דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בחרדה בשיטת CBT 

מאת    [ 09/03/2017 ]

מילים במאמר: 397   [ נצפה 2543 פעמים ]

מהי שיטת הטיפול הקוגניטיבית-התנהגותית? שיטת CBT מתמקדת בבחינה של הצורה בה המטופל רואה את המציאות, איך הוא חושב ומתנהג, וכיצד כל זה מוביל לדפוסים של חרדה והימנעות. המטפלים המתמחים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי נוטים להתמקד בפיתרון בעיות אלו בדגש על שיפור חייו של האדם בהווה ולא בהתעסקות ארוכה בעבר כמו בטיפול הדינמי. משום כך מדובר בטיפול פסיכולוגי העובד בטווח בקצר. במקום רק להתחמק או להתגונן מפני הסיטואציות המפחידות המטופל יקבל את הכלים להתמודד עם החרדה ע"י שינוי דרכי החשיבה וההתנהגות ובעזרת שימוש בטכניקות שונות.

כאשר אנחנו מדברים על טכניקות המיועדות עבור טיפול בחרדה וכאלו המסייעות בהרגעת הנפש והגוף, יש מגוון אפשרויות מהן אפשר לבחור ולראות מה מתאים למטופל ועובד עבורו. כדי שטכניקות אלו יעבדו בצורה טובה רצוי שהאדם החרדתי יבין את הקשר בין מחשבות רגשות והתנהגויות, והבנה זו כיצד החרדות מופיעות תעזור לו ביישום הטכניקות. לדוגמא, ייתכן והמטפל יגיד למטופל לנהל יומן בו יתעד את השינויים במצב הרוח שלו וירשום אילו מחשבות עולות אצלו כאשר מתחילה תחושת החרדה. אפשר להתאמן על רעיון זה בתוך מסגרת הטיפול בזמן השיחה בין הצדדים ולאחר מכן לבצע את הדבר בחיי היום-יום. פיתוח מודעות למחשבות השליליות או המפריעות וביצוע "שיעורי בית" הם דוגמא לצורה בה טיפול CBT יכול להתחיל.

לגבי הסיטואציות והגורמים אותם המטופל תופס כמאיימים, ניתן לרשום על דף גורמי חרדה שונים אלו לפי סדר מסוים - מהפחות מאיימים לאלו שהכי מעוררים חרדה ומתח. באופן זה ידע המטפל מאילו סיטואציות כדאי להתחיל כשזה נוגע להתמודדות עם הפחדים. כך ניתן להציב מטרות ברות השגה, להיחשף למצבים מעוררי חרדה בהדרגה ולהשתמש בכלים ובטכניקות השונות כדי להתמודד איתם.

טכניקות נפוצות בטיפול בהתקפי חרדה בהן משתמשים נוגעות להרגעת המתחים בזמן אמת - כלומר כשיש התקף חרדה או עלייה בחרדה ובמחשבות השליליות. המטרה כאן היא להרגיע את השרירים ואת הנשימה, להימנע מלהיגרר אחר הפחד ולא לתת לו לשלוט בנו. החרדה יוצרת סימפטומים פיזיים לא נעימים, וע"י הרגעת המחשבות והגוף עצמו, באופן טבעי גם הסימפטומים אלו ירדו. 

לסיכום, שיטת הטיפול הקוגניטיבית התנהגותית נחקרת ונבדקת, ועד כה הוכחה כיעילה בטיפול וסיוע לאנשים הסובלים מבעיות שונות כמו דיכאון, חרדה, OCD, PTSD, הפרעת פניקה ועוד. לשיטה זו יש יתרונות וחסרונות בהתאם לאופי הבעיה ממנה סובל המטופל. יתרון מרכזי אחד שלה הוא שהיא פרקטית, נותנת כלים ואסטרטגיות בהם ניתן להיעזר בחיי היום-יום ועוזרת כבר בטווח הקצר. מצד שני, כאשר מדובר בבעיה נפשית-פסיכולוגית מורכבת מאוד - למשל ברמה המפריעה ליכולתו של המטופל להבין ולהשתמש בכלי הCBT, אז ייתכן ותידרש גישה טיפולית ארוכת טווח.

משה גרוס - פסיכותרפיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב