דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תוספי תזונה - חיוני כחלק מתזונה נכונה או מיותר? 

מאת    [ 06/06/2017 ]

מילים במאמר: 557   [ נצפה 2730 פעמים ]

בשנים האחרונות אנו צופים בעולם תוספי התזונה ההולך וגדל, ממלא את המדפים בבתי המרקחת. מדובר באחד הנושאים היותר שנויים במחלוקת בעולם התזונה, עם טענות לכאן ולכאן. מתי אנו זקוקים לתוסף תזונה? האם זה הכרחי והאם יש דבר כזה יותר מדי? החיים המערביים, השעות הארוכות בעבודה והתזונה הלקויה של רובנו גורמים לחוסרים תזונתיים אותם אנו מנסים למלא על ידי אותם תוספים, וכמו בהרבה דברים אחרים, לא תמיד אנחנו עוצרים רגע לחשוב - האם זה בריא לנו?

תוסף תזונה הוא תוסף מלאכותי שאנו מוסיפים לתזונה שלנו על מנת לשפר אותה. חלקנו עושים זאת לאחר בדיקה בה התברר כי אכן חסר לנו ויטמין מסוים ואנו רוצים להשלים אותו או שהפרסומות השפיעו עלינו וגרמו לנו לחשוב שאנו זקוקים לתוסף מסוים. כיום גם לתינוקות נותנים תוספי תזונה – ויטמין די וברזל, וזאת ללא שום בדיקה ראשונית. סקרים שנערכים בארצות הברית מעת לעת חושפים כי רוב הציבור נוטל תוספי תזונה על בסיס יומיומי. תוספי התזונה נמכרים בבתי המרקחת ללא מרשם וניתנים לקניה בלתי מוגבלת.

תוספי התזונה הכרחיים לאנשים להם יש חוסר מסוים, מכיוון שחוסר עלול להזיק לנו – החל מאי נוחות קלה ועד למחלות מסכנות חיים. ובכל זאת, לעודף תוספי תזונה יש גם חסרונות. ראשית יש לציין, כי לרוב עדיף לצרוך את הויטמינים והמינרלים שלנו מהתזונה היומיומית וכי תזונה נכונה המכילה את כל המינרלים והויטמינים הדרושים לנו היא תמיד המומלצת. למשל, נעדיף לצרוך ויטמין סי מפירות וירקות ולא לקחת תוסף. ויטמין סי נמצא בפלפל, ברוקולי, כרובית, כרוב ניצנים, פפאיה, קיווי, תפוז, קלמנטינה, עגבנייה, אננס, גויאבה ובעוד ירקות ופירות הנגישים לנו. הדרך הטבעית והבריאה ביותר לצרוך אותו תהיה דרכם, ולא דרך תוסף תזונה. עודף של ויטמין סי נמצא כמעכב את יכולת הספיגה של נחושת, ולכן גם לא נרצה שיהיה לנו עודף שלו.

ד"ר טים ביירס, חוקר סרטן מאוניברסיטת קולורדו, ערך מחקר מקיף (שהתנהל במשך עשור) בנוגע לתוספי תזונה וגילה כי צריכה מוגזמת שלהם עלולה לגרום לסרטן ולמחלות לב, וכי היא מביאה יותר נזק מתועלת. יש להתייחס לתוספי התזונה כתרופה לכל דבר. לעיתים הם הכרחיים, אך יש ליטול אותם בכובד ראש ורק בעת הצורך. ד"ר מיכאל ויינפאס, מומחה לרפואת משפחה ויועץ לרפואה טבעית טוען כי רצוי שויטמינים יינתנו רק על ידי מרשם של רופא וכי בכל מקרה אין לחרוג מעל המינונים הנדרשים.

בסרט הדוקומנטרי המצוין food choices  חולקת ד"ר פאמלה פופר (PHD) על נטילת תוסף אומגה 3 הכל כך פופולרי כרגע, היא מסבירה שאמנם חומצות השומן אומגה 3 ו-6 הן חיוניות ומשתתפות בתהליכי וויסות לחץ דם ויצירת תגובות דלקתיות שנועדו לריפוי ואיזון, אך הבעיה היא בכלל לא מחסור באומגה-3 כי אם עודף היסטרי באומגה-6 שנובע מהתזונה המערבית הלקויה ולכן זה לא שצריך להעלות בצריכת אומגה-3 אלה דווקא להוריד את רמות האומגה-6 (היחס הרצוי הוא יחידת אומגה-3 על 4 יחידות אומגה-6, בעולם המערבי היחס הזה מופר עד לכדי יחס של 1:25!)

כמובן שכשיש חוסר בגוף, תוספי התזונה הן אופציה חשובה ולעיתים הכרחית. אז איך נוטלים אותם נכון? ראשית יש לבצע בדיקת דם על מנת לבדוק האם חסר לנו וכמה חסר לנו. אין להתחיל לקחת תוסף על דעת עצמנו, במיוחד לא אנשים הסובלים ממחלות, נשים בהריון או לקראת הריון. את התוספים מומלץ לקנות מחברות מוכרות ואמינות ולהביט ברשימת הרכיבים. על גבי האריזה צריך להיות סמל GMP, המעיד על תנאי ייצור נאותים. היו מודעים לתופעות הלוואי האפשריות של התוסף ובמידה ואתם שמים לב למשהו יוצא דופן, יש להפסיק לנטול אותו ולפנות לרופא. ובכל מקרה רצוי להכניס במקביל לתיסוף, מזון עשיר ברכיבים מהם חסר לנו ולהעדיף להשלים אותם על ידי תזונה נכונה ומאוזנת.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב