דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הבנק איבד את השיק שהפקדתי - מה עושים ? 

מאת    [ 18/05/2018 ]

מילים במאמר: 426   [ נצפה 2039 פעמים ]

אני נתקל לא אחת בשאלה בנוסח "הפקדתי שיק בבנק והוא אבד לי – הבנק מסרב לפצות אותי. מה עושים ?".

יובהר, כי במקרים אלו של אובדן שיק ע"י הבנק , הבנקים מנסים להימנע מזיכוי חשבון הלקוח בסכומי השיקים שאבדו, ובמקום זאת הם מוכנים לתת ללקוח "כתב שיפוי".

משמעות כתב השיפוי הינה שככל שהשיק יימצא ע"י צד ג' ויופקד, הרי שהבנק ישפה את מושך השיק מהנזק של החיוב הכפול.

הבנק רוצה שהלקוח יפנה למי שנתן לו את השיק (מושך השיק), יציג לו את 'כתב השיפוי', ויבקש שיק חלופי.

בהתנהגות זו, הבנק מסתמך על סעיפים 69,70 לפקודת השטרות, המאפשרים את התנהגותו זו.

בפועל, התנהגות הבנק מטלטלת את הלקוח להתדיין עם מושך השיק ולשכנעו ליתן שיק חלופי כנגד 'כתב השיפוי', ולעתים בחוסר הצלחה.

בתשובותיי לשואלים נהגתי להמליץ לעמוד על זכויותיהם ולדרוש זיכוי החשבון.

עמדתי קיבלה כעת 'רוח גבית' מפס"ד "טרי" של בית המשפט העליון  (רע"א 2119/18 , ארז תעשיות עץ בע"מ ואח' נ' בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ) אשר קבע במפורש כי הגם שפקודת השטרות מאפשרת התנהגות הבנק, הרי ש"בשים לב לחובת תום הלב המוגברת שמוטלת על הבנק ולחובת האמון שחלה עליו, בהתחשב בכוח הרב ובידע העודף שיש לו...פערי הידע, המיומנות והמשאבים בין הבנק ללקוח מצדיקים הטלת חובות מוגברות ופיקוח על הבנקים שיבטיחו הגנה נאותה ללקוח " – אין לבחון את השאלה רק עפ"י פקודת השטרות. מערכת היחסים בין בנק ללקוח משיקה לחוקים נוספים (חוזים, נזיקין, שליחות), וכן כפופה לחובות נוספות, המיוחדות ליחסי בנק – לקוח, שיש בהם לגרום לתוצאה שונה מקביעת פקודת השטרות, קרי: זיכוי החשבון !

באותו מקרה, לקוח הבנק הפקיד שיקים בחשבונו, וחלקם (12 שיקים בסך כולל של 60,000 ש"ח) אבדו בבנק.

הבנק סירב לזכות את חשבון הלקוח בסכומי השיקים שאבדו או לפצותו.

כל שהבנק הסכים זה לתת ללקוח 'כתב שיפוי', וטען כי מתן 'כתב השיפוי' "מאפס" את אחריותו לפצות בפועל את הלקוח.

 הלקוחות סירבו לפעול כדרישת הבנק. עמדתם נדחתה גם בבימ"ש השלום וגם במחוזי, אך הם הצליחו בביהמ"ש העליון.

נפסק כי הבנק לא יכול לפטור עצמו באופן חד-צדדי מאחריותו ע"י מתן 'כתב שיפוי', ואף לא יכול היה לגלגל את האחריות לקבלת שיק חלופי לכתפיהן של הלקוחות.

המסקנות:

1.         הבנק איבד את השיק שלך  דרוש שיזכו אותך בהתאם !

2.         יחסי בנק- לקוח הינם יחסים מיוחדים המקנים ללקוחות זכויות רבות, אשר, למרבה  הצער, מרבית הציבור אינו מודע לו, ולפיכך מומלץ מאוד להתייעץ טרם קבלת החלטה.

2.         אין להירתע ממאבק צודק כנגד בנק.

 

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

עו"ד מ-1982 בעל יתרון יחודי בבנקאות כמייצג בנק בעבר. מחבר הספר "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך" שעניינו גביית חובות במצבים בעייתיים . מנהל פורום בנקאות באתר LAWFORUMS




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב