דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גם לתלמידים יש זכות לנגישות! 

מאת    [ 20/02/2018 ]

מילים במאמר: 1249   [ נצפה 2612 פעמים ]

איך להפוך את בית הספר לנגישים יותר

 תכנון, מדיניות ומתקנים מסוימים עשויים לעלות את רמת הנגישות מעבר לדרישות התקן הישראלי.

מוצרים כגון דלתות אוטומטיות, מעלונים ומעליות, כיורים וידיות נמוכות עשויים לגביר את הנגישות בבתי ספר. אלמנטים נוספים כגון מעלון מדרגות המתוכננים עבור אנשים בעלי מוגבלויות עשויים גם הם להעלות את רמת הנגישות במוסדות החינוכיים, מעבר לדרישות שמציב התקן הישראלי.

בתי ספר בעלי נגישות גבוהה מסייעים לתלמידים בעלי קשיים קוגניטיביים וכן לבעלי לקויות שמיעה או ראייה. חללים בבית ספר נגיש בנויים באופן שאינו חוסם את שדה הראייה, באמצעות, למשל, צמחייה או עמודים.

בנוסף, בנייה שכזו כוללת אגפים המובחנים באמצעות צבעים או טקסטורות שונות, ורמת תאורה גבוהה. צריכות להיות דלתות רבות ככל האפשר, והמסדרונות צריכים להתחבר למתחמים משותפים, כגון חצר בית הספר או הקפיטריה. חדרי הרחצה והשירותים צריכים להיות רחבים דיים עבור תלמיד ומטפל.

המטרה היא ליצור מבנה אשר כולו נגיש, אבל הדבר אינו תמיד אפשרי או אפילו נחוץ. רשויות עירוניות בעלות תקציב מוגבל צריכות לשכור את שירותיו של מומחה נגישות על מנת להבטיח שעריכת שינויים במבנה או בניית בית ספר חדש יעמדו בתקן הישראלי.

לא כל המבנה חייב להיות נגיש. למשל, אם מעבדת בית הספר ממוקמת בצורה נגישה בקומה הראשונה של המבנה, מעבדה נוספת, במידה שאכן קיימת, הממוקמת בקומה השנייה, אינה חייבת להיות נגישה. יועץ נגישות יכול להדריך את מנהל בית הספר או את נציגי הרשות המקומית כיצד לקבל את ההחלטות המתאימות על מנת למקסם את פתרונות הנגישות בהתחשב בתקציב.

 

ההיסטוריה של הנגישות

 הבנה כיצד יש לעמוד בחוקים הרבים השומרים על זכויותיהם של אנשים בעלי מוגבלויות היא חיונית כאשר משפצים או בונים בית ספר מהיסוד. התקנות הממשלתיות קפדניות מאוד, ומבטיחות שכל התלמידים, ללא קשר לכאלה עם צרכים מיוחדים, יוכלו לקבל חינוך שווה הזדמנויות.

בתי ספר חדשים הנבנים בחסות הממשלה, חייבים לענות על רוב התקנות הממשלתיות המתייחסות לנגישות פיזית.

כיום, רוב התקנות הנוכחיות מחייבות מקום בכיתות עבור כסאות גלגלים וחדרי נוחיות נגישים, הכוללים שטח במידה 1.5 מטר מרובע, הכולל אסלה שגובהה אינה עולה על 43 ס"מ.

החל משנות ה-70, אסור לבתי ספר להפלות על בסיס מוגבלות. דוגמה לאפליה שכזו יכולה להיות כאשר לא מספקים טקסטים הכתובים בכתב ברייל לאנשים בעלי לקויות ראייה. מניעת גישה לפעילויות מחוץ לבית הספר – כגון חוסר בגישה נוחה לבמה עבור תלמידים המשתמשים בכיסאות גלגלים – גם היא נחשבת לאפליה.

החוק מחייב את בתי ספר ציבוריים לספק חינוך חינם וראוי לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים בסביבה שמתאימה לצרכים הייחודיים שלהם. אולם, בזמן ההוא, בתי ספר לא נדרשו באופן מפורש לשנות מבנים קיימים על מנת שיתאימו לתלמידים עם מוגבלויות.

החל משנת 2010, קיימת חובה על מוסדות חינוך להיבנות באופן שיספק לתלמידים ולצוות בעל מוגבלויות הזדמנות שווה להשתמש בכל השירותים שמעניק בית הספר. התכנון צריך להיות תואם לצרכיהם של אנשים בעלי מוגבלויות באופן מושלם. למשל, בניית פתחי כניסה ויציאה אשר רוחבם צר מדי עבור מעבר של כיסא גלגלים – אסור על פי חוק.

מבנים שנבנו לפני 1990 לא היו פטורים מהחוק, ולכן בתי ספר נדרשו לערוך שינויים במבנה על מנת שיעמוד בתקנים.

המכשולים הנפוצים שיש להתגבר עליהם כוללים דרכי מעבר שאינן מתאימות לכניסה או למעבר בין קומות, חדרי מנוחה לא נגישים, דלתות כבדות שקשה לפתוח ודרך לא נגישה לבמות בחצר בית הספר או באודיטוריום. 

נוסף על כך, בכיתות רבות היו פרטי ריהוט אשר מנעו מתלמידים המשתמשים במתקני נגישות לנוע בכיתה בחופשיות.

בעיות נוספות היו שולחנות ו-ווים לתליית מעילים שאינם מתאימים מבחינת גודל וגובה, ומדפים שהיו ממוקמים גבוה מדי עבור תלמידים המשתמשים בכיסאות גלגלים.

 

יצירת גישה שווה לכולם 

בארצות הברית, למשל, ל-5% מהתלמידים בבתי הספר יש מוגבלויות, וקרוב ל-1% מהם יש קשיי ניידות. מעלון נגישות ראוי וקומפקטי, עשוי לסייע לתלמידים המשתמשים בכיסאות גלגלים או לאלה המתקשים בטיפוס במדרגות. פתרון נגישותי פרקטי נוסף הנו התקנת רמפה המסייעת לעלות לבמות ולפלטפורמות גבוהות אחרות או מעלון לנכים.

מעלוני הנגישות יכולים להיות מופעלים על ידי התלמידים. כאשר משתמשים במעלון נגישות איכותי, כל שהתלמיד צריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור על מנת לעלות לבמה. מעלון שכזה יכול להעלות את הדימוי העצמי של התלמיד ואת תחושת העצמאות שלו באופן ניכר. למעלה מכך, מעלון נגישות מייתר במקרים רבים את הצורך בהעסקת חברי צוות נוספים על מנת לסייע לתלמידים בעלי מוגבלויות. רק תלמידים בעלי קשיים מוטוריים קיצוניים, ייתכן שיצטרכו עזרה בלחיצה על אותו כפתור הפעלה.

 

מתקני נגישות ומעלוני מדרגות – מידע

 

מעלוני מדרגות ואמצעי הרמה

מעלון מדגות הוא מתקן מכני המיועד להרמת אנשים וכיסאות גלגלים במעלה ובמורד המדרגות.במקרים רבים מותקנים אמצעי הרמה עם ייעוד ספציפי, כמו למשל בכניסה לאוטובוסים במדינות מסוימות, על מנת לאפשר נגישות גבוהה לאנשים בעלי מוגבלויות תנועה. מעליות ביתיות ומעלוני מדרגות מתוכננים במיוחד לשאת את המשתמש יחד עם כיסא הגלגלים שלו. אמצעי נגישות אלו יכולים להיות מותקנים על גרם המדרגות או במיקום אחד בבית הספר. 

 

בנוסף למתקני נגישות בבתי ספר, ישנם מתקני נגישות, במרפאות ובבתי חולים למשל, המסייעים להעברת מטופלים בין מיטות וכיסאות, או מתקנים המשמשים להרמה, העברה או החלפה בין כיסאות. קיים מבחר רחב ביותר של מתקני נגישות והרמה עבור תלמידים בעלי מוגבלויות או עם קושי תנועתי, במגוון מידות. הבחירה במעלון מדרגות תלוי במטרה לשמה הם מיועדים, במיקום שבו הם יותקנו ובשאלה האם הם קבועים או ניידים.

 

מטפלים ניצבים בפני אתגרים יומיומיים. מתקן נגישות המיועד להרמת מטופל דרוש לעתים קרובות כאשר קיים צורך להרמה ולהעברה. למשל, העברת מטופל מהכיסא למיטה, לחדר הרחצה או לשירותים. בחירה מושכלת במערכת שתוכננה במיוחד לצרכים של המטפל והמטופל היא חיונית וקריטית.קיימים בשוק מגוון דגמים של מערכות הרמה, ויצרנים ברחבי העולם מתכננים ומעצבים מתקני נגישות חדשים אשר הופכים את חוויית ההרמה והעברה של מטופלים לנוחה וקלה יותר.

 

מעלון מדרגות – ישנם מבחר דגמים של מעלוני מדרגות המיועדים למילוי הצרכים השונים של תלמידים בעלי מוגבלויות תנועה. מעלונים אלה ניתנים להתקנה כמעט בכל הסוגים של גרמי המדרגות, מבלי להתחשב באורך של גרם המדרגות. בין אם גרם המדרגות בנוי בצורת ספירלה או בצורה ישרה, מעלון מדרגות ניתן להתקנה גם במקומות המורכבים ביותר.

לרוב, מעלוני מדרגות מיועדים לשימוש פנימי, אולם ישנם מתקני נגישות המתוכננים במיוחד לשימוש חיצוני. המעקות של המדרגות ניתנים להסרה כאשר משתמשים במעלון מדרגות. המעלון, אשר מופעל באמצעות חשמל, הנו חסכוני וקל לשימוש. מעלוני מדרגות ידועים גם כגלשן מדרגות, כיסא מדרגות או מעלון כיסא. מעלונים אלה נושאים תלמידיםף קשישים ואנשים בעלי מוגבלויות ברכות ובבטיחות במעלה המדרגות. הם מבטיחים שמעלון המדרגות יסתובב בקומה העליונה ויתרחק מהמדרגות על מנת לספק ירידה בטיחותית וחלקה מהמעלון. במידה ומעלון המדרגות מופעל בשלט רחוק, הוא יסייע למטפל במקרה שהמשתמש אינו יכול לתפעל את לוחות הפיקוד בכוחות עצמו.

 

באופן כללי, קיימים שני דגמים עיקריים של מעלון מדרגות – מעלון מדרגות לעמידה ומעלון מדרגות לישיבה. מעלון מדרגות לעמידה יכול להיות בשימוש על ידי אנשים שאין להם קושי לעמוד או ללכת, אולם הם אינם מסוגלים, או שהם חווים קשיים, בכיפוף רגליהם. אנשים אלו כוללים את אלו עם בעיות רפואיות אשר מונעות מהם לכופף את רגליהם. סוג זה של מעלון מדרגות אינו מנצל שטח רב בעת ההתקנה ולכן יכול להיות בשימוש במקומות קטנים או צרים. מעלון מדרגות לישיבה לרוב משמש תלמידים שיש להם קשיים לעמוד לפרקי זמן ארוכים, או שאינם מסוגלים לעמוד כלל (למשל, תלמידים בכיסאות גלגלים).

 

מעלונים לכיסא גלגלים הוא פתרון נגישות אופטימלי עבור תלמידים בעלי מוגבלויות תנועה. על ידי שימוש במתקן זה, ניתן להעלות את רמת הנגישות בבית הספר וליצור חופש, ניידות ועצמאות בחייהם של התלמידים. מעלונים אלו מהווים פתרון אפקטיבי אשר מתוכנן להרים תלמיד בעל מוגבלויות או כזה עם קשיי ניידות מקומה אחת לאחרת תוך ישיבה נוחה ומרווחת. המעלון יכול להיות מופעל באמצעות חשמל או מערכת הידראולית. אמצעי בטיחות אשר בדרך כלל נכללים במעלונים אלו הם לחצן חירום, חיישני בטיחות, משטח נגד החלקה ועוד.

תומר כהן 


contact@snl-solutions.co.il


https://www.snl-solutions.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב