דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משרד הפנים: מעמד בישראל להורה קשיש ובודד של אזרח ישראלי 

מאת    [ 24/03/2018 ]

מילים במאמר: 452   [ נצפה 2104 פעמים ]

ישנן מספר עילות חוקיות לקבלת מעמד בישראל: חוק השבות החל על יהודים, בנים ליהודים, נכדים ליהודים ובני זוגם; מעמד מכוח קשר זוגיות או נישואין; מעמד מטעמים הומניטריים; ועוד.

אפשרות נוספת לקבלת מעמד בישראל מסורה למי שמוגדר "הורה קשיש ובודד" לאזרח ישראלי. מדובר למעשה במעמד מטעמים הומניטריים שזכה להסדר מיוחד בנוהל של משרד הפנים.

הנוהל קובע קריטריונים ברורים ונוקשים בכל הנוגע להענקת מעמד בישראל להורים של אזרחי המדינה. אותו הורה מוזמן צריך קודם כל להיות "קשיש". על פי הנוהל גיל הסף לנשים עומד על 62 ולגברים על 67. תנאי שני הוא כי על אותו הורה להיות "בודד". הכוונה להיעדר ילדים נוספים, פרט לילד אזרח ישראל, החיים מחוץ לישראל. כלומר, אם יש לאדם מבוגר ובודד שני ילדים בישראל, ושניהם אוחזים במעמד של אזרחות, הנוהל יחול עליו והוא יהיה זכאי לקבל מעמד בארץ.

ניתן להגיש בקשה למעמד מכוח נוהל הורה קשיש ובודד הן בישראל והן בחו"ל, על ידי פנייה מסודרת לנציגות ישראל. חשוב עם זאת להבין שבדיקת בקשות למעמד המוגשות בחו"ל על פי רוב אורכת הרבה יותר זמן מבישראל.

כאמור, הנוהל מונה קריטריונים קשיחים ואי-עמידה באיזה מהתנאים הפורמליים הכלולים בו אמורה לחסום בפני המבקש כל אפשרות לקבלת מעמד בישראל. אך בצד הכלל יש גם חריגים, וחשוב להכיר אותם. כפי שאמרנו, אם זולת הילד הישראלי יש להורה המוזמן בן או בת נוספים בחוץ לישראל, אינו זכאי למעמד על פי הנוהל.

אך כאשר מוכח שאותו ילד נוסף אינו מסוגל לדאוג להורה או אינו רוצה בכך, לפעמים נוצרת אפשרות לפרוץ את גבולות הנוהל ולהחיל אותו גם על מקרים מורכבים וייחודיים כגון זה. ישנה פסיקה מאמצע שנות האלפיים שנדרשה למקרים מורכבים כאלה, ולפעמים עולה בידי ההורים המוזמנים וילדיהם הישראלים לשכנע את בתי המשפט ולחייב את המדינה להחיל את הנוהל. כך אירע בעניין של בן נרקומן, ילד חולה מאוד או אסיר שמרצה עונש מאסר ממושך.

במקרה אחד שנדון לאחרונה בבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים בוטלה החלטת הרשות וההורה הזר קיבל מעמד בישראל. מדובר באזרחית רוסיה אם לישראלית, חולה ובת 84. לאותה אישה בן נוסף ברוסיה שגירש אותה מהבית והקשר איתו ניתק לפני למעלה מ-3 שנים. האם הגיעה לישראל באשרת תייר והגישה בקשה לקבלת מעמד מכוח נוהל הורה קשיש ובודד, תוך שהסבירה כי הלכה למעשה אין לה כל קשר עם הבן שזרק אותה מהבית. בסופו של דבר לאחר הליך משפטי במספר ערכאות בית המשפט הורה למדינה לתת לאישה המבוגרת מעמד בישראל למרות אי-עמידה בתנאים הנוקשים.

חשוב עם זאת להבין שמשרד הפנים תמיד מתנגד בתוקף לניסיונות להחיל את הנוהל על מקרים חריגים שלא עומדים בקריטריונים, והסיכוי לשנות את החלטת המדינה תמיד כרוך בניהול הליכים משפטיים מורכבים בבתי הדין והמשפט. ועדיין, מי שגורלו של הורהו חשוב לו יידע כי לפעמים יש מה לעשות.

 

מאמרים נוספים בנושא:

מי זכאי לקבל מעמד בישראל?

 

עורך דין בעל משרד במתחם הבורסה ברמת גן העוסק בענייני משרד הפנים, ביטוח, נזיקין, פגיעות בעבודה וירושה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב