דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לעבור את החופש בשלום 

מאת    [ 03/04/2016 ]

מילים במאמר: 736   [ נצפה 6853 פעמים ]

לקראת החופש הגדול, מוצאים את עצמם הורים רבים  שואלים את עצמם יותר מפעם אחת, איך עוברים את החופש בשלום? היציאה משגרת החיים מסודרת, מבילוי ממושך במהלך שעות היום, בבית הספר או בעבודה, שהייה רבה בבית וזמן רב יחד, עלולים להביא ללחץ רב, קונפליקטים ועימותים, אשר הופכים את החופשה לסיוט מתמשך. מניסיוני כמאמנת ומהיכרות ועבודה עם הורים רבים, אני יודעת שאפשר גם אחרת. אפשר להפוך חופש ארוך לקליל יותר ומהנה הרבה יותר, בעזרת כמה פעולות פשוטות:

תיאום ציפיות

כשבוע לפני תחילת החופשה, כדאי ליזום שיחה עם הילדים ולערוך תיאום ציפיות לגבי הבילוי בחופשה. כדאי לשאול את הילדים מה הם היו רוצים לעשות בחופש? איך הם רוצים שיראה סדר היום שלהם? חשוב ליחד גם מקום להורים, לומר מה הם היו רוצים לעשות בחופשה ואיך היו רוצים לנצל את הזמן הפנוי שלהם. הורים רבים אשר נפגשים איתי, סבורים כי הם יודעים מה הילדים רוצים. משפט שגור אצל הורים לילדים מתבגרים הוא:  "כל מה שהילד שלי רוצה זה לישון ולשחק במחשב". הרבה הורים לילדים צעירים אומרים כי: "מה שהילד רוצה הוא רק לראות טלוויזיה". ילדים, לעומת זאת אומרים כי לדעתם ההורים רוצים רק "שיתנו להם שקט". הרבה פעמים, הנחות אלו אינן מדויקות. משיחות עם הורים וילדים אני מוצאת כי אחוז ניכר מההורים והילדים מאד רוצים לבלות בילוי איכותי משותף יחד, אלא שלעיתים תכופות,אין שיח משותף סביב הנושא וכל אחד מבני המשפחה נישאר כל אחד מבני המשפחה עם אמונותיו. שיחת תיאום הציפיות מיועדת לפזר את העמימות ועוזרת בתכנון מיטבי של החופשה. שיחה כזו, מעבר להיות חשובה בתכנון החופשה, מחזקת את התקשורת במשפחה , את הקרבה ומעלה את המודעות לצרכים של בני המשפחה השונים. הורים מספרים כי שיחת תיאום הציפיות שערכו, עזרה להם להכיר טוב יותר את ילדיהם, חיזקה את התקשורת במשפחה  והייתה יעילה ביותר בתכנון חופשה מהנה.

בנית תכנית חופשה

תכנית חופשה היא תכנית שמפרטת, עד כמה שניתן, כיצד תתנהל החופשה. בנית "תכנית החופשה" נעשית יחד, הורים וילדים, ומאפשרת לכל אחד מבני המשפחה להעלות רעיונות והצעות לגבי הפעילויות המיוחדות וכללי ההתנהגות בעת החופשה. חשוב שבבנית התכנית, יועלו ויידונו כללים לגבי  נושאים שעלולים להיות בעיתיים, כמו מספר שעות צפייה בטלוויזיה, שעת קימה בבוקר, הליכה לישון בערב, עזרה בבית וכד'. חשוב להחליט כל כללים ברורים לגבי נושאים אלו. הורים רבים מספרים כי בנית טבלה עם תכנית מפורטת של אירועים ופעילויות , עוזרת להם מאד במיקוד ובקיום התכנית, במשפחות  אחרות, נוהגים לכתוב את הכללים שהוחלטו בפגישת המשפחתית, ולתלות אותם על לוח. ההורים מדווחים כי התליה על הקיר בבית עוזרת לכולם לזכור את הכללים שהוחלטו ולקיים אותם. העובדה כי תכנית החופשה נעשית יחד, תורמת לתקשורת  המשפחתית ולנכונות של כל אחד מבני המשפחה להיענות לצרכי האחר ולקיים את הכללים שהוחלטו יחד עימו.

קביעת דייטים משפחתיים

זמן איכות משפחתי משותף במהלך חיי השגרה, אינו מובן מאליו. משפחות רבות מספרות כי הרגעים של שיחה משותפת ובילוי משותף של המשפחה הוא מועט מאד .  למרבית ההפתעה, הורים מספרים כי גם בחופשה, למרות הזמן הרבה שמתפנה, עדין אין הם מבלים מספיק זמן איכות עם ילדיהם. הילדים צופים בטלוויזיה או נמצאים מול מחשב, ההורים עסוקים בענייניהם, ואם יוצאים, אז יוצאים לביקורי משפחות,(סבא וסבתא), או לטיולים עם עוד זוגות חברים.  הורים מספרים כי פעמים רבות, יציאות לבילוי או טיול מתחלקת החבורה לשני חבורות- חבורת ילדים וחבורת מבוגרים, ואין והתקשורת שלהם עם ילדיהם היא בעיקר תקשורת טכנית של "עשה או אל תעשה" ולא שיחות ובילוי משותף. לעיתים, עולה חשש לצאת לבד עם הילדים, שמא הם ישתעממו בלי חברים, או שפשוט הבילוי יהפך לזירת התגוששות ולא למקור להנאה. אחת הפעולות שציינו הורים כמקור לגיבוש והנאה משותפת היא קביעת דייט משפחתי. דייט משפחתי יכול להיות כל מה שהמשפחה אוהבת ובוחרת לעשות יחד.  יציאה למסעדה, טיול, פיקניק בטבע, יציאה לסרט ואפילו הכנת ארוחה חגיגית משותפת בבית או משחק קופסה משותף יכול להיות מפגש משפחתי מהנה ותורם. דייט משפחתי לא חייב לכלול את כל בני המשפחה, הוא יכול להיות מפגש של הורה עם ילד אחד או של שני ההורים וכל הילדים. חשוב לקבוע את הדייט מראש, להחליט ביחד מה רוצים לעשות בפגישה וכמה זמן היא תמשך ולדאוג כי כל המשתתפים יפנו את זמנם למפגש. כדאי לכתוב את מועד הפגישה על פתק, או על תכנית החופשה , על מנת לתזכר את בני המשפחה, ולחזק את המחויבות וההיערכות לקראתה. משיחות עם הורים עולה כי קביעת דייטים, עזרה בחיזוק תחושת המחויבות לפעולה ויציאה. היציאות המשותפות היו משמעותיות ביותר לחיזוק התקשורת , הלכידות וההנאה מהמשפחה. הורים רבים ציינו כי לאחר ההצלחה בדייטים שנקבעו בחופשה, הם החלו לקיים דייטים קבועים אחת לשבוע, לאורך כל השנה.

לסיכום, חופש משותף אינו חייב להיות סיוט של הורים וילדים, הוא יכול להיות מועיל ומהנה עד מאד, הכול תלוי כמובן, בתכנון נכון, ברצון משותף לפעול להשגת המטרה וכמובן, רצון להיות יחד.

רחלי בן שטרית - מאמנת אישית להורים ועובדי הוראה


050-6614191


  www.imun4u.co.il


 


 


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב