דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המשאית האוטונומית עולה על הכבישים בארצות הברית - האמנם סוף לחוויית הנהיגה ותאונות הדרכים? 

מאת    [ 06/10/2017 ]

מילים במאמר: 725   [ נצפה 2267 פעמים ]

האם בעתיד הקרוב בני אדם יתחילו להשתמש באמצעי תחבורה אוטונומיים? כיצד ולאיזה יישומים שימוש זה יכול להתפתח? האם יפחית או יגביר תאונות על הכביש? מה המשמעות של זה וכיצד יושפעו מכך נהגים מקצועיים המתפרנסים מנהיגה ברכבים קלים וכבדים? האם הדבר ישנה את אופן השימוש ברכבים אלה? כל השאלות האלה הינן חשובות ומהותיות להבנת נושא התחבורה האוטונומית, אך הדבר הברור הוא שהתחבורה האוטונומית הולכת להיכנס לחיינו כבר בעתיד הקרוב בצורות כאלה ואחרות ולהשפיע על הרגלי התחבורה ואופן השימוש שלנו בתחבורה באופן כללי.

 

תחבורה אוטונומית היא תחום מתפתח מאד. חברות רבות מנסות לייצר רכבים אוטונומיים או לפתח טכנולוגיות שיוטמעו ברכבים אוטונומיים מסוגים שונים. אחת החברות היותר ידועות היא OTTO שהוקמה בשנת 2016 על-ידי שני יזמים שפרשו מחברת גוגל, אחד מהם ישראלי במקור. OTTO זיהתה את הצורך של השוק האמריקאי רחב הכבישים במשאיות תובלה אוטונומיות ליישומים מסחריים.

 

הטכנולוגיה העיקרית שעליה חברת OTTO מבוססת נקראת לידאר, “LIDAR”.  זו טכנולוגיה דמויית מכ"ם הסורקת את המרחב באמצעות קרני לייזר בתחום הנראה או קרוב אליו. טכנולוגיית LIDAR שולחת אות לייזר, מפענחת את האות המוחזר מעצמים שבהן הלייזר פוגע, וממפה עצמים במרחב שנמצאים בקו הנראה עם המשאית. מערכות הנהיגה האוטונומית מצויידות גם במצלמות וידאו מיוחדות, בקרי-תאוצה מהירים, מערכת רדאר משוכללת, מערכת עיבוד נתונים מהירה ואיכותית ועוד שלל טכנולוגיות. כל אלה מאפשרות למשאיות ורכבים אוטונומיים להתמצא במרחב ובכביש, לזהות מסלולי נסיעה, רכבים ומכשולים קרובים ורחוקים מסוגים שונים.

 

אחת הבעיות העיקריות של טכנולוגיה זו היא הבקרה מרחוק של המשאית האוטונומית. על זה נוספת בעיית אמינות הקריאה והפענוח של תוואי הדרך ועצמים שונים שאינם צפויים, היינו עצמים שבאים מכיוונים לא צפויים ונעים במהירויות גבוהות כלפי המשאית האוטונומית. הבעיה מחריפה בתנאי סביבה ומזג אוויר קשים כמו גשם וראות לקויה או  תאורה מסנוורת.

 

כתוצאה מבעיות אמינות ותאונות שבהן היו רכבים אוטונומיים מעורבים, המשאיות האוטונומיות הללו מחויבות בליווי של נהג אחראי שיכול להעביר את המשאית למצב נהיגה אנושי. אישור זה ניתן עבור מספר קטן של כ-7 משאיות אוטונומיות המאושרות לנסוע בליווי בכבישי ארה"ב. לצורך הוכחת היתכנות, OTTO מיישמת את הטכנולוגיה שלה בדגם מסוים של משאיות תובלה מסוג Volvo. החברה מצפה לקבל אישור רגולטורי להטמיע את הטכנולוגיה שלה במשאיות מדגמים שונים של מספר רב של חברות רכב אחרות ובשלב הסופי גם ללא נהג מלווה.

 

אחד הסימנים שיכול להעיד על הצלחת מיזם הסטרטאפ של  OTTO הוא קנייתה המהירה למדי באופן יחסי על-ידי Uber. ענקית המוניות זיהתה את הפוטנציאל בטכנולוגיה באופן כללי ובפרט לצרכיה העסקיים העתידיים והשקיעה סכום נכבד של יותר מחצי מיליארד דולר ב-OTTO.

 

אחד היישומים והפרויקטים המעניינים של משאיות אוטונומיות מתבצעכיום בקולורדו, ארה"ב. קולורדו החליטה להטמיע את הטכנולוגיה במשאיות "ריסוק" אוטונומיות המשמשות להגנה פיזית של רכבים או שיירות רכבים המבצעים עבודות תחזוקה בכביש. הבעיה היא בעיקר בכבישים מהירים בהם צריך לספק הגנה פיזית לשיירות רכבי עבודה הנעות לאט ומבצעות עבודות תחזוקה שונות בכביש כגון קרצוף כבישים, סלילת אספלט, וסימון נתיבים בכביש.

 

שיירות אלה נעות לאט על כבישים מהירים וחשופות לרכבים הנוסעים מהר או באופן פרוע על הכביש. המשאיות האוטונומיות נצמדות לשיירות של רכבי התחזוקה מאחור ונמצאות בקשר רדיו עם רכב התחזוקה המוביל את השיירה. במקרה של תאונה הן בנויות לספוג את מרבית הנזק הקינטי של הרכב הפוגע. כך הן למעשה ממסכות את הרכבים האחרים מפני תאונה ופגיעה ישירה. הפיכת משאיות הריסוק למשאיות אוטונומיות כרוכה בעלות נוספת. עלות זאת משתלמת בעיקר בגלל  הצלת חיי-אדם וחיסכון בכוח אדם מיומן הנוסע על משאיות תובלה כאלה כיום.

 

כניסת משאיות אוטונומיות לארה"ב הינה בעלת היבטים רבים. אם ייכנסו רכבים אלה באופן חלקי או מלא הם יפגעו בתעסוקה של כ-2 מליון נהגים במידה כזו או אחרת. גם שימוש חלקי ברכבים אוטונומיים יכול לפגוע בפרנסתם ובמשכורתם של הנהגים. מההיבט הבטיחותי, תקלה במערכת האוטונומית או מערכת הבקרה שלהן יכולה לגרום לתאונות קשות עם נפגעים רבים. בהיבט הביטחוני, ללא נהג אנושי בתוך המשאית, היא נשלטת מרחוק באופן מוחלט על-ידי מרכז בקרה. לכן התקשורת של משאיות אוטונומיות חייבת להיות מוצפנת והגישה הפיזית אליהן מוגבלת כדי למנוע השתלטות של גורמים עוינים, גנבים, גורמים עברייניים וגורמי טרור.

 

אבל למשאיות אוטונומיות גם הרבה היבטים חיוביים. הן משפרות את צריכת הדלק, תזמון נסיעתן מתאפשר בשעות וימים עם תנועה דלילה בכבישים, והן מעניקות גם זמן מנוחה לנהג אנושי הנוסע בהן.

 

ברור שהשימוש במשאיות אלה והכניסה שלהן לשוק הרכבים יהיו מוגבלים, מדורגים וייעודיים למטרות ייעודיות. אנו לא צפויים לראות בקרוב משאיות אוטונומיות ללא נהג מלווה על הכבישים בארה"ב, אם כי הדבר בהחלט אפשרי בתנאים מסויימים וליישומים מצומצמים.

ד"ר יובל סעדו הוא פיסיקאי עם נסיון עשיר בתעשיית ההייטק. כיום יובל מתמחה בעריכת פטנטים במשרד עורכי-פטנטים ושותף בסגל המקצועי של המשרד. יובל מתמחה ברישום פטנטים, ייעוץ בפיתוח המצאות וליווי לאורך כל חיי הפטנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב