דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ויכוח רציני על קרדיט מדעי בעולם: האם נכונה קדימות מדעית? 

מאת    [ 15/05/2017 ]

מילים במאמר: 370   [ נצפה 2256 פעמים ]

אחד הויכוחים הבולטים שמוביל את המדע הוא הויכוח על קרדיט מדעי. כל אחד רוצה יותר קרדיט ממה שמגיע לו אבל נותנים לו בד"כ פחות מכך. "קדימות" מדעית מקנה קרדיט והינה מושג חשוב בעולם שאין עליו קונצנזוס. הויכוח על זה נמשך וגורם מאבק כוחני משמעותי בעולם. השאלה המרכזית היא האם המדע צריך להסכים עם המצאות שמתרחשות "במקביל" או לתת את כל הקרדיט לקודמים בלבד. כיוון שהמדע זה משהו עולמי, יוצא שלמדינות מסויימות יש יותר קרדיט מדעי ולאחרות - פחות.

אנשים שמקבלים קרדיט מדעי - גאים בעצמם ולכן יתנשאו על אחרים ויזכו למעמד מיוחד בציבור. זה יוצר מעמדות לא רק בחברה של מדינה אלא אפילו בין מדינות. אחד הויכוחים הרציניים ביותר על קרדיט מדעי מתקיים בין רוסיה לארה"ב. ארה"ב והמערב מובילים בקרדיט מדעי. אבל רוסיה טוענים שהם המציאו הכל לבדם ולא קראו את המאמרים האמריקאיים, שהיו באנגלית וכך גם להם מגיע קרדיט על המצאת הנורה או הרדיו למשל, שהומצאו שניהם קודם לכן במערב. אם המדענים הרוסים לא העתיקו בפועל ולא נעזרו בהמצאות המערביות והמציאו הכל לבד, למה שלא יזכו בקרדיט? הראשונים תמיד רוצים לשמור לעצמם את הייתרון ככל האפשר והמדע המערבי המציא עקרון של קדימות (שעובד גם בקונצפט של פטנטים בעולם) שלפיו כל אדם הבא שממציא משהו אחרי מישהו נחשב למעשה ל"מעתיק", כיוון שההמצאה כבר היתה קיימת בעולם. גם אם לא קראתי את הפטנט של מישהו ולא ידעתי עליו שום דבר אני לא יכול לרשום פטנט או לקבל קרדיט מדעי עליו, גם אם המצאתי הכל בעצמי. זה נשמע כמשהו לא הוגן נוכח ההבדל בגילים בין הבני אדם למשל. הקודמים מונעים מהמאוחרים להמציא משהו לבד בתירוץ שהם ממציאים באיחור.

הויכוח הזה נשאר והינו ורוסיה מצודדים במדענים שלהם ואומרים שכיוון שלא ידענו מה הלך בארה"ב, המדענים שלנו המציאו את זה ואנחנו גם זוכים לקרדיט וכבוד. המערב, מצידו, כינו את רוסיה "עבריינים מדעיים" והמציאו דרך להשפעה רוחנית עליהם בעזרת מחלת נפש חדשה שהומצאה ושנקראת "מרמור". "מרמור" הוא תופעה של אי הסכמה עם התרבות שהובילה לבסוף למהפכה הקומוניסטית ברוסיה. התנהגות כזאת שהיא מרמור נגד האוטוריטות המדעיות העולמיות נחשבים במערב למחלה שצריך לטפל. זה גורם להשפעה מעליבה על העם הרוסי כולו. ישראל, מקדמים יחסים של היתחנפות עם אמריקה, ולכן, מייד נותנים את כל הקרדיט, ויוצאים נגד רוסיה. אבל...אנחנו נולדנו ברוסיה, ופועלים כדרכה. לכן, מותר במקביל או לאחר הזמן להמציא את הגלגל, והקרדיט של מי שממציא...לא של אמריקאקי...

לאוניד אסיפוב 2015 


פילוסופיה: מבט מודרני 


פילוסופיה מבט מודרני




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב