דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא טיפול שטחי? 

מאת    [ 02/06/2017 ]

מילים במאמר: 408   [ נצפה 3321 פעמים ]

האם טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול שטחי?

 " לא ,לא נראה לי שאלך ללמוד טיפול קוגניטיבי התנהגותי זה נראה לי שטחי מדי ולא נוגע בפצעי ילדות" אמרה לי קולגה שלי  כספרתי לה בהתלהבות על הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי שלמדתי ושאני משתמשת בו כמטפלת. אז הבנתי שיש הטוענים שהגישה הקוגניטיבית התנהגותית היא שטחית , טכנית ופשטנית  מדי , שאין בה הכלה  ועוסקת ב"כאן ועכשיו "מבלי להגיע לילדות ולשורש הבעיה.  ואילו אני סבורה שההפך הוא הנכון! ראשית ,פיתוח קשר טיפולי של אמון הוא הבסיס  עליו מתבסס טיפול זה כמו בכל גישה טיפולית אחרת. שנית, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי  אמנם מתמקד בבעיות ובסיטואציות ספציפיות שגורמות למצוקה בהווה אך  כן מתייחס לעבר מאחר ובכדי להבין איך נוצרו דפוסי חשיבה נוקשים ושליליים  ,אוספים מידע על הילדות ועל הדמויות המשמעותיות שעיצבו את האמונות שלנו על העולם ועל עצמינו . לדוגמא : מטופלת המאמינה  שהיא חייבת להצטיין בכל מה שהיא עושה  ואם לא היא כישלון גמור ,גדלה בבית ששם דגש רב על הצלחה, מצוינות , אחותה קיבלה תמיד ציונים גבוהים והדבר השפיע על אמונותיה  כלפי עצמה .היא  אמרה לעצמה שהיא כישלון וכל פעם שניגשה למבחן היא חשה  חרדה עצומה עד שלבסוף חדלה ללכת למבחנים או ראיונות עבודה.  מטופלת זו אימצה לעצמה אמונות ומחשבות נוקשות שפגעו בה וגרמו לה סבל .מעבר לכך ,ההתנהגויות שהיא פיתחה מסוג הימנעות יצרו מעגל סגור שבו היא נשארה עם תחושת הכישלון ולא העזה לפרוץ מחסום זה.

בטיפול קוגניטיבי התנהגותי  בניגוד לטיפולים אחרים המטפל אינו מפרש את המטופל אלא מחפש את הפרוש של המטופל. המטפל לא קובע על מה חשוב לעבוד אלא בפגישות המטופל שותף בקביעת המטרות הטיפוליות והדרך בה ניתן להשיג מטרות אלה. כך שהמטפל והמטופל עובדים יחד כצוות להשגת מטרות הטיפול. הטיפול הוא מעצים בגובה העיניים, מעודד שיתוף פעולה  ומלמד את המטופל להיות המטפל של עצמו , לזהות מחשבות והתנהגויות הגורמות למצוקה ולקבל כלים כיצד להתמודד עמן.

בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי  אמנם נעזרים לעיתים בפרוטוקולים מסודרים להפרעות חרדה או דיכאון  אך עדיין חשוב  שהמטפל יהיה מספיק יצירתי בהתאמת כלים אלה לצרכיו של המטופל.

לסיכום, מאז שהחלטתי ללמוד את השיטה הקוגניטיבית התנהגותית וישמתי את מה שלמדתי עם מטופלי, נגלה בפני עולם שלם של מיומנויות קוגניטיביות התנהגותיות שיש בהן כדי להפחית מסבלו של המטופל ולתת לו בסופו של דבר כלים להיות המטפל של עצמו. כך שלדעתי שיטה זו לא רק שאינה שיטחית אלא היא יעילה ממוקדת ומפחיתה הרבה סבל מיותר. בנוסף לכך ,עמדתו של המטפל כמניע מכוון מעצים ועובד בשיתוף פעולה עם המטופל מאד התאימו לעמדותיי ונטיותיי כמטפלת ולכן שמחתי כשהחלטתי ללמוד ולעבוד בשיטה זו .ראיתי שעם הרבה תרגול הכלה והעצמה השינוי אכן קורה.

 

מיכל דורון- מטפלת קוגניטיבית התנהגותית(CBT)




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב