דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית משפט השלום בהרצליה אישר תביעה נגד חברה סינית שהפרה חוזה מול יבואן ישראלי 

מאת    [ 30/10/2016 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 2427 פעמים ]

בית משפט השלום בהרצליה אישר תביעה נגד חברה סינית שהפרה חוזה מול יבואן ישראלי

עו"ד גיל נדל, עו"ד דייב זיתון, קיריל קפלון

 

עובדות המקרה:

בין היבואן – חברת תעשיות פיל-טונה בע"מ לבין יצרנית טונה מסין – חברת xiangshan xianghe aquantic product co.ltd נחתם הסכם לספק 40 מכולות דגים במחיר של 2,425 $ עד לחודש אפריל 2015. נטען, כי היצרנית אכן ייצרה את כל הכמות על פי ההזמנה והמכולות היו מוכנות למשלוח בחודש ינואר 2016, אולם בשל קשיים תזרימיים של היצרנית, וככל הנראה לאור עליית מחירי הטונה, מכרה היצרנית את רוב המכולות לצדדים שלישיים וזאת ללא ידיעת היבואן.

נטען עוד, כי בעקבות הפרת ההסכם, נסע מנהל היבוא של היבואן לפגישה עם מנהלי היצרנית ובמסגרת פגישה ביניהם סוכם ש-28 מכולות יסופקו באופן מיידי והשאר עד חג הפסח, אולם בפועל, עד חודש אפריל, נשלחו שני משלוחים המכילים 6 מכולות סך הכל. היבואן טען בנוסף כי, לאחר הספקת המשלוח השני, הודיעה היצרנית כי אין בכוונתה לעמוד בהסכם ושהמשלוח הבא ישלח רק בחודש יולי 2016 ובעלות גבוהה ב-136% מהעלות שסוכמה בחוזה המקורי. 

לאור השתלשלות הדברים, הגיש היבואן תביעה בישראל כנגד הספק הסיני, וכן בקשה להמצאת כתב התביעה אל מחוץ לתחום מדינת ישראל, קרי, אל החברה היצרנית שממוקמת בסין. 

טענות היבואן

היבואן טען, שקיימת לו עילת תביעה מכח חוק מכר (טובין בין לאומי) תש"ע-1999 אשר נחקק מכוח אמנת האומות המאוחדות בדבר חוזים למכר טובין בין-לאומי, עליה חתומות גם ישראל וגם סין. מאחר שהיצרנית ידעה על התחייבות היבואן כלפי משרד הביטחון, הרי שהפרת החוזה ביניהם מהווה הפרה יסודית.

לשיטת היבואן, קיימת לבית המשפט בישראל סמכות לדון בסכסוך היות והיצרנית הייתה אמורה לספק את המכולות לישראל, מכאן שאי הספקת המכולות מהווה הפרה בתחומה של מדינת ישראל. דבר המקים עולה להתרת המצאה מכוח תקנה 500 (5) לתקנות סדר הדין האזרחי.

הדיון המשפטי

בית המשפט קיבל את טענות היבואן וקבע כי, מבלי לקבוע מסמרות באשר לסיכויי התביעה, לגופם של דברים. הרי שבשלב זה נראה כי התביעה מעוררת שאלה רצינית הראויה לבירור.

נקבע, כי על יסוד האמור בכתב התביעה, מתוארת שרשרת הפרות לכאוריות של הסכם ההתקשרות בין הצדדים, אשר נתמכת כראיות מצד היבואן.

לאור האמור, נקבע כי מתקיימת עילת המצאה על פי תקנה 500(5), שעניינה הפרת הסכם התקשרות בתוך תחום המריבה, שכן אין חולק כי המקום שנועד לקיום ההתחייבות נמצא בשטח מדינת ישראל.

בית המשפט הוסיף והדגיש כי על כתפי היבואן מונחת החובה להראות שבית המשפט בישראל הוא הפורום הנאות לבירור התובענה. בהקשר זה ציין כי העובדה שנזקו של היבואן התגבש בישראל, הבנק המשלם נמצא בישראל ומושבם של העדים הרלוונטיים גם הוא בישראל, שוכנע בית המשפט שהפורום הנאות הוא בישראל.

לסיום חזר בית המשפט על הלכת בית המשפט עליון באשר לקביעה שחברה המבקשת לעמוד בקשרים עסקים ברחבי תבל, חייבת להשלים עם האפשרות, שבאחד הימים תתבע לדין באחת מהארצות, אשר עימן היא מבקשת לסחור.

לאור האמור, אישר בית המשפט את המצאת כתבי התביעה אל מחוץ לתחום המדינה.



ת"א (הרצ') 11114-05-16 תעשיות פיל-טונה בע"מ נ' xiangshan xianghe aquantic product co.ltd [החלטה מיום 25/05/2016, לפני כבוד השופטת ל' ביבי]

עו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים.  Gill.Nadel@goldfarb.com -  03-6089848




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב