דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו גז טבעי ויתרונותיו בשימוש התחבורה הישראלית? 

מאת    [ 03/02/2016 ]

מילים במאמר: 386   [ נצפה 2587 פעמים ]

בתחום הגפ"מ (גז טבעי פחמימני) קיימת שאיפה לקידום השימוש בגז הטבעי לצרכיי המשק הישראלי ובתוכו - התחבורה הציבורית והפרטית בישראל. טכנולוגית ההנעה בגז של ימנו משוכללת בהרבה ביחס לעבר, וממשיכה להשתכלל כל הזמן. לגז טבעי פחממני יש פוטנציאל אקולוגי וכלכלי אדיר.

גז טבעי עשוי להפחית נזקים סביבתיים באופן משמעותי מאחר והוא מייצר פחות זיהום סביבתי לעומת שריפת דלקים כמו בנזין או דיזל. גם מבחינה כלכלית, לשימוש בגז טבעי פחממני להנעת רכבים ישנו יתרון על פני השימוש בדלק, היות ומחיר של ליטר גז טבעי הוא כחצי ממחירו של ליטר בנזין. מדובר בהבדל משמעותי ביותר, שעשוי להוזיל עלויות בצורה ניכרת.

שילוב גפ"מ בשימוש התחבורה הישראלי

נתחיל בלהבין מה הוא גפ"מ. גפ"מ הוא גז פחמימני מעובה. גפ"מ מורכב מתערובת גזים פחממניים והשימוש העיקרי בו הוא לצרכי בישול, לצרכי הסקה ולהנעת רכבים. המקורות לגפ"מ הם נפט גולמי וגז טבעי.

בעולם, הצמיחה וההתחזקות של שוק הגפ"מ האוטומטיבי הביא גם לתמורות והתקדמות בפועל; הרוב הגדול של יצרני הרכב בעולם מייצרים כיום דגמים עם הנעה בגפ"מ. אוטובוסים מונעים בגז כבר אינם מראה נדיר באנגליה, בשוודיה, בגרמניה ובארצות נוספות. גם בארצות רבות כבר עושים שימוש באנרגיית ההנעה בגז טבעי, על יתרונותיה הרבים, לתועלת התחבורה הציבורית. בישראל, לעומת זאת, מרבית כלי הרכב מונעים באמצעות בנזין או סולר והסבה לגז בישראל, אפשרית רק עבור רכבים ממונעי בנזין.

יחד עם זאת, לאור העובדה שגפ"מ מייצר פחות זיהום אוויר ובכדי לדרבן שימוש בו - ממשלת ישראל החליטה כי תטיל מס בלו מופחת על גז טבעי פחממני. בארץ כיום יש כ-70 תחנות תדלוק לרכבים המונעים בגז טבעי. בשנים הבאות צפויה גם התקדמות של הרגולציה בתחום הגפ"מ להנעת רכבים. לפי הדו"ח שהוציאה הוועדה הבינמשרדית הצפי הוא כי בתוך פחות מיובל, למעלה ממיליון וחצי מן הרכבים בארץ יהיו רכבים המונעים בגפ"מ.

אוטובוס הגז הראשון בישראל

לא לפני זמן רב, הוגשה הצעת חוק לחיוב יבואני הרכב לייבוא רכבים בעלי התאמה להסבה לגז. זאת יוזמהנ אחת שניתן לראות, מבין יוזמות אחרות שקמו במטרה לתעל השימוש גפ"מ לטובת המשק הישראלי. יוזמה נוספת כזו היא ניסוי אוטובוס הגז הראשון, שהוא שיתוף פעולה בין קואופרטיב אגז, חברת מכשירי תנועה וחברת סופרגז אשר פועלת רבות לקידום הגפ"מ לצרכי המשק בישראל ובראשה אייל חנקין מנכ"ל החברה. הניסוי נערך במטרה לבחון שילוב אפשרי של השימוש בגז טבעי להנעת רכבים בישרל, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. לניסוי שותפה גם המנהלת לקידום השימוש בתחליפי אנרגיה במשרד התחבורה ובמשרד ראש הממשלה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב