דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מאמר מורחב על פוריות הגבר ובעיות זרע מערבית וסינית 

מאת    [ 13/04/2008 ]

מילים במאמר: 1774   [ נצפה 14826 פעמים ]

מאמר מורחב על פוריות הגבר ובעיות זרע מערבית וסינית

תחום פוריות הגבר נחשב לתחום מוזנח יחסית למרות ש- 40% מכלל בעיות הפריון באוכלוסיה הכללית נובעות דווקא מבעיות זרע.
ב- 40 השנים האחרונות ירד ריכוז הזרע במאות אחוזים לסמ"ק.
לשם השוואה בשנות השישים ריכוז תאי הזרע הממוצע היה 80 מליון וכיום ירד ל- 20 מליון.
איכות הזרע נקבעת על פי פרמטרים של ריכוז תאי זרע , תנועתיות ומורפולוגיה (צורות תקינות) הרפואה הסינית מיחסת באבחנה חשיבות גם לנפח הזרע ולצבעו נוסף על הפרמטרים .
הרשומים מעלה וזאת בניגוד לרפואה הקונבנציונאלית שאינה מיחסת לכך חשיבות רבה.
ברוב המקרים אין הסבר רפואי לבעיית הזרע והפיתרון ברפואה הקונבנציונאלית מתמקד בעיקר בטיפול באישה (טיפולי הזרעות או הפריות).
המקרים שבהם כן מוצאים את הסיבה הרפואית לבעיה יכולים להיות קשורים לבעיות הורמונאליות, מחלות ילדות כגון אשך טמיר , מחלות כרוניות , ניתוחים , וריקוצלה (חסימה של הורידים באשך ועוד כאשר ברוב המקרים אורח החיים התובעני והמתוח , שעות העבודה הרבות , ישיבה ממושכת על כיסא וירידה באיכות התזונה הם ללא ספק חלק נכבד מהגורמים המשפיעים לרעה על איכות הזרע.

בעיות הורמונאליות
חוסר בהורמונים FSH LH אשר מפקחים על יצור הזרע באשכים ומופרשים מיותרת המוח.
הורמון LH מעודד יצור טסטוסטרון והורמון FSH משפיע על האשכים ואחראי ליצור תאי הזרע.
לרוב גברים הסובלים מבעיה זו יאובחנו בקלות יתרה מהסיבה שהם אינם צריכים להתגלח לעיתים קרובות.
בדיקה הורמונאלית פשוטה תאשש את האבחה והטיפול יהיה במתן תכשירים תרופתיים המכילים את ההורמונים החסרים LH FSH .
ברפואה הסינית מצב זה יאובחן כחולשת תמצית הכליות והטיפול יהיה בעזרת צמחים מחזקים דיקור ותזונה מותאמת , בבעיות אלו הטיפול יכול להיות משולב עם הטיפול ההורמונאלי.
עודף פרולקטין- מדכא את הציר ההורמונאלי היפופיזה אשכים כלומר דיכוי FSH LH במקרים אלו תהיה בעיית אונות עקב דיכוי הטסטוסטרון .

בעיות גנטיות
תסמונת קליינפלטר- מצב בו לגבר יש שני כרומוזמי X במקום כרומוזום X אחד
מצב זה הינו מצב גנטי לרוב לא יהיו זרעים בכלל או לחילופין כמות של אחדים בודדים של זרעים שימצאו בשק האשכים (ימצאו על ידי בדיקת TESA ולא בזרימה).
מבחינת הרפואה הסינית מצב זה יאובחן כמצב קשה של חולשת תמצית הכליות הטיפול ישלב שינוי משמעותי באורח החיים , צמחי מרפא ודיקור.
התוצאות יכולות להגיע להכפלה ואף שילוש של כמות הזרעים שנתגלתה בבדיקה כלומר במצב בו נתגלו 8 זרעים בודדים בבדיקת הTESA לאחר הטיפול הכמות יכולה להגיע ל16 24 ואף 30 זרעים מה שמגדיל את סיכויי הצלחת ההפרייה.
במקרים בהם לא נמצאו זרעים בבדיקת ה- TESA הטיפול ברפואה הסינית אינו יעיל.

בדיקות זרע רצוי לבצע בכל מצב שבו נתגלתה בעיה להיכנס להריון , חשוב לזכור שבדיקה אחת אינה משקפת את המצב ורצוי לחזור עליה לאחר כחודש , פס היצור של הזרע נמשך כעשרה שבועות ובמקרים רבים מחלת חום פשוטה כגון שפעת שהתרחשה כחודשיים וחצי לפני הבדיקה עלולה לפגוע בתוצאות הבדיקה.



וורידים מורחבים (ווריקוצלה)

בדיקת אולטרא סאונד דופלר אשכים
בדיקה חשובה ביותר במידה ונמצאה בעיית זרע. בדיקה זו בודקת האם קיימת בעייה בזרימת הדם באשכים הנקראת וריקוצלה

הגדרה: התרחבות יתר ואי ספיקה של הורידים המנקזים את הדם מהאשך .

וריקוצלה מנקודת הראות של הרפואה הסינית מהווה חסימה בזרימת הדם באשכים אשר יוצרת כתוצר לוואי חום מקומי אשר פוגע והורג את תאי הזרע , במצב כזה של וריקוצלה עקרון הטיפול יהיה הנעה וקירור של הדם בגניטליה נשתמש בפורמולות צמחים מניעות ומקררות , בתזונה
נבחר להוריד את המזונות המחממים כגון : קפאין , בשר אדום , הל, שום , גינג'ר , פלפל חריף ועוד וניתן מזונות מקררים כגון אבטיח , סויה , מלון , סלרי , אבוקדו , שעועית מש ועוד.


אורח חיים
תהליך יצור הזרע הינו תהליך מורכב ורגיש האורך כ10 שבועות לערך , עבודה במקומות חמים , סאונות רבות , רכיבה על אופניים , לבישת מכנסיים צמודים בעיקר גינסים ותחתונים לוחצות , ישיבה ממושכת על כיסא עישון וצריכת אלכוהול פוגעים משמעותית בכמות ואיכות הזרע .
הטיפול העיקרי הוא שינוי משמעותי באורח החיים.


חבלות וטראומות
כל פגיעה או חבלה באזור האשכים תוך כדי משחק או תאונה יכולה לגרום לפגיעה עתידית ביצור ואיכות הזרע.

בדיקות זרע
? נפח : נפח תקין מוגדר כ 2-6 סמ"ק כאשר מנקודת מבט של הרפואה הקונבנציונאלית אין משמעות אמיתית לנפח נוזל הזרע ואין קשר בין נפח הזרע ואיכות לעומת זאת לנפח הזרע מבחינת הרפואה הסינית יש משמעות אשר יכולה לסייע באבחנה לדוגמא: נפח זרע קטן מ 2 סמ"ק בבדיקה יכול להעיד על מחלת חום או יובש אשר פוגמת באיכותו של הזרע .
? צמיגות: זרע תקין אמור להתנזל לאחר חצי שעה לכל היותר , ולמרות זאת אין חשיבות יתרה לפרמטר זה ברפואה הקונבנציונאלית , לעומתה הרפואה הסינית רואה זרע צמיג מדי כזרע שנפח הנוזלים בו ירד כלומר הדבר יכל להעיד בין היתר על חום שהצמיג את הנוזלים.
? ריח וצבע: ברפואה הקונבנציונאלית מדדים שאינם משמעותיים , בראייה הסינית יכולים להעיד על מצבי חום או קור לדוגמא זרע צהוב עם ריח חריף יעיד על מצב של חום וזרע לבן נוזלי ללא ריח יעיד לרוב על מצב של קור.
? כמות: ספירה של 20 מליון תאי זרע לסמ"ק ומעלה נחשבת ספירה תקינה , יחד עם זאת איכות הזרע נקבעת על ידי שילוב של ריכוז תנועתיות ומורפולוגיה ולכן יכולים להיות מצבים בהם פרמטר אחד יהיה נמוך אך הזרע יחשב לתקין.
? תנועתיות : משקפת את אחוז התאים בתנועה , בשלב הראשון סופרים את כלל תאי הזרע כאשר בשלב השני סופרים את תאי הזרע שנמצאים בתנועה, היחס בין שני פרמטרים אלו נותן את אחוז תאי הזרע שנמצאים בתנועה. בנוסף לאחוז תאי הזרע שבתנועה ניתן להגדיר גם את איכות התנועה של הזרעים מדרגה 1-4 כאשר בדרך כלל ברוב המעבדות דרגת תנועה 1 הינה דרגת תנועה מצוינת , דרגה 2 נחשבת טובה דרגה 3 בינונית ו4 - נחשבת לגרועה. תנועתיות זרע טובה הינה המדד הטוב ביותר של זרע להפרות באופן טבעי , בהזרעה ובהפריה חוץ גופית.
? אחוז צורות תקינות: משקף את אחוז תאי הזרע התקינים כלומר בנויים מראש , גוף וזנב תקינים, את אחוז הצורות התקינות ניתן לבדוק בשתי שיטות : שיטת WHO ושיטת קרוגר כיום רוב המעבדות עובדות בשיטת קרוגר שנחשבת מחמירה יותר ובה זרע נחשב תקין אם יש בו 14% תאי זרע תקינים ומעלה , 4-13% נחשב לזרע בינוני ופחות מ4% של צורות תקינות נחשב לזרע גרוע.
? חומציות ובסיסיות: נחשב לתקין אם נמצא בטווח ערכים של 7.8-8.7 , בראייה סינית רמת חומציות נמוכה יותר יכולה לרמז על מצב של חום שאינו בהכרח מצב דלקתי הפוגע בזרע וככל שהרמה גבוהה יותר המצב יכול לרמז על קור שקיים במערכת ופוגע באיכות הזרע.
? תאי דם לבנים: דגימה של 10 תאי דם לבנים ומעלה בבדיקת הזרע יכולה להעיד על מצב דלקתי. במקרה ונמצא זיהום הטיפול הוא אנטיביוטיקה. ברפואה הסינית יאובחן בדרך כלל כמצב של חום ולחות וישולבו צמחים בהתאם, הזרע לרוב יהיה צהבהב עם צמיג , הרבה והמורפולוגיה תהיה נמוכה.




אזוספרמיה(העדר תאי זרע בזרימה)
מצב בו אין תאי זרע בכלל בזרימה , במצבים אלו כדאי לחפש זרע ע"י בדיקת זרע משוכללת יותר הנעזרת בצנטריפוגה במהירויות גבוהות כ-6000 סיבובים לדקה וחיפוש זרע בטיפות.
לעיתים קרובות ניתן לבודד תאי זרע בודדים .
בדיקת TESA - שאיבת זרע על ידי דיקורים חוזרים (בדיקה בה שואבים זרע ישירות מהאשכים תוך דיקור בחלקים שונים באשך).הבדיקה נעשית בהרדמה חלקית או מלאה ומתבצעת במצבים בהם לא נמצא נוזל בזרמה.


סינדרומים כלליים לבעיות זרע על פי הרפואה הסינית

חולשת יאנג הכליות
זרע מועט , צבע לבן יכול להיות מיימי ללא ריח , זרע קר או לא מספיק חם כאשר יוצא מהגוף, אימפוטנציה חלקית או מלאה , חוסר חשק מיני , ספירת זרע נמוכה ותנועתיות נמוכה , שתן רב ובהיר, חזות חיוורת ומבריקה , כאבי גב תחתון וברכיים , תחושות קור בגב ובברכיים , לעיתים בצקות ברגליים.

עקרון טיפולי: חיזוק יאנג הכליות
נקודות טיפול: Bl52 Bl23 Gv4 Cv4 Si3 Bl62 Cv6 Kid3 Kid7

פורמולה עיקרית: Chang yu dan

Fu zi , Rou gui ,ba ji tian , yin yang huo, xian mao , rou cong rong , du zhong , go qi zi, shan zhu yu, she chuang zi


מודיפיקציות לטיפול
ליותר חוסר צי נוסיף Ren shen Huang qi
ליותר חוסר דם נוסיף Shu di Dang gui he shou wu
לזרע מימי מאוד וקר נוסיף Lu rong
לחוסר בתמצית נוסיף Zi he che Lu jiao jiao




חולשת יין הכבד והכליות
חשק מיני גדול , שפיכה מוקדמת , זרע חם ומרוכז יכול להיות צמיג בבדיקת התנזלות , עצירות , שתן מועט וכהה , לעיתים נפח זרע נמוך יחסית , טיניטוס ,זיכרון חלש , הזעות לילה , חום בחמשת הכפות , אינסומניה.

עיקרון טיפול : חיזוק יין הכבד והכליות .

נקודות לטיפול: Ren mai Cv4 Cv6 Kid6 Kid3 Liv8 Sp6 Kid9

פורמולה לטיפול: Wu zi yang zhong wan + Zhi bai di huang wan

הצמחים : tu si zi ' go qi zi , fu pen zi ,wu wei zi , che qian zi ,shu di , shan yao ,shan zhu yu , fu ling , ze xie , mud an pi , zhi mu , huang bai.

מודיפיקציות:
לחיזוק נוסף של הכליות וסילוק חום ריק נוסיף את Nu zhen zi , Han lian cao :
לאינסומניה נוסיף את: Long gu , Mu li , suan zao ren
לשפיכה מוקדמת ניתן להוסיף את Jin ying zi
חולשת צי ודם
עייפות , חולשה , הרגשה של תשישות לאחר הפליטה , תנועתיות זרע נמוכה , חוסר תאבון , נפיחות בבטן אחר הארוחה , חזות צהבהבה , יציאות רכות , סחרחורות עמומות , אינסומניה , ראייה מטושטשת, נק' וכתמים בשדה הראייה , חולשת שרירים , התכווצויות שרירים , ציפורניים דקות ושבירות.
לשון: חיוורת תפוחה/דקה , סמנ"ש , חיפוי דקיק.
דופק: חלש , ריק , דק

עקרון טיפול: חיזוק צ'י ודם
נק' לטיפול: St36 Sp6 Liv8 Cv4 Sp10 Bl17 Bl18 Bl20

פורמולה בסיסית: Shen qi xiao yao si wu tang
הצמחים בפורמולה: Huang qi Ren shen, Chai hu, Dang gui , Bai shao ,Bai zhu ,Fu ling, Gan cao , Shu di , Chuan xiong

מודיפיקציות:
יותר התייחסות לכליות - Rou gui Lu jiao jiao


לחות חמה במחמם התחתון
זרע מרוכז , צמיג , צהבהב, הרבה זרעים מתים , תאי דם לבנים בזרע ,דימום בזרע , מצבי דלקת , גרד באיבר המין , נפיחות באיבר המין , הפרשה צהבהבה , הזעות באזור המפשעות ואיבר המין בד"כ עם ריח , אדמומיות,ופריחות באזור המפשעה , כבדות בגוף , בחילות , חוסר תאבון .

דופק: מהיר מתגלגל ומיתרי
לשון : אדומה חיפוי צהוב עבה ודביק בעיקר בשורש הלשון.
עקרון טיפול: סילוק לחות חמה מהמחמם התחתון

נקודות לטיפול: Liv5 Sp6 Sp9 St40 Cv3 Dai mai Gb26 Gb34

פורמולת צמחים : Long dan xie gan tang + Si miao san
Long dan cao , Chai hu , Che qian zi , dang gui , sheng di , Zhi zi , Huang qin , Mu tong , Ze xie , Huang bai , yi yi ren , Cang zhu , Niu xi


מודיפיקציות :
דימום בזרע - Bai mao gen , Di yu


סטגנציה של צי הכבד עם סטזיס של דם וחום בדם.
גוון פנים אדום סגלגל , עיניים אדומות , עצבנות , ורידים סגלגלים מורחבים באשכים , כאבי אשכים חדים וממוקדים או מפושטים , ספירת זרע נמוכה , תנועתיות זרע נמוכה ,מורפולוגיה נמוכה, תחושת חום באשכים ,פריחות אדומות , אדמומיות באשכים , תחושת חום בכלל , הזעה עם ריח , צבע זרע צהבהב , זרע חם למגע , זרע צמיג , מופנמות , התפרצויות זעם , כאבי ראש , מיגרנות , חוסר גמישות בעיקר באזור המפשעות , צמא רב , שתן צהוב , שפיכה מוקדמת .
דופק: מהיר פועם ומיתרי לשון: אדומה עם נקודות סגולות בצדדים חיפוי צהוב ויבש.

עיקרון טיפול: הנעה של צ'י ודם וקירור דם

נקודות לטיפול: liv2 liv3 sp10 sp6 pc3 chong cv3

פורמולת בסיס: Dan zi si ni san
Mud an pi , Zhi zi , Chai hu , Bai shao , Zhi shi , Gan caoנוסיף צמחים כגון: Yi mu cao chuan niu xi bie jia chi shao chuan lian zi ye jiao teng

קליניקת מעגלים
מומחים בטיפול בבעיות פריון גברים ונשים ברפואה סינית , טיפול בבעיות זרע , וריקוצלה , הפלות חוזרות ועוד
http://www.maagalim-clinic.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב