דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה כל כך קשה להפסיק לעשן? 

מאת    [ 27/04/2016 ]

מילים במאמר: 491   [ נצפה 6318 פעמים ]

 

למה כל כך קשה להפסיק לעשן?

עבור אנשים שמעשנים, הסיגריות הן חלק מההתנהלות היומיומית ומלוות את רוב הפעולות השגרתיות של החיים; העישון הוא הסיבה   לצאת להפסקה קלה מעבודה או לימודים, העישון מתלווה לשתיית הקפה, אחרי הארוחה, בזמן שיחת טלפון, בעת נהיגה, מול המחשב או הטלויזיה, לפני השירותים, אחרי הסקס ועוד. עישון סיגריות מהווה בין היתר גם אמצעי לוויסות עצמי ורגשי. המעשנים נעזרים בסיגריה כדי להפיג מתח, להפחית חרדה ולהירגע.  

בהתחלה מצטרפת הסיגריה להתנהגויות ולפעולות הרגילות של היומיום. בהמשך מתקבע בתודעה הקשר האסוציאטיבי בין ההתנהגות לסיגריה ונוצרת אשליה כאילו ההתנהגות תלויה בסיגריה ולא תוכל להתקיים בלעדיה. כך גם לגבי רגשות; הסיגריות שמלוות את המעשן לאורך כל היום, נתפסות אצלו כקשורות לרגשות שהוא חווה, עד שנדמה לו שלא יוכל להתמודד עם רגשותיו מבלי לעשן. לצד התלות ההתנהגותית והפסיכולוגית החזקה בעישון, מתפתחת אצל המעשנים גם התמכרות פיסיולוגית לניקוטין, שהיא חזקה ומהירה יחסית    להתמכרות לחומרים אחרים. הניקוטין מגיע למוח ומשפיע עליו במהירות שיא של שניות בודדות. ההשפעה היא קצרה יחסית ומתפוגגת תוך פחות משעה ולכן הצורך לעשן שוב מתעורר תוך זמן קצר. עישון סיגריות נעשה בממוצע 20-40 סיגריות ליום, הרבה יותר מכל  שימוש בחומר ממכר אחר.

הקושי להתגבר על התמכרות לסיגריות

 הפרידה מההרגל הממכר היא תהליך קשה וכואב, המחסור הגופני בניקוטין גורם לתופעות של "קריז" שמתבטאות בעצבנות, כאבי שרירים, קשיים בשינה, עצירות, עייפות ועוד. המחסור הנפשי בעישון גורם לכמיהה שקשה להתמודד איתה. ההחלטה להיגמל מעלה את החשש להתמודד עם כל אותם קשיים ללא התיווך של הסיגריות.

   ההחלטה להפסיק לעשן גורמת לפחד מכישלון ולחששות נוספים הקשורים לגורמים נפשיים, חברתיים ורגשיים. אנשים רבים חווים תחושה של חרדה שמציפה אותם לנוכח הקשיים הצפויים: קושי להתרכז בעבודה או בלימודים, קושי לוותר על ההפסקות שהיו לעישון, פחד מהשמנה או עצירות, חשש להיות עצבני ובכך לעורר קונפליקטים זוגיים או משפחתיים, כמו גם החשש מהפחתת ההנאה מיחסי מין ללא העישון.  

איך ליווי אישי יכול לעזור

בגלל המורכבות של הגמילה, הדורשת התמודדות עם שילוב של קשיים גופניים רגשיים ונפשיים, חשוב שהתהליך יהיה הדרגתי, מותאם לקצב וליכולת האישית שלך, להרגלי החיים, לאישיותך המיוחדת ולמצבך הנפשי. מעשנים שנשרו מסדנאות קבוצתיות או שלא הצליחו להיגמל בעזרתן, חווים תחושה של אכזבה עצמית, כישלון וייאוש ואינם מודעים לכך שישנה דרך אחרת שבעזרתה יוכלו להיגמל.

טיפול פרטני לגמילה מסיגריות מאפשר לאדם להתקדם בתהליך בקצב האישי שמתאים לו תוך התייחסות אישית וליווי של איש מקצוע מומחה. בצד התייחסות לפרידה מההרגל ולשינוי ההתנהגותי הנגזר ממנה, הטיפול הפרטני מאפשר התייחסות גם לנושאים נוספים הקשורים לגמילה כגון:

  • זיהוי הפחדים הקשורים להפסקת הגמילה
  • התמודדות עם חרדות
  • זיהוי ושינוי של מחשבות לא רציונאליות ומיתוסים
  • התמודדות עם הצלחה וכישלון
  • התמודדות עם חוויות של חולשה ושל תסכול
  • התמודדות עם מעידות

טיפול פרטני לגמילה מעישון סיגריות מאפשר הצלחה לטווח ארוך. הטיפול הוא קצר מועד בשיטה קוגניטיבית התנהגותית המשלב משימות, תרגול ותוכנית להפחתה הדרגתית של העישון. כמו כן הסתייעות בתחליפי ניקוטין ובתרופות, לפי הצורך ובהתאמה אישית.

רונית שריג-אקרט – עו"ס MSW

מומחית בטיפול בהתמכרויות

רונית שריג-אקרט - עובדת סוציאלית מ.א. מומחית בטיפול בהתמכרויות, גמילה מעישון, טיפול CBT, הדרכת הורים. מנחת סדנאות וקבוצות, מדריכה ומרצה. קליניקה פרטית בחיפה. אפשרות לטיפול בסקייפ. מנהלת היחידה לטיפול בהתמכרויות- חיפה.לפגישת ייעוץ, צרו קשר - דוא"ל: ronitsarigakrat@gmail.com">href="mailto:%D7%93%D7%95%D7%90">דוא"ל: ronitsarigakrat@gmail.com, טל': 0505530653  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב