דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעות קשב וריכוז מה זה וכצייד רכיבה טיפולית מטפלת בכך 

מאת    [ 12/04/2017 ]

מילים במאמר: 535   [ נצפה 2452 פעמים ]

הפרעת קשב והיפראקטיביות היא הפרעה נוירו-התפתחותית שכיחה, המאפיינת כעשרה אחוז מהאוכלוסיה. הסובלים מהתסמונת מגלים קשיים בארבע תחומים עיקריים – תת קשב ומוסחות, היפראקטיביות-אימפולסיביות, מקצב הביולוגי ובתפקודי ניהוליים. הפרעת קשב מאובחנת באמות מידה רפואיות ורופא חותם על אבחנה, בהתאם לכך גם הטיפול נושא אופי קליני-רפואי. בשל מאפייני הכרוניים, הטיפול בהפרעת קשב מספק כלים להתמודד יומיומית על תסמיני ההפרעה. הטיפול מסייע לאדם לעבוד עם התסמונת ולהתמודד עם נקודות החולשה שלה. 

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על כי טיפול בהפרעת קשב יכיל שלושה רכיבים – הדרכה למטופל ולסביבתו, טיפול תרופתי סימפטומטי ותמיכה פסיכולוגית-התנהגותית. התמיכה הפסיכולוגית יכולה להיעשות על ידי פסיכולוגים, מאמנים או מטפלים פרא-רפואיים בעלי הכשרה מתאימה. רכיבה טיפולית היא אחת ההתערבויות הפרא-רפואית שמוכרת בספרות כמסייעת לילדים הסובלים מהפרעת קשב.

רכיבה טיפולית היא שיטת טיפול בעזרת בעלי חיים המשלבת מרכיבים חינוכיים, פסיכולוגיים ושיקומיים בעזרת סוסים. רכיבה משלבת מיומנויות מוטוריות, רגשיות, תיכנון וביצוע פעולה בעוצמה מותאמת לבעל החיים ולסביבה. תמורות הרכיבה הטיפולים הוזכרו בעבודות רבות. תכונות של תיזמון, ויסות עוצמה, פיתוח עכבות (אימפולסיביות) ודיוק בפעולה מהווים חלק מתסמיני הפרעת קשב.

למעשה הטכניקה של איך רכיבה מטפלת בהפרעות קשב היא באמצעות יצירת גרייה לכל אחת ממערכות הקשב (על פי שלוו מבורך המערכות עצמן מובאות כאן) 

קשב מתמשך- Sustained attention
היכולת להיות קשוב לאורך זמן מבלי להידרש לתגובה, ולשמור על רמה קבועה של קשב.  רוכב אשר לא ישמור על קצב מתמשך יהיה לו הקושי לשמור את הסוס שלו נע באותו המקצב באותו המסלול כפי שהוא נדרש ברכיבה ולכן הסוס יאותת לרוכב על כך על ידי שינוי המקצב למצב של עצירה מוחלטת או לכל הפחות האטה בקצב . את זאת יכול לזהות המטפל וגם הרוכב עצמו ולכן יש פה מדד למידת הקשב עם יש תנועה רציפה ישנו קשב מתמשך. 

 קשב סלקטיבי- Selective attention
היכולת למקד קשב במידע מסוים, חזותי או שמיעתי, תוך התעלמות מגירויים מסיחים ומעניינים יותר. לדוגמה היכולת לזוז ביחד עם הסוס ולהתעלם מגירויים נוספים שמתקיימים במרחב של החווה  שיעור שמתקיים במקביל רוכב שזז במסלול לפנייך . במידה ורוכב לא יתרכז בדברים אשר הוא אמור לבצע הוא לא יצליח לבצע אותם בוודאות או למשל במקצועות העבודה עם פרות ברגע שאתה לומד להתעלם מהעדר ולהתמקד בפרה שאותה אתה אמור להפריד מהעדר במקרה של (קאטניג)

הכוונת קשב- Orienting of attention

היכולת להפנות את הקשב למיקום מסויים בשדה הראייה, ואחר כך להתנתק ממנו ולהעביר אותו למיקום חדש.למשל ברגע שאתה רוכב צורה של מעגל או עוקב אחרי פרה אתה נדרש להכווין את תשומת הלב של אל גירוי מטרה למרות שכל הגירויים האחרים זזזים במקביל (דברים שזזים באמצע המגרש כמו רוכבים אחרים וכו . ) . 

 

§ניהול קשב- attention Executive

מערכת "בקרת-על" האחראית על שאר מערכות הקשב. מערכת זו ממונה על ארגון, תכנון וביצוע פעולות מורכבות. המערכת משתמשת במשוב פנימי וחיצוני ברכיבה אתה כל הזמן נדרש לבחירת התגובות שלך לסיטואציות שמתרחשות ואתה כל הזמן מקבל משוב פנימי וחיצוני פנימי בדמות איך שאתה מרגיש ומה שמפעיל אותך וחיצוני בדמות התגובה של הסוס על מנת לרכב צורה כמו מעגל או משלוש ביחד עם סוס אתה חייב לשמור על ריכוז בכל הפרמטרים לווסת את התגובות ולשלוט במערכות הנפרדות של הכוונת הקשב. 

 סקרנו כאן בקצרה את המודל של איך הפרעת הקשב מאותגרת על ידי ברכיבה כיום הוכח שהמוח הוא איבר נירופלסטי גמיש אשר יכול לבצע תהלכים של פיצוי בהתאם לאתגרים איתם הוא נדרש להתמודד . 
על בסיס מודל זה פיתחתי תרגלים ספצפים לאיתגור כל אחת מהמהערכות אשר הוכחו כאפקטיבים במיוחד בשטח(בעתיד יבדקו גם מחקרית) 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב