דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה שחשוב לדעת על הפריה חוץ גופית 

מאת    [ 17/05/2018 ]

מילים במאמר: 769   [ נצפה 2737 פעמים ]

בתוך סל טיפולי הפוריות שעומד לרשות אנשים שמתקשים להביא ילדים לעולם עומדת גם האפשרות להפריה חוץ גופית, שהחלה לפני עשרות שנים את דרכה בשם הפריית מבחנה. זוהי הטכנולוגיה שמאפשרת את הפגשת הביצית והזרע מחוץ לגוף ובכך עוקפת בעיות מכניות רבות גם אצל גברים וגם נשים. להלן כל מה שיש לדעת על כך ולמי ההליך מיועד.

איך מתבצעת הפריה חוץ גופית?

הפריה חוץ גופית (In Vitro Fertilization - IVF) מוכרת גם כהפריה מלאכותית משום ששלב ההפריה של הביצית מתרחש במבחנה במעבדה במקום בגוף האישה. הוא נחשב לאחד הטיפולים הנפוצים ביותר שיש בין הטיפולים המתקדמים יותר ומגיעים אליו רק לאחר אבחון של האישה והגבר ובדיקת הבעיות שמונעות מהם להיכנס להריון בדרך רגילה או בטיפולי פוריות שכיחים יותר ומורכבים פחות.

איך נראה הטיפול עצמו?

בטיפול זה שואבים מהאישה ביציות להפריה מהשחלות, זאת לאחר שקיבלה טיפול הורמונלי להגברת הביוץ ולהבשלת כמה שיותר ביציות כדי להבטיח יצירת עוברים רבים ככל האפשר למקרה שהטיפול ייכשל בפעם הראשונה. במקרה כזה, יש תמיד סיכון מסוים לגירוי יתר של השחלות ולתגובה של הגוף לכך. השאיבה נעשית בהרדמה מקומית או כללית, ואחר כך נשאירם למשך כמה שעות במנוחה. הגבר מוסר דגימת זרע שנבדקת בדקדקנות. לאחר השאיבה מפרים את הביציות במעבדה בזרע ואחר כך מחדירים את העובר לרחם. ההחדרה נעשית בעזרת צינור קטטר ישירות לרחם, כשלאחריו נחים שעתיים וממשיכים במצב מנוחה בבית כמה ימים. כל הטיפול מלווה בתמיכה הורמונלית לאישה כדי להבטיח את הקליטה של העובר.

איזה בעיות פותרת ההפריה החוץ גופית?

יש כמה בעיות פוריות קשות שגברים או נשים סובלים מהן וההפריה החוץ גופית מסייעת לעקוף אותן, כמו בעיית אנדומטריוזיס, חצוצרות סתומות או חסרות, בעיות זרע שמחייבות מניפולציות שונות ועזרה במעבדה כדי לחדור לביצית, הפרעות הורמונליות שמשבשות ביוץ או בעיות נוספות שמקשות על זוגות להרות.

למי מיועד הטיפול IVF?

הפריה חוץ גופית אמנם נמצאת בסל אבל היא מיועדת רק למי שעובר ועדה שמאשרת את הטיפולים. ישראל נחשבת למדינה נדיבה יחסית במימון הטיפולים האלה עד גילאים מסוימים בכל מיני מצבים וסטטוסים וכדי לדעת יותר על זכאותכם לטיפולים אלה מומלץ תמיד לבדוק בקריטריונים שמפורסמים על ידי משרד הבריאות. חוק ביטוח בריאות ממלכתי מחייב קופות חולים לממן את הטיפולים לבני זוג חשוכי ילדים בנישואים אלה, או לאישה שאין לה ילדים והיא רוצה להקים משפחה חד הורית, לשני הילדים הראשונים. גיל המינימום הוא 18 וגיל המקסימום הוא 45. עם זאת, יש טיפולים של תרומת ביצית שניתנים לנשים עד גיל 54.

מחזורי הטיפול של IVF

בטיפולי הפריה חוץ גופית יש הגבלה על מספר מחזורי הטיפול שאפשר לעבור, כאשר גם כך הרופאים ממליצים לעשות הפסקות בין המחזורים כדי לתת לגוף הזדמנות להתאושש מהתוספות ההורמונליות שהנשים חייבות לקחת כדי לתמוך בכל שלב של ההליך. בדרך כלל הטיפולים ניתנים רק לאחר שנוסו כל האפשרויות האחרות, אבל במקרים מסוימים והחל מגיל 39 אפשר להתחיל לקבל את הטיפול כאפשרות ראשונה בגלל בעיות רפואיות המצדיקות זאת. החל מגיל מסוים מתחילים להגביל גם את מחזורי הטיפול שאפשר לעבור ויש לעקוב אחר השלבים כדי לספור מחדש. בכל מקרה, לכל אורך התהליך יש מעקב של צוות מטפל בבית החולים שבו עוברים את ההפריה, כדי לדון בהתקדמות יחד עם עובדת סוציאלית כדי לקבוע כיצד תתקדם התכנית במקרה של כישלונות רצופים.

מה צריך לבדוק כדי לקבל אישור לטיפולים אלה?

הבדיקות שעוברים כדי לעשות את הטיפולים כוללות את מצבכם הבריאותי, מבחינת מחלות נגיפיות כמו צהבת, או כל בעיה בריאותית שעלולה לסכן את האמא או את העובר. בדיקות של כשל חיסוני, נוגדנים לאדמת וצהבת, זיהומים שונים, שלילת התפתחות של מצב סרטני בצוואר הרחם, וחשש לזיהומים שונים. בודקים את ההיסטוריה המשפחתית של שני ההורים, כמובן, וגם את מצב הרחם בצילום רחם. הגבר חייב לעבור גם בדיקת זרע מעודכנת לתאריך התחלת הטיפולים ונמדדת רמת ההורמונים אצל האישה.

מה קורה כאשר יש בעיה גם בעיות בזרע הגבר?

היום אנחנו מכירים גם את ההליכים שנקראים מיקרומניפולציה שמיועדת להחדרה של הזרע לביצית בעזרת מיקרוסקופ כאשר הזרע לא מצליח להפרות את הביצית בהליך הטבעי. מנסים קודם הפריה חוץ גופית טבעית ורק כאשר יש אחוזי הפריה נמוכים מאוד של פחות מחמישית עוברים לשלב המיקרומניפולציה כדי לעשות זאת בצורה מלאכותית.

מה קורה כאשר יש בעיה בביצית האישה?

יש סיבות רבות שבגללן ביציות האישה אינן כשירות לעבור הפריה. זה יכול להיות בגלל גילה המתקדם של האישה, וזה יכול לקרות בגלל בעיות של ביציות פגומות, מעטות מדי, בעיות גנטיות שאינן מאפשרות שימוש בביציות או בגלל הפסקת הייצור שלהן או איכות ירודה. במקרים כאלה הפריה חוץ גופית נעזרת בתרומת ביציות כדי להפרות אותן בזרע הגבר ולהחדיר אותן לגוף האישה. זהו הליך שמגדיל את הסיכויים להיכנס להריון ומבטיח הצלחה טובה יותר. תרומת ביציות להפריה חוץ גופית גם היא חלק מההליכים שעוברים אישורי ועדות בישראל, גם כדי לבדוק את מצבה של האישה לאחר כל הטיפולים או כאשר מצבה הרפואי אינו מאפשר שימוש בביציות שלה. תרומת ביציות והפריה חוץ גופית מתרחשת גם כאשר מדובר באישה שרוצה להיות אמא יחידנית ולכן זקוקה להתערבות מרבית בהליך ההפריה וההחדרה לרחם של העוברים.

נכתב עבור ניובורן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב