דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רשות הגנת הצרכן מגבירה את אכיפתה ומטילה עיצומים כספיים 

מאת    [ 26/04/2018 ]

מילים במאמר: 503   [ נצפה 2292 פעמים ]

רקע

בינואר 2015 נכנס לתוקף תיקון משמעותי לחוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 39), שהעניק לרשות לסחר הוגן כלים להטלת סנקציה על עסקים ויבואנים שהפרו את החוק. עתה, לרשות לסחר הוגן כלי אכיפה הכוללים בין השאר הטלת עיצום כספי.

עיצום כספי הוא כלי אכיפה יעיל, מהיר וחשיבותו הרבה היא בהיותו גם מרתיע. החוק מאפשר הטלת עיצום כספי לתאגיד בסכום של 22,000 ש"ח או 45,000 ש"ח. עבור עוסק שאינו תאגיד, סכום העיצומים שנקבע הוא 7,000 ש"ח או 25,000 ש"ח.

סמוך לכניסתו לתוקף של תיקון 39, מחלקת העיצומים ברשות לסחר הוגן לא הפעילה במלוא עוצמתה את כוחה והמעטה להטיל עיצומים כספיים. עם זאת, לאחרונה אנו עדים להגברת האכיפה של הרשות לסחר הוגן באמצעות הטלת עיצומים כספיים על עוסקים ויבואנים.

פרסום ריכוז הליכי עיצום מנהלי של רשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן

מאז כניסתו לתוקף של התיקון, הרשות להגנת הצרכן ניסחה ופרסמה הנחיות ונהלים שונים להטלת עיצום כספי. כך, רשות הגנת הצרכן ניסחה נוהל לניתוב הליך פלילי למינהלי, נוהל אכיפה- עיצומים כספיים וכן הנחיה המתריעה בפני השינויים שהביא תיקון 39.

כמו כן, הרשות לסחר הוגן מפרסמת דוח ריכוז הליכי עיצום מנהלי ודואגת לעדכנו מידי תקופה. במסגרת הדוח, הרשות מפרטת באופן אנונימי אודות העיצומים הכספיים שהוטלו לאחרונה, סכומם, פרטי המפר ועיסוקו ומהות ההפרה בגינה הוטל העיצום. 

על פי הדוח מתברר כי הרשות לסחר הוגן מטילה עיצומים כספיים הן על חברות גדולות והן על עוסקים קטנים. הרשות לסחר הוגן מרבה להטיל עיצומים כספיים בגין הפרות של הטעיה, חובת הצגת מחיר על הטובין, חובת גילוי לצרכן והפרת חובות בעסקת מכר מרחוק.

בבדיקה אמפירית של הדוח העולים הממצאים הבאים:


    • ממועד כניסתו לתוקף של תיקון מס' 39 הוטלו עיצומים כספיים על כ-216 עוסקים.
    • תחומי העיסוק הבולטים עליהם רשות הגנת הצרכן מתמקדת ופועלת לאכיפת החוקים הם ייצור מזון, רשתות מזון וחנויות מזון (כ-47 מקרים בהם הוטלו עיצום), חנויות/רשתות הלבשה ואופנה (כ-37 מקרים בהם הוטלו עיצום) ובנייה ונדל"ן (כ-41 מקרים בהם הוטלו עיצום).
    • בגין ההפרות של החוק בצירוף עמידה בתקנות ההפחתה, הוטלו על התאגידים סכומים הנעים בין 11,000-1,147,500 ש"ח. במקביל, הוטלו על מפרים שאינם תאגידים סכומים הנעים בין 1,750-74,313 ש"ח.  

מקריאת הדוח יכול ציבור העוסקים לדעת מה היו טווחי העיצום הכספי שהוטלו בעבר. יחד עם זאת, חשוב לציין כי הטלת עיצום כספי נעשית בהתאם לנסיבותיו של כל מפר ובעמידתו בדרישות תקנות ההפחתה של עיצום כספי [תקנות הגנת הצרכן (הפחתה של סכומי העיצום הכספי), תשע"ה-2014].

לדוגמה, חברה א' אשר הפרה את סעיף איסור הטעיה ? הקטנת מוצרים ללא סימון, קיבלה עיצום כספי בסך 432,000 ש"ח בעוד שחברה ב' אשר הפרה את אותו הסעיף קיבלה עיצום כספי בסך 864,000 ש"ח. הסיבה לפערים בסכום העיצומים שהוטלו, הם כנראה נסיבות ההפרה והתנהגותו של התאגיד לאחר גילוי ההפרה. שכן, רשות הגנת הצרכן בוחנת האם נעשה דבר על מנת לתקן את ההפרה ולמנועה. 

העיצום הכספי הינו כלי אכיפה בעל אפקט כספי משמעותי, אשר עלול לחייב את העוסק או בתשלום של מאות אלפי שקלים. על ציבור העוסקים לבחון היטב את פעילותם ולפעול על פי הנהלים שפורסמו על ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, כדי להימנע מהפרות פוטנציאליות, ושכשהתגלתה אצל העוסק ההפרה ? לתקן אותה במהירות ולמנוע את הישנותה.

 

עו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים.  Gill.Nadel@goldfarb.com -  03-6089848




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב