אני נתקל לא אחת בשאלה בנוסח "הפקדתי שיק בבנק והוא אבד לי – הבנק מסרב לפצות אותי. מה עושים ?".
יובהר, כי במקרים אלו של אובדן שיק ע"י הבנק , הבנקים מנסים להימנע מזיכוי חשבון הלקוח בסכומי השיקים שאבדו, ובמקום זאת הם מוכנים לתת ללקוח "כתב שיפוי".
משמעות כתב השיפוי הינה שככל שהשיק יימצא ע"י צד ג' ויופקד, הרי שהבנק ישפה את מושך השיק מהנזק של החיוב הכפול.
הבנק רוצה שהלקוח יפנה למי שנתן לו את השיק (מושך השיק), יציג לו את 'כתב השיפוי', ויבקש שיק חלופי.
בהתנהגות זו, הבנק מסתמך על סעיפים 69,70 לפקודת השטרות, המאפשרים את התנהגותו זו.
בפועל, התנהגות הבנק מטלטלת את הלקוח להתדיין עם מושך השיק ולשכנעו ליתן שיק חלופי כנגד 'כתב השיפוי', ולעתים בחוסר הצלחה.
בתשובותיי לשואלים נהגתי להמליץ לעמוד על זכויותיהם ולדרוש זיכוי החשבון.
עמדתי קיבלה כעת 'רוח גבית' מפס"ד "טרי" של בית המשפט העליון (רע"א 2119/18 , ארז תעשיות עץ בע"מ ואח' נ' בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ) אשר קבע במפורש כי הגם שפקודת השטרות מאפשרת התנהגות הבנק, הרי ש"בשים לב לחובת תום הלב המוגברת שמוטלת על הבנק ולחובת האמון שחלה עליו, בהתחשב בכוח הרב ובידע העודף שיש לו...פערי הידע, המיומנות והמשאבים בין הבנק ללקוח מצדיקים הטלת חובות מוגברות ופיקוח על הבנקים שיבטיחו הגנה נאותה ללקוח " – אין לבחון את השאלה רק עפ"י פקודת השטרות. מערכת היחסים בין בנק ללקוח משיקה לחוקים נוספים (חוזים, נזיקין, שליחות), וכן כפופה לחובות נוספות, המיוחדות ליחסי בנק – לקוח, שיש בהם לגרום לתוצאה שונה מקביעת פקודת השטרות, קרי: זיכוי החשבון !
באותו מקרה, לקוח הבנק הפקיד שיקים בחשבונו, וחלקם (12 שיקים בסך כולל של 60,000 ש"ח) אבדו בבנק.
הבנק סירב לזכות את חשבון הלקוח בסכומי השיקים שאבדו או לפצותו.
כל שהבנק הסכים זה לתת ללקוח 'כתב שיפוי', וטען כי מתן 'כתב השיפוי' "מאפס" את אחריותו לפצות בפועל את הלקוח.
הלקוחות סירבו לפעול כדרישת הבנק. עמדתם נדחתה גם בבימ"ש השלום וגם במחוזי, אך הם הצליחו בביהמ"ש העליון.
נפסק כי הבנק לא יכול לפטור עצמו באופן חד-צדדי מאחריותו ע"י מתן 'כתב שיפוי', ואף לא יכול היה לגלגל את האחריות לקבלת שיק חלופי לכתפיהן של הלקוחות.
המסקנות:
1. הבנק איבד את השיק שלך דרוש שיזכו אותך בהתאם !
2. יחסי בנק- לקוח הינם יחסים מיוחדים המקנים ללקוחות זכויות רבות, אשר, למרבה הצער, מרבית הציבור אינו מודע לו, ולפיכך מומלץ מאוד להתייעץ טרם קבלת החלטה.
2. אין להירתע ממאבק צודק כנגד בנק.
רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
עו"ד מ-1982 בעל יתרון יחודי בבנקאות כמייצג בנק בעבר. מחבר הספר "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך" שעניינו גביית חובות במצבים בעייתיים . מנהל פורום בנקאות באתר LAWFORUMS