דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות עם תקיפה מינית 

מאת    [ 29/03/2018 ]

מילים במאמר: 438   [ נצפה 1870 פעמים ]

איך אפשר להתמודד עם תקיפה מינית ולהתגבר על הטראומה

תקיפה מינית היא פעולה כוחנית הגורמת לקורבן לאבד שליטה אוטונומית על הגוף שלו. המרחב האישי שכל אדם זקוק לו, המרווח בין מה ששלו בלבד לבין מה שהוא חולק עם העולם – נפרץ ומערער את הביטחון, עוצר תהליכי התפתחות, יוצר שרשרת של תגובות נפשיות, רגשיות, פסיכולוגיות וגם פיזיות. הגוף חווה השמדה – וצריך לאפשר לו להיערך מחדש.

הפער בין החוויות הפיזיות לנפשיות עצום מכדי להסביר אותו או להכיל אותו. כאשר התוקף הוא קרוב משפחה או מכר של הקורבן – הפער יהיה אפילו גדול יותר ויורגש אצל הקורבן כמוות קטן – פשוטו כמשמעו. גם שיחות, ניתוח המעשה והמניעים או הבנה – לא יכולה להסביר את הכעס ולא ישנו את תחושת חוסר האונים שחש הקורבן במצב שכזה.

המצב הוא שגם אדם בוגר – כבר לא יוכל לתפקד בצורה נורמטיבית, שכן התודעה תייצר עבורו מציאות של פחד מכל מצב ומכל סיטואציה. הוא ישהה בחוסר שקט תמידי והפרשנות שלו למצבים שגרתיים לא תהיה נכונה או אמיתית.

משמעות התקיפה וקשת הרגשות

כאשר אדם חווה תקיפה מכל סוג – הוא חש קשת רחבה של רגשות בעוצמה גבוהה מיכולתו להכיל. מתקבל שוני מהותי בין הרגשות של אדם שחווה תקיפה לבין אדם נורמטיבי שלא חווה אירוע כזה. מכאן – ששני אנשים אלה יתנהגו בצורה שונה בהגיעם למצבים דומים.

בטיפול וההתמודדות יש חשיבות עצומה לחוויה המתקנת, בעיקר אשר מדובר בילדים צעירים, אך לא רק. האמפטיה שיש לגלות כלפיו תסייע לו להפוך, ביום מן הימים לאדם בוגר בעל ביטחון עצמי ואמפטיה משלו. אם לא יקבל אותה כעת – הוא יגדל להיות אדם בוגר בלעדיה.

ההתמודדות כוללת עבודה רבה על הגדרה מחדש של גבולות בין אישיים – פיזיים ורגשיים. זאת על מנת שהאדם שנפגע, ללא קשר לגילו, יוכל להצליח להפוך לאדם אחראי ומקובל בחברה שבה הוא חי. בזה אפשר לסייע על ידי אמפטיה ודחיית המעשה על ידי החברה הקרובה כך שיהיה ברור שמה שקרה לא מקובל חברתית ומשפחתית ומוקע מכל וכל.

לסגור דלת – ולהתרכז בדלת שנפתחה במקומה

כאשר דלת נסגרת ואחרת נפתחת – יש נטייה לעמוד מול הדלת הסגורה ולא להמשיך הלאה. יש תחושה של חרטה, ניסיון לנתח מצבים או אירועים שהתרחשו בעבר ולא הייתה לקורבן שליטה עליהם. במצב הזה – הוא כלל לא מודע לדלת שנפתחה והוא יכול להסתייע בה.

זה הזמן לשינוי נקודת המבט, להסתכלות הוליסטית על מה שקרה, על מגוון הרגשות, התחושות והמחשבות שלקחו חלק באירוע. רק כך אפשר לשנות את התודעה, ה- State of Mind ואפשר למצוא את הכיוון הנכון. מה שצריך לטפל בו הוא הקיבעון המחשבתי. זה שמגביל את התנועה ואת המחשבה. כששוברים את הקיבעון אפשר לנוע במנעד רחב יותר של רגשות, מחשבות ותחושות – שבתורן ישפיעו על המוח.

 

זואי הלל, פסיכותרפיה גופנית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב