דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חדקונית הדקל הסכנות ופתרונות ההדברה. 

מאת    [ 07/05/2016 ]

מילים במאמר: 503   [ נצפה 2095 פעמים ]

קצת על חדקונית הדקל 

 חדקונית הדקל האדומה נגלתה לעינינו לראשונה בשנת 1999 במטעי התמר אשר נמצאים בצפון ים המלח. מאז היא התפשטה בכל רחבי הארץ, מאילת ועד לצפון הארץ.

גוף החיפושיות הבוגרת  הינו די גדול באופן יחסי. אורכם נע בין שלש סנטימטר ועד לחמישה סנטימטר וצבעם אדום, אך קיימות גם חדקוניות בעלות צבע שונה המזוהות בטעות כחיפושיות ממין אחר. החרקים הבוגרים יכולים לעוף למרחקים גדולים. הם יכולים להתיישב בעצים בריאים, אך הם מעדיפים לתקוף ולפגוע בעצי דקל חלשים או עצים הנגועים על ידי חרקים אחרים.

הזחלים נולדים בצבע צהבהב לבן, הם חסרי רגליים וצבע הראש שלהם חום כהה, צבע כהה יותר מאשר שאר חלקי הגוף. לזחלים יש לסת חזקה שבהן הם משתמשים כדי לחפור בעומק העץ.

חדקונית הדקל מסוגלת להמית את עצי הדקל. כאשר היא חודרת אל גזע העץ היא גורמת להצהבה ולנבילה של העלים. צמרת העץ תיפגע ראשונה, עליה יצהיבו וינבלו, אחרי הצמרת ייפגעו הענפים, מהחלק העליון של העץ כלפי מטה. כאשר מתגלים הסימנים, הנזק כבר נגרם. בדרך כלל רוב הסימנים מתגלים לאחר שהעץ כבר נגוע תקופה ארוכה, כשישה חודשים בממוצע.

הדברת חדקונית הדקל מתבצעת באמצעות תמיסה מיוחדת על בסיס מים המכילה חומר רעיל בשם קונפידור או קודקוד בשילוב חומר הדברה נוסף כמו סימבוש. את התמיסה מרססים על קודקוד העץ בעזרת מוט טלסקופי גבוה המחובר למרסס ומורכב על גבי רכב ייעודי. על פעולת ההדברה יש לחזור אחת לשלושה חודשים עד לפתרון הסופי של הבעיה. מדביר מקצועי ומנוסה ידע להעריך כמה פעמים צריך לחזור על הפעולה לפעמים גם אחרי ארבעה חודשים.

הדברת חדקונית הדקל 

המלחמה בחדקונית הדקל דורשת ניסיון רב, ציוד מיוחד וחומרי הדברה מיוחדים המאושרים בחוק. בכל מקרה שבו מתעורר חשד להימצאות של חדקונית הדקל עלינו ליצור מיד קשר עם מדביר מוסמך מומחה בתחום.

המדביר מחדיר תמיסה של חומרי הדברה ייעודיים אל גזע העץ הנגוע באמצעות מוט ארוך ומיוחד המגיע לכל גובה בלב עצי הדקל. המוט מחובר למרסס מוטורי אשר הוא מורכב על רכב מיוחד.

דרך נוספת היא ריסוס קודקוד העץ בתמיסה מיוחדת שנועדה להדברת חדקונית הדקל. כדי להגיע אל צמרת העץ משתמש המדביר במוט טלסקופי גבוה,בין שמונה עד עשר מטרים, המחובר למרסס מוטורי המורכב על רכב מיוחד.

אפשרות נוספת היא חפירה של בורות באדמה מסביב לגזע העץ בעומק של שלושים סנטימטר והחדרת חומרי ההדברה עד לעומק השורשים.

הדברת חדקונית הדקל באמצעות מלכודות המכילות חומרים כימיים המושכים אליהם את החרקים המזיקים. כליאת החדקונית במלכודת מונעת את האפשרות של החדירה אל תוך  גזע הדקל. השימוש במלכודות משמש גם כבדיקה לאיתור החדקונית עוד בשלבים מוקדמים. הימצאות החרק במלכודת מעידה כי החדקונית נמצאת באזור ויש להזמין מיד מדביר מומחה שימנע את המשך הפעילות של החרק המזיק.

שיטה נוספת היא הזרקה בגזע העץ על המדביר להחדיר חומר לתוך גזע העץ לאחר קידוח בעץ הדקל.

הדברה ביולוגית של חדקונית הדקל היא שיטה חדשה ופחות נפוצה שנוסתה בהצלחה בגן הבהאיים בחיפה. הזריקו לתוך העץ מיליוני תולעים זעירים שחדרו אל תוך זחל החדקונית, אכלו אותו מפנים ומנעו את המשך פעולתו,

רק מדביר מקצועי המכיר היטב את מחזור החיים של חדקונית הדקל ואת כל השיטות של המלחמה בחרק המזיק ידע לבחור מבין השיטות השונות את השיטה המתאימה ולהדביר את החדקונית בהצלחה.

 דוד לוק




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב