טבעי שבעלי עסק, שמעוניינים להפיק סרט עבור העסק, מאוד מתלבטים בנושא העלויות, במיוחד כשידוע שסרט מקצועי לעסק עולה בין אלפי שקלים, לעשרות רבות. למרות זאת, רואים הרבה פרסומים של הפקת סרט לעסק במאות שקלים בודדים. כן, מאות שקלים.
מצד אחד זה בהחלט מפתה, וכמובן עולה השאלה למה יש כאלה פערים? יצאנו לבדוק!
הצעות להפקת סרטים בעלות כל כך נמוכה בדרך כלל מגיעות עם המילים "החל מ-" לפני המחיר, או בצורת "שני סרטים ב- 1,200 ש"ח", או עם תוספת של אותיות קטנות שמסייגות את העלות.
כשבודקים יותר לעומק את ההצעות, ובמיוחד את הדוגמאות של סרטים במחירים אלה, רואים שמדובר על מה שנקרא "סרטי תבנית", כלומר- כל הסרטים מאוד דומים אלה לאלה, כמו תבנית בקו ייצור. בדרך כלל מדובר על בעל העסק, המצולם באולפן מסך ירוק, כאשר מאחוריו "מדביקים" בעריכה רקע כלשהו (כמו "משרד"). בעל העסק מדבר כ 1-2 דקות על איזה עסק נפלא יש לו, ומידי פעם משלבים תמונות סטילס של המוצרים שהעסק מייצר. סרטים אלה נקראים "סרטי תבנית", כאילו עכשיו ירדו מפס ייצור, כי באמת נראה שכל העסקים מאוד דומים אחד לשני, אפילו אם הם עוסקים בתחומים שונים לגמרי, ובוודאי אם הם מאותו תחום.
ברור שסרטים כאלה ניתן לייצר בעלות מאוד נמוכה. חברת ההפקה שוכרת אולפן מסך ירוק ליום צילומים, במסגרתו היא מזמינה 10-15 בעלי עסקים שונים. לכל עסק מקצים עד שעת צילומים, שזה בדרך כלל מספיק, ואז נדרשת כשעת עריכה לשילוב צילומי הוידאו, עם כמה תמונות סטילס, הוספת מוזיקה חינמית, וסרט לעסק מוכן.
אם כך, לשאלה האם אפשר להפיק סרט לעסק בעלות מאוד נמוכה, אפילו של מאות שקלים בלבד, התשובה היא חד משמעית כן. אבל, כאן צריכה להתעורר השאלה הבאה: "האם אני כבעל עסק רוצה כזה סרט עבור העסק שלי"? הרי ידוע שכיום ציבור לקוחות די מבולבל מההיצע המדהים של פתרונות בכול תחום, ולכן הוא שואל את עצמו בכל רכישה: "למה כדאי לי לבחור יצרן מסוים, ולא אחר"?
כמעט כל החלטת רכישה של לקוחות מתבססת על כך שהלקוח הצליח לזהות יתרון תחרותי מסוים שחשוב לו במוצר מסוים, שאין למתחרים. על בסיס הבדל זה, שנקרא בידול, הלקוח מקבל החלטת קנייה. לכן, במידה ועסק רוצה להצליח, ולהגדיל את המכירות, חשוב שידע להעביר ללקוחות הפוטנציאלים שלו, את הבידול של העסק והמוצרים ביחס לתחרות. בסרטי תבנית, לא רק שכמעט בלתי אפשרי להציג את הבידול, להיפך- ההבדלים בין העסקים מטשטשים. כולם נראים מאוד דומים, ולקוח פוטנציאלי יתקשה לקבל החלטת קנייה מצפיה בכאלה סרטים.
שיקול נוסף חשוב בהחלטת רכישה על ידי לקוחות היא האמון. כאשר נוצר אמון בין הלקוח לבין העסק (או בעל העסק), קל ללקוח לבצע רכישה. אבל, בכדי ליצור אמון, לא מספיק לראות את בעל העסק עומד באולפן ומדבר. לקוחות מאוד אוהבים לראות את העסק עצמו, במיוחד במידה ומדובר בעסק יצרני. הלקוח ישמח לראות אנשים אחרים משתמשים במוצר ונהנים, ואולי אפילו "מעידים" על הניסיון הטוב שיש להם משימוש במוצר, מה שנקרא "עדות לקוח מרוצה". א כל זה לא ניתן להשיג מצילומי אולפן. חשוב לצלם את העסק, העובדים, הציוד, ואפילו אנשים שמשתמשים במוצרים ונהנים מהם. כל זה מחזק את אמון הלקוח בעסק ובמוצרים, ומכאן ועד להחלטת רכישה- הדרך קצרה.
כלומר, אם מה שחשוב לעסק הוא הפקה של סרט תדמית בעלות מאוד נמוכה, ככול הנראה "סרטי תבנית" הם פתרון מצוין עבור אותו עסק. אבל, אם מחפשים סרטים שיצרו לעסק בידול משמעותי ביחס לתחרות, ויגדילו את אמון הלקוחות הפוטנציאלים בעסק, נדרשת הפקה של סרטי תדמית או סרטי מוצר, בעלות החל מאלפי שקלים, שמביאים תוצאות לעסקים.
עוזי יהב, מייסד יהב הפקות , ההתמחות העיקרית של החברה היא בהפקת סרטי תדמית וסרטי מוצר