דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חידה: איך יוצאים מהפרעת אישיות גבולית? תשובה: דרך הפרעת אישיות נרקיסיסטית 

מאת    [ 25/06/2017 ]

מילים במאמר: 1451   [ נצפה 3765 פעמים ]

 

באופן מפתיע, להערכתי לפחות, אחת הדרכים לטפל בעצמך במידה ואתה סובל מהפרעת אישיות גבולית היא לעבור דרך הפרעת אישיות נרקיסיסטית.

 

הפרעת אישיות מתבטאת בסבל מתמשך מראשית החיים - מהילדות המוקדמת, התמודדויות נואשות עם מצבים של חרדה, חסך ואף דיכאון. כמובן שלא כל אדם תוסס, דומיננטי שמעריך את עצמו יזכה לאבחנה זו. אף להיפך, אדם קרוב לעצמו ויודע היטב האם הוא חש סבל, חוסר בקשרים משמעותיים, חוסר יציבות רגשית עד כדי מצבים של חוסר שליטה, ריק פנימי חוויות של תלות באחר , חוסר אונים ודיכאון עד כדי אובדן רגעי או מתמשך בטעם לחייו.

מקובל לחשוב כי בעלי הפרעות אלו חולקים חלק מאותם מאפיינים אך הצרכים הבסיסיים שלהם והמניעים  להתנהגותם שונים מאוד.

  

אז קודם כל אבחן את עצמך. האם אתה באמת סובל מהפרעת אישיות גבולית?

השאלות הבאות מאפיינות חוויה של אנשים בעלי הפרעת אישיות גבולית. אם ענית על מספר תשובות בחיוב, ואם גם העוצמה של החוויה היא גבוהה כפי שמוכר לך יתכן ואתה מאבחן את עצמך באופן גבולי.

 


    • האם אתה מרגיש שכל חייך אתה לא יציב?
    • מי אתה באמת? האם לעיתים אתה מתקשה לזהות את עצמך? את העצמי האמיתי שלך? האם לעיתים אתה חש שאתה 'לא אתה'?
    •  האם אתה חש שהאישיות שלך לא מפותחת בהשוואה לאחרים?
    • האם אתה חש ריקנות? שעמום עמוק?
    • האם אתה מציב לעצמך מטרות ולא עומד בהן באופן עקבי?
    • האם אתה באופן קבוע לא מרוצה מהישגיך?
    • התבונן באנשים הקרובים לך: האם אתה מרגיש מרוחק מהם? האם זה מפריע לך?
    • האם אתה חש שהם לעיתים קרובות שממש לא מבינים אותך?
    • האם אנשים בעבר או בהווה מתנהגים אליך באופן לא הוגן במיוחד?
    • האם היחסים עם אנשים אחרים לא יציבים ונעים בין אהבה וחיבור עז לבין כעס ומחיקת האדם הקרוב מחייך?
    • האם קיימות הרבה אינטראקציות אשר מסתיימות בעלבון?
    • בוא נדבר על אהבה ויחסים אינטימיים לרגע: האם אתה מקיים קשרים קצרים מאוד וחזקים מאוד?
    •  האם הקשרים מאופיינים במריבות קשות?
    • אתה יכול לצאת מכליך ולפוצץ קשרים אינטימיים?
    •  מצד שני, האם אתה חש מאוהב מאוד בהתחלה ומוחק בנות או בני זוג בסיום?
    • האם אנשים מתרחקים ממך באופן לא צפוי?
    • האם אתה חש שללא אנשים מסויימים לא תוכל להסתדר? או אפילו לא תוכל לחיות?
    • כשאתה מסתכל על הקשרים שלך לאחור , האם אתה רואה יותר שברים מאשר קו רציף?
    • האם אנשים חושבים שאתה לא יציב? ולא צפוי?
    • אימפולסיבי? עושה דברים מסוכנים?
    • האם אתה חווה עליות וירידות חדות במצב הרוח אשר אפילו אין להן הסבר?
    • האם דברים קטנים –לדעתך, יכולים לדכא אותך ולהוציא אותך מהכלים?
    • אתה חווה מצבים של חרדה קשה? חשת פעם חרדה ברמה של חרדת מוות?
    • האם אתה חש שסמים ואלכוהול עוזרים לך לעבור רגעים קשים בחיים?

 

אם ענית על מספר מהשאלות בחיוב, ואם אתה סבור שההיגדים רלוונטיים אליך באופן מיוחד ובעוצמה גבוהה – יתכן ואתה רואה את עצמך כבעל אישיות גבולית.

 

אולם קיימת הפרעה נוספת. גם היא קשה וגם היא גורמת סבל ניכר לאנשים מסויימים ושמה - הפרעת אישיות נרקיסיסטית.

במאמר זה אני רוצה להציע מחשבה קלינית אישית, והיא שהדרך ליציאה החוצה מהפרעת אישיות גבולית עוברת דרך ההפרעה הנרקיסיסטית.

מהי הפרעת אישיות נרקיסיסטית?

אנשים הסובלים (דגש –סובלים!) מהפרעת אישיות נרקיסיסטית הינם אנשים אשר עסוקים באופן אובססיבי בבחינת עצמם אל מול אנשים אחרים. הם כל כך משווים את עצמם עד שהם תלויים בנקודת מבטם של אחרים ובשיפוטם. התלות הזאת באנשים אשר לעיתים קרובות הם אינם מעריכים גורמת כשלעצמה לסבל רב. לעיתים תחושתם היא של עליונות אולם לעיתים תחושתם היא של חוסר הכרה ביכולותיהם הגבוהות. למרות שבמקרים רבים מדובר באנשים מוצלחים באמת, הם חווים חוסר מיצוי ופער גדול בין מידת ההצלחה הנחווית שלהם לבין יכולותיהם. אלו הילדים והבוגרים אשר 'זכו' לאמירה המפורסמת 'הילד איננו מממש את הפוטנציאל שלו'. אנשים בעלי הפרעה נרקיסיסטית חשים פער זה היטב ומפתחים יחס לא יציב ולעיתים סוער כלפי עצמם. הערך העצמי שלהם יכול לנוד בין כעס עצמי, ואף בוז עצמי לבין תחושות של אהבה עצמית, תחושות של היות ייחודי ואף עליונות. מהיכרותי הם יכולים לחוות את שתי ההרגשות הללו בו-זמנית: 'אני אפס-אני מאה'.

(מישהו פעם אמר לי 'אני מרגיש שורש עשרת אלפים : כאשר התשובה היא מאה או מינוס מאה'.)

בשל עולם פנימי סוער (ועשיר, יש להודות) אנשים נרקיסיסטיים מתקשים ליצור קשרים בינאישיים וקשרים אינטימיים. עולמם הפנימי גובה מהם את כל משאבי הנפש והם באמת לא מרגישים שהם יכולים לבזבז על אחרים 'לא רלוונטיים', או אחרים אשר עלולים לשאוב מהם את שארית כוחותיהם. האמת המצערת היא, שאנשים בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית לעיתים אכן נופלים קורבן לניצול ולעיתים אכן משתמשים בהם באופן לא הוגן. הסיבות ליחס הלא הוגן והמשתמש של החברה באנשים נרקיסיסטיים הינן רבות ומורכבות וראויות למאמר נפרד, אולם אציין שאנשים אלו אכן מושכים, הם אכן בעלי קסם אישי, ואכן מציעים לסביבותיהם אופציות מושכות לחיות את החיים מעבר לדיכאון ולחרדה הכרוכה בחיים 'נורמאליים'.

 

הדרך ליציאה מהפרעת אישיות גבולית עוברת דרך הפרעת אישיות נרקיסיסטית.

לעיתים אנשים בעלי הפרעת אישיות גבולית מחזיקים גם במבנה אישיותי התואם הפרעת אישיות נרקיסיסטית. במידה ואתה כזה, יתכן ומאמר זה יתאים לך.

במטרה לפשט את העניינים נציב כאן שלושה מרחבים יומיומיים: א. יחסים חברתיים ומשפחתיים, ב. יחסי עבודה וקריירה, ג. זוגיות ויחסי מין.

א. בתחום החברתי גם בעלי הפרעת אישיות גבולית וגם בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית מוכשרים ביצירת קשרים ראשוניים. הם ידועים ביכולתם להתחבר מיד עם אדם אחר ולמשוך אותו לתוך העולם שלהם. הם קשובים לאיש שיחם ומתנהגים כאילו האדם האחר הוא האדם החשוב ביותר בחייהם. הם מקסימים. אולם יצירת קשרים קלה זו אינה שורדת את ההתקפות הפנימיות המתחוללות מיד לאחריה.

עם התחלתם של יחסים בינאישיים בעל הפרעת האישיות הגבולית חושש שמא יינטש, ויוותר עזוב ולא מסופק. הוא רוצה עוד ועוד ומבין שהדרשנות הזאת תוליד את סיומו של הקשר.

הנרקיסיסט חווה חוסר ביטחון עמוק כאשר הוא מתקדם במערכת היחסים, שמא תיחשף ריקנותו או שמערכת היחסים תוליד שוב שעמום עמוק.

אם הסיטואציה הזו בה אתה חש לא מסופק, אם אתה מרגיש שמטפסים מלמטה מהבטן זעם ועלבון, או חרדת נטישה, אולי זה הזמן לקחת צעד נרקיסיסטי אחורה ולהבחין באיכויות אשר אתה מביא ליחסים ובתלות של האחר בך. שים לב לערך העצמי שלך בעיני האחר.  כאשר 'הדם עולה לראש', אני ממליץ דווקא להתעסק בעצמך. דווקא לבדוק מה אתה באמת מרגיש, לנסות לתת שם לתחושות שלך. לראות את הסיטואציה כאשר אתה במרכז.

ב. בתחום התעסוקתי, בעל האישיות הגבולית יסבול מאוד ככל שיהיה בתחתית הסולם. מצד אחד הוא חרוץ מאוד, אכפת לו מהארגון והוא חושב עליו ב'גדול', יש לו רעיונות לשינוי לצמיחה ולהתקדמות הארגון. מצד שני בעלי הפרעת אישיות גבולית נתקלים שוב ושוב במסגרת וחווים סבל וחרדה במצבים של חוסר הסכמה וביקורת. לא טוב להם להיות כפופים - היכולת להגיע לעמדת ניהול עצמאית הינה קריטית לגביו. לקבל הוראות, להצטופף במסגרת היררכית, להמתין לתשומת לב הינן פעולות המשחזרות את הפגיעות הראשונית שלו כתינוק או כילד לא מווסת. לעיתים קרובות הם מתפטרים ומפוטרים ומפתחים קריירה משברית של ריבוי מעברים ומיעוט המלצות.

במידה ואתה מזהה את עצמך בדברים, גם פה, דרוש צעד נרקיסיסטי קדימה, אשר ייתן דגש לאיכויותיך, אשר יכיר באנרגטיות שלך ובנועזות שלך ואשר יתבע החזר ראוי עבור החום, הנאמנות והדאגה שלך לארגון ולאחרים. מצד שני דרוש צעד אחורה ברמת הפגיעות. מצא חבר בעבודה, או מורה דרך אוהב ומרגיע אשר יעזור לך לווסת את אותם דחפים הרסניים העלולים להוביל לפיטורין הבאים. מצד שני אל תוותר על האנרגיה החיובית שבך ואל תיפול לחוויה של ייאוש ודיכאון. דרושה פה מידה של נרקיסיסטיות מצידך – דאג לעצמך, השג ואסוף השפעה ושליטה במקום העבודה באופן מתוחכם. כך תיצור הרגשה של מישהו אשר תלויים בו ותשקם את חווית חוסר האונים שלך.

ג. תחום הזוגיות ויחסי המין. בעל הפרעת האישיות הגבולית עלול לחוות זוגיות באינטנסיביות רבה מצד אחד ומצד שני בבדידות גדולה. לכאורה הצד השני 'איננו שם' בחוויה שלו. אנשים אלו מרגישים כי המילים אינן מספיקות לתאר את מה שהם מרגישים והם לא סומכים על בני זוגם שיבינו אותם. חרדת הנטישה הינה שם המשחק. במצבים חמורים אנשים אלו בטוחים כל כך בנטישה הקרבה ובאה עד אשר הם אף תורמים בהתנהגותם להופעתה, מזרזים את המשבר הבא ולבסוף לעיתים הם נמנעים מליצור שוב יחסים אשר יובילו לסבל המוכר להם. התלות באחר הינה נואשת בעלי הפרעת אישיות גבולית נעזרים בצד השני לווסת את הזעם, הפגיעות והחרדות שלהם.

איכויות נרקיסיסטיות יועילו להבנתי לווסת את היחסים. היכולת לראות גם את הצדדים החיוביים אשר אתה מביא לקשר יובילו לתחושת ערך ולביטחון עצמי שאתה שווה להיות איתו. ההבנה שאתה לא רק תלוי ולא רק זקוק יביאו עימם מידה של שקט וביטחון עצמי. התפיסה הנרקיסיסטית שאתה מושך לא רק את הפרטנר אלא אנשים נוספים, ושאיכויות אלו הינן יציבות ויישארו איתך גם במקרה של פרידה יפחיתו את מידת התלות והחרדה.

 

לסיכום. הפרעת אישיות גבולית והפרעת אישיות נרקיסיסטית הינן הפרעות הגורמות לסבל רב ולתפקוד לקוי אשר מוביל לחוסר מיצוי אצל האנשים הסובלים מהן. במידה ואתה מאבחן את עצמך כבעל אישיות גבולית – אני מציע בשלב ראשון לטפל בעצמך על ידי זיהוי מאפיינים נרקיסיסטיים והגברתם דווקא. אני סבור כי איכויות נרקיסיסטיות יועילו לוויסות הסערות הרגשיות, החרדות והדיכאונות המאפיינות את הפרעת האישיות הגבולית.

 

 

 

קופל אליער  
מטפל בגישה פסיכואנליטית אינטרסובייקטיבית 
תל אביב 
  http://www.kopelel.co.il
 


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב