דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מצוות חג הפורים 

מאת    [ 29/02/2016 ]

מילים במאמר: 412   [ נצפה 2507 פעמים ]

מצוות חג הפורים

חג הפורים נחוג ברחבי הארץ בי"ד באדר, ובירושלים ובערים נוספות בט"ו באדר. במהלך החג חוגגים היהודים את הנס הגדול שהתרחש, כפי שמסופר במגילת אסתר. עיקרה של שמחת חג הפורים היא על הצלת העם היהודי מכליה. בכל דור ודור קם עלינו אויב להשמידנו כהמן הרשע, ובכל דור ודור האלוקים מצילנו מידו. מאפיין החג הבולט הוא השמחה, שנאמר "משנכנס אדר מרבין בשמחה", והוא בא לידי ביטוי בכל אחת ממצוות החג: מקרא מגילה, מתנות לאביונים, משתה ושמחה ומשלוח מנות. בכתבה הנוכחית נפרט אודות 4 מצוות חג הפורים, מקורן ותוכנן.

מקרא מגילה

קריאת מגילת אסתר היא המצווה הראשונה בחג הפורים, ועיקר תוכנו של החג בא לידי ביטוי בקריאתה. יש לקרוא את המגילה בשלמות, ואין להחסיר מקריאת המגילה אפילו אות אחת. מצוה להדר לקרוא את המגילה בבית הכנסת, כשהיא נקראת פעמיים, בפעם הראשונה בליל פורים, ובפעם השנייה ביום פורים עצמו. בדרך כלל נשים פטורות ממצוות-עשה שהזמן-גרמן, אך גם הן חייבות במצוות הפורים, משום שאף הן היו שותפות בנס.

משתה ושמחה

ימי הפורים נקבעו לדורות כ"ימי משתה ושמחה", ולכן מצווה התורה להרבות באכילה ושתיה מתוך שמחה. מצוות המשתה קיימת רק בחג הפורים, ויש בה להדגשת הישרדות העם היהודי. על פי מגילת אסתר, היו אמורים היהודים להיות מושמדים ביום אחד, אך בניגוד לדרך הטבע זכו להתנשא מעל אויביהם. היהודים צמו כדי לבטל את רוע הגזירה, ולאחר ההצלה הגדולה חגגו את המאורע בסעודת משתה ושמחה, שהיא ההפך מצום ועינוי הנפש.

מתנות לאביונים

המן האגגי ידוע היה ברצונו לפזר את העם היהודי, כפי שנאמר: "ישנו עם מפוזר ומפורד". כנגד רצון זה מעוניינים אנו להרבות אחווה באמצעות נתינת מתנות לאביונים. עיקרה של מצוות מתנות לאביונים בנתינת שתי מתנות לשני עניים. יש המעניקים לעניים מעות כסף, ויש היוצאים ידי חובת מתנות לאביונים במנת אוכל המשמשת לסעודת פורים. הרמב"ם בהלכות מגילה כתב באופן מפורש: "ואין מדקדקין במעות... אלא כל הפושט יד ליטול, נותנים לו". במילים אחרות- ביום הפורים בו רבים מבקשים צדקה ומתנות לאביונים, לא חוסכים בכסף, אלא נותנים מתנות לאביונים לכל מי שמבקש.

משלוח מנות

בדומה למצוות מתנות לאביונים, גם מצוות משלוח מנות נועדה להרבות אחווה ואחדות בעם. היהודים מספקים זה לזה שתי מנות, ומחויבים בכך גם עניים הנזקקים לצדקה בעצמם. במשלוח המנות ניתן לשלוח כל מנה המוכנה לאכילה באופן מידי, כגון: דברי מאפה, ממתקים, יין ומשקאות, ועל המשלוח להביע כבוד למקבל. מקור המצווה במגילת אסתר, כפי שכתב הרמב"ם בהלכות מגילה, פ"ב ט"ו: "חייב אדם לשלוח שתי מנות בשר, או שני מיני תבשיל או שני מיני אוכלין לחברו, שנאמר משלוח מנות איש לרעהו".

https://www.yadeliezer.org.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב