שמדינת ישראל נערכת להתמודד עם האיומים של אתמול, דהיינו, אויביה המסורתיים שעליונותה הצבאית עליהם היא עובדה מוכחת, היא לוקה בהעדר מוחלט של מודעות לאיום של מחר, שהולך ומתעצם מתחת לסף תודעתה בדינמיקה חמקמקה של תהליכי התפוררות חברתית, מוסרית ותרבותית המקעקעים אותה מבפנים.

 

מהנדס ופיזיקאי. בוגר הטכניון ואוניברסיטת אוקספורד. עבד כמדען במוסדות מחקר, תעשיית הייטק ואקדמיה. כיום עוסק במחקר עצמאי בפיזיקה תאורטית. מפרסם מאמרים פובליציסטיים בעיתונות המודפסת והאלקטרונית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב