דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע לטייל לויטנאם 

מאת    [ 02/04/2018 ]

מילים במאמר: 783   [ נצפה 2251 פעמים ]

 

במאמר זה אנסה לפרט ולתאר מדוע בעיני, ויטנאם היא יעד מעניין ומרתק ומיוחד. ויטנאם היא שילוב  של נופים, דתות ואמונות ואוכלוסייה מגוונת, ושבטי מיעוטים אשר שימרו את תרבותם ואורח חייהם.

לויטנאם יש מגוון נופים ואקלימים, בעוד שבדרום החם והלח שורר מזג אוויר טרופי ואפילו מונסוני בחודשי הקיץ הרי שבהרי הצפון וברמה המרכזית שורר מזג אויר קר בחורף ואפילו מושלג בהרי הצפון שבגבול סין.

שני נהרות עושים דרכם דרך ויטנאם. בצפון הנהר האדום  ובדרום נהר המקונג.

מספר התושבים בויטנאם 91 מיליון במגוון של הרבה קבוצות אתניות, הרוב, כ- 85% הם משבט khin או viet שהם צאצאי מונגולים, שבטים אלו חיים באמונת פולחן הנשמות, ויטנאם היתה קולוניה צרפתית. ובמלחמת שחרור נוצחו הצרפתים נוצר מצב, של שתי מדינות, הצפון הקומוניסטי העצמאי והדרום, שבו היה שלטון דמוקרטי שנהנה מחסות אמריקאית. שתי המדינות נלחמו ביניהם, עד שב 1973 בפאריס ד"ר קיסינג'ר שר החוץ האמריקאי חותם על פינוי חיילי ארצות הברית מויטנאם. וכעבור שנה ויטנאם נהפכה למדינה אחת. סיכום המלחמה היה 58000 חיילים אמריקאים הרוגים, שני מיליון וויטנאמים הרוגים וארץ הרוסה ושסועה.

הנוי העיר הנחשבת לעתיקה והמרתקת ביותר בין ערי הבירה של דרום מזרח אסיה, תמהיל מרתק של ארכיטקטורה סינית וייטנאמית בת 600 שנה עם זו הקולוניאלית הצרפתית. וניסיונות המודרנה של המאה ה21. הנוי שבווייטנאמית פירושה "גדת הנהר", על שם מיקומה בגדה המערבית של הנהר האדום, היא בירת וייטנאם המאוחדת, והעיר השנייה בגודלה במדינה. נכון ל-2008 עמדה אוכלוסייתה של האנוי על יותר מששה מיליון נפש. בהנוי בולט המוזוליאום של הו צ'י מין "אבי האומה".

אחד הטיולים המרתקים במדינה הוא ברכבת הלילה מהנוי  ללאו קאי בצפון לראות את שבטי המיעוטים, הלינה בסאפה. גובהה של סאפה (כ- 1600 מטר), מיקומה בין הרים גבוהים (עד 3000 מטר). המרתק בוויטנאם הוא פסיפס שבטי המיעוטים, רובם חיים בצפון ההררי באזורי הגבול עם סין ולאורך הנהר האדום, שבטים אלו הם ה"צבע של ויטנאם" בשלל צבעי הלבוש והתכשיטים והם נקראים גם לפי צבעי הלבוש הססגוני של הנשים ( "המונג האדום" או השחור, כחול וירוק).שווקי סוף השבוע מעבר להיותם אוטנטיים ביותר הם גם משמשים כאטרקציה לתיירים שמוכנים להגיע אל הצפון. כפרי מיעוטים בצפון - שבט המונג (Black Mong) ושבט הזאו ((Zao, ביקור באחד מהירידים של ה"מונג הפרחוני" ב"קוק-לי" הוא חוויה. הדרך ארוכה ועטורת נופים הרריים. השוק הומה מקומיים בתלבושות ססגוניות. מבקרים בינות לדוכנים הרבים. פה מוכרים ירקות וכאן קונים בהמות עבודה, הנה הספר המקומי גוזז באומנות מחלפות ראשו של ילד סרבן, האיטליז היגייני לתפארת , מסעדות מאולתרות בהן רכונים מקומיים וסועדים את לבם במאכלים שהס מלתאר, ושלעולם לא יגיעו לבני מעינו.
ניתן לבקר בכפרי המיעוטים "לאו צ'אי" של ה"מונג השחור" ו"טאבאן"של ה"זאי". טרסות האורז, הג'מוסים המשוטטים, הילידים המתגודדים ומנסים למכור מרכולתם,

תופעת טבע הינו מפרץ האלונגHa Long Bay    – במפרץ ולאורך החוף תופעה ייחודית-קרסטית של אלפי עמודי סלע בצורות ובגדלים שונים מתמרים מתוך מי מפרץ טונקין, דומה מאד לנופים בגוילין שבסין.

במרכז המדינה נמצא מוזיאון ה- CHAM לפיסול -Shiva lingam at the Museum of Cham Sculpture –  מוזיאון ממלכת הצ'אמפה שהיתה אימפריה חזקה במרכז ויטנאם. במוזיאון ניתן להכיר את מכלול האלים הלקוחים מהמיתולוגיה ההינדית. בראהאמה -האל הבורא זה שאיבד ראש אחד אך עם בתו נכנס ללוטוס למשך 100 שנה. וישנו- האל המקיים שלו 4 זרועות, שמתגלה כצב, כדג, ראמה, קרישנה וכו שיווה -האל המחריב עם עין שלישית במצח המפורסם בזכות הלינגה גרודה - כלי הרכב של וישנו,

בראש השנה הסיני יש חגיגות גדולות - תחילת מסורת חגיגות ראש השנה נעוצה במיתולוגיה הבאה: "ניאן" היא חיה מיתולוגית, שנהגה לבלוע אנשים חיים. יום אחד הופיע זקן סיני חכם ואמר לתושבי המחוז שאם יצבעו את בתיהם באדום ויעיפו זיקוקי דינור, יצליחו לגבור על המפלצת, וכך היה.

שדות הקטל – במלחמת וייטנאם בשנות השבעים של המאה הקודמת, נחפרה רשת של מחילות תת קרקעיות שהשתרעה על שטח תת קרקעי של 15 קילומטרים רבועים, המחילות של הויאטקונג בקו צ'י, מאתרי הגבורה שמוצגים בגאווה. יש תצוגת מלכודות  אכזריות מוסוות ("פה הנמר", "כסא מתקפל"), המערות היו באורך של 3 ק"מ, בהם הסתתר הוייטקונג, האמריקאים שלטו ביום והוייטקונג בלילה, היציאות הוסוו בחכמה רבה, אפילו כתילי נמלים.

קצת היסטוריה - עם כניעת יפן ב-1945 הקים הוייט-מין את הרפובליקה הדמוקרטית של וייטנאם, והו צ'י מין נבחר לנשיאה ב- 1946. צרפת סירבה להכיר בעצמאות וייטנאם, וכוחות הוייט מין הפנו את מאבקם נגדה. מאבק אכזרי זה נמשך עד 1954, במהלכו נלחם הצבא הווייטנאמי בעיקשות עד להבסת צבא צרפת. אחרי ניצחון הוייט-מין בקרב דיין ביין פו. באזור טאי נין התפתחה דת הקודאיזם שהיא שילוב מעניין של בודהיזם, נצרות וקונפוציוניזם סיני. ניתן לבקר בכנסיית קאו דאי ולחזות בטקס הצהרים המרשים.

ואסיים בנהר המקונג העושה דרכו מהרי ההימליה דרך סין, בורמה, לאוס תאילנד וקמבודיה ונשפך אל ים סין הדרומי בדלתה העשירה והפורייה בויטנאם. הדלתה של נהר המקונג הידועה כל כך מסרטי המלחמה הרבים היא אזור חקלאי עשיר בנתיבי המים שווקים צפים שהם מראות ייחודיים בפני עצמם.

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  --------------------------------------------




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב