דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עמיר פירני מדבר על משולש הלחצים ביעוץ למכורים להימורים 

מאת    [ 07/07/2016 ]

מילים במאמר: 680   [ נצפה 3262 פעמים ]

 

 

הייעוץ והטיפול המקצועי במכור להימורים דורש התמודדות עם משולש של לחצים.

בצלעות המשולש נמצא המכור עצמו, המשפחה והמלווים.

 

תיאור מקרה: בחור נשוי, אב לילד, עובד בבנק ידוע ומוכר, חווה אסון טראומטי בשרותו הצבאי. אדם זה לא דיבר על סבלו, ולא טיפל נפשית במצבי הדחק שחווה בחייו. הבחור פנה להימורים בכדי להשיג כספים קלים. המכור למד להמר בכרטיסי גירוד והשקעות כספיות, ויצר לעצמו עם השנים חובות מצטברים של מאות אלפי ש"ח. מלווה כספים שהגיע לבית הוריו של המכור, הכה את בנם המכור לנגד עיניהם. מצב זה זעזע את משפחת המכור להימורים ודחף אותם לקבל ייעוץ מקצועי להתמודדות במצבי התמכרויות. טיפול נכון במהמר ובבני המשפחה, לקיחת "רסן ההובלה" של התנהלות המשפחה, כספית וטיפולית, עצר את התדרדרות חובותיה והוציא את המכור ומשפחתו לדרך חדשה.

נתאר כל אחד ממרכיבי המשולש:


    • המכור להימורים - מדובר בדרך כלל בגבר צעיר, בעל אינטליגנציה גבוה מהממוצע, באדם שנחשף לכמה זכיות גבוהות של כספים בהימוריו הקודמים. אדם המאמין ביכולתו לגלגל כספים בעלי רווחיות גבוה עם מינימום של עבודה ו"לכלוך ידיים". מדובר על פי רוב באדם שיצר לעצמו התנהלות ראוותנית, אדם שאיבד את המשמעות הערכית לכסף, אדם שמתנגד נחרצות לחזור ולעבוד במשכורת הדורשת ממנו להתפרנס בפשטות מעבודה קשה. המכור להימורים מאופיין בחשיבה אופטימית בדבר העתיד, הוא רואה מצוקה כספית כנקודתית ומשוכנע שהוא יוצא מכל סבב של הפסדים על ידי זכיה נוספת. המכור להימורים מאבד במהלך תהליך התמכרותו רגישות לסבל נפשי, לסבלם של הסובבים אותו, הוא נאטם לרגשות. כמו במכור לסמים בו קיים פעמים רבות רקע נפשי טראומטי או אלים, אירוע שחסם את המכור לרגשות אנושיים. גרעין של כאב נפשי היכול להישען על אירוע אלים בבית משפחתו של המכור, בתקיפה אלימה ברחוב, באירועי לחימה שונים. כפי שבפעמים רבות המכור נושא עמו מחשבה מודחקת של רצון להרס ונקמה. כך המכור להימורים מתנהג בדרך הרסנית בה הוא מכלה חסכונות בנקאיים, ואת היכולת לקחת הלוואות בנקאיות. כך גם מגיע המכור להימורים להלוואות בשוק השחור, הן הצלע השניה במשולש ההימורים.
    • המלווים בשוק השחור- הנם אנשים בעלי דפוסי התנהלות עבריינית, אנשים שלומדים לגזור את רווחיהם מרבית גבוה ללווים. המלווים נדרשים לזהות את נקודות החולשה של המכור להימורים, כך יוכלו להפעיל עליו לחצים נפשיים, פיזיים ותאורטיים. המלווים בשוק השחור הינם בדרך כלל אנשיהם של עבריינים גבוהים יותר בפירמידת הפשע, אנשים שלומדים להפעיל את חיטתם על הלווים באיומי סרק ובאיומים אמתיים. המלווים בשוק השחור ידעו להפעיל פחד ומורא על המלווה בכדי לקבל את ההחזרים המצופים מהם. לשם כך יכו את הלווה, יאיימו לפגוע בבן משפחתו, בהוריו, בילדיו, ברכושו, ואף יגיעו למצבים של תקיפה פיזית של הלווה בכדי להביע את רצינות כוונותיהם. חשוב לציין שבמרבית המוחלטת של חובות כספיים, "לא שווה" למלווי הכספים לחסל/להרוג את הלווה, היות ואז יאבדו את כספם לנצח.
    • המשפחה של המכור להימורים- הינה משפחה שידעה תקופות כספיות טובות בחייה, משפחה אשר דאגה בעבר לרווחתו הכספית של בנה. במשפחת המכור להימורים קיים פעמים רבות "ספליט" או פער של אי הסכמה בן בני הזוג ההורים של המכור, ואו בין דמויות אחרות משמעותיות אחרות למכור, בינם לבין עצמם. בבני המשפחה של המכור להימורים ישנו בדרך כלל הורה אחד ה"מעריץ" בצורה קיצונית ורבה את הבן המכור (וכאמור בד"כ מדובר בבנים). הורה זה מהווה את גשר ההתקשרות והלחץ של המכור כלפי ההורה השני או כלפי בני משפחה אחרים. במשפחת המכור להימורים הערכה ישירה או עקיפה ליכולותיו החשיבתיים של המכור, ליכולת ההסתדרות הכלכלית שלו, ליכולותיו האינטלקטואלים, לאסרטיביות והכוחנות שלו.  משפחת המכור להימורים נקרעת בין אהבתה והערצתה לבן המכור, לאיומים על שמו הטוב של בנם, שמם המשפחתי, הסוד החברתי מפני פגיעה זאת, לחששה לפגיעה בחייו ושלמות גופו של בנם, בצורך לסגור את חובותיו פן יפגע.

 

בייעוץ למשפחת המכור להימורים יש להוציא מידית, ולתקופת מה, את השליטה על יכולת קבלת ההחלטות בדבר התנהלותו של המכור להימורים, מידי המשפחה. במערכת לחצים קיצונית בה מעורב בן המשפחה המכור, המלווים כספים מהשוק השחור, ובני המשפחה, החשיבה השפויה מאבדת את כיוונה. הלחצים הנפשיים, האיומים הפיזיים או הכספיים, החשש לפגיעה פיזית או ברכוש, כולם פוגעים ביכולת קבלת ההחלטות הסבירה והנכונה של הגורמים הנלחצים.

בשלבים מוקדמים ככל הניתן, על המשפחה לפנות לגורמי יעוץ מקצועיים ולהעביר אליהם "את המושכות" של ניהול האירוע. דומה המצב לצוות מיוחד שהוקם בעבר להתערבות במצבי מסע ומתן עם חוטפי שבויים למטרת שחרור כלואים, עם אנשים המאיימים באובדנות, ובמצבים של איומי כופר.

יועץ מקצועי לתחומי ההתמכרויות, המנוסה בהובלת תהליכי התמודדות נפשיים שכאלו, יוכל לסייע למשפחה לצאת ממצבה הקשה, ולצאת לדרך חיים חדשה מול בט 365.

 

עמיר פירני MSW, קב"ן במיל, יועץ מומחה להתמכרויות של הסנגוריה הארצית, מחבר הספר "טראומה התמכרות וטראומה", קליניקה בתל אביב. פל' 0544946034




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב