דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סימולציות והדרכות אפקטיביות - הדור הבא 

מאת    [ 27/01/2016 ]

מילים במאמר: 727   [ נצפה 3368 פעמים ]

במשך שנים אני מנסה למצוא פתרונות ללקוחות בתחום אפקטיביות של הדרכה. כפי שכבר כתבתי בעבר, מנסיוני עולה כי חלק גדול מההדרכות נשארות בחדר הלימוד ולא מצליחות לעשות את הקפיצה מהפעילות עצמה ל"עולם האמיתי". עם זאת, עסקים רבים מחפשים את המתודות הנכונות שתוכלנה לספק למנהלים ולעבודים שלהם כלים ומיומניות שיספקו וישרתו אותם ביום יום. מודעות זו היא מודעות שהולכת וגוברת בארגונים רבים, אשר מחפשים לא פעם רעיונות שהם "מחוץ לקופסא". אחד התחומים הקרובים לליבי ואשר הסתבר באופן מוכח כמשפר אפקטיביות הדרכה וכשירות המתורגל הוא תחום הסימולציות. ואכן, קרנן של סימולציות והדרכות המפעילות את המששתפים ומאפשרות להם התנסות אישית עלתה, והן אינן הדרכות בהן המשתתפים נותרים פסיביים. הסימולציות כבר כל כך נפוצות שלעיתים אני נדהם שיש כאלה שגילו אותן רק לאחרונה.

בדור הקודם של הסימולציות היינו משתתפים בהן. בעוד חלק מהסימולציות הן פתוחות, כלומר קווי המתאר שלה מאוד כלליים והם מאפשרים למשתתפים בהן לעצב אותן לפי הקשיים והאתגרים הפרטניים שלהם, סימולציות אחרות הן סגורות, כלומר בנויות היטב ולא מותירות מקום לתמרון למשתתפים. הסימולציה הפתוחה מאפשרת למשתתפים אחריות גדולה יותר ומתאימה למתורגלים מנוסים יותר. אין ספק שהמקום של ההתנסות בסימולציה של הדור הקודם הוא משמעותי וחשוב, וכיום בקרב מביני דבר זהו ?תו תקן? בסיסי לאיכות של הדרכה. עם זאת, לא כל סימולציה מספקת לנו כלים ומיומנויות מדרגה שנייה.

הדור הבא של הסימולציות מספק דרך מעניינת ומאתגרת יותר למשתתפים בהרצאה מסויימת חשיבה עמוקה ויסודית על התחום שבו עוסקת ההדרכה. לא רק להשתתף בהדרכה, אלא ממש לתת להם לבנות אותה ולאחר מכן לתרגל אותה. המעבר מהששתפות בסימולציה לבנייה שלה משקף מעבר מחשיבה מגיבה לחשיבה מעצבת. שכן, כאשר אתה משתתף בסימולציה אתה מגיב לסיטואציה בעוד כאשר אתה מרכיב סימולציה ובונה אותה אתה מעצב את החשיבה על המקרה. תהליך הבנייה של ההדרכה והסימולציה מספק למשתתפים כלים, מיומנויות והעמקה שגם השתתפות אקטיבית ?רגילה? לא מצליחה לספק. בשלב הבא כמובן, חשוב גם לתרגל אותה. ככל שהקשר והרציפות בין בניית הסימולציה לבין השתתפות בה (עפ"י רוב בתעדוף למי שלא בנה אותה ומסונדלים לטובת הסיפור) האפקטיביות ההדרכית והייעוצית הולכת וגוברת.

כאשר המשתתפים בונים את ההדרכה ואת הסימולציה הדרישה היא בעצם להתחיל לבנות את "הסיפור" של המשא ומתן. בניית הסימולציה תאפשר להם בין היתר לזהות חורים שחורים בסיפור, חוסר קוהרנטיות וכשלים. הם נדרשים להגדיר את נושאי המשא ומתן, לקבוע את זהויות השחקנים, האינטרסים שלהם ואת כלל הרכיבים המשפיעים על המשא ומתן - אופציות, אלטרנטיבות, אילוצים וכיוב?. בכך שאנו מטילים את האחריות על בוני הסימולציה אנו מחייבים אותם לבחון את האתגרים של הארגון לעומק, להבין את המשמעויות הנגזרות מאתגרים אלו והדרכים שניתן לצלוח אותם. המשוב שהארגון מקבל בעקבות סימולציה מסוג זה הוא כפול - ראשית מהצוות שבונה את הסימולציה ושנית מהצוות שמתרגל אותה. כל "חור שחור" שמתגלה במהלכה, בין אם הוא ברמת הידע המוכנות או התפקוד צריך להכנס בשלב מאוחר יותר כהדרכה למנהלים ולעובדים.

תהליך כזה של בניית סימולציה הוא כמובן תהליך מורכב, המיועד לצוותים ולמנהלים בעלי מיומנות גבוהה יחסית במשא ומתן והוא מתחלק לשני סוגים עיקריים. הסוג הראשון הוא של סימולציה תיאורטית. במסגרת זו, חושבים המשתתפים מהם האתגרים, הקשיים או המקומות עליהם יש לשים את הדגש ועל סמך חשיבה תיאורטית זו הם בונים את הסימולציה שלהם. הסוג השני, הוא הסוג הרלוונטי. סימולציה רלוונטית היא כזו שמבוססת על אירוע עבר שהתרחש, תוך הפקת לקחים ממנו, או על אירוע עתידי שעומד להתרחש. במקרים אלו, ניתן לקיים את תהליך הבנייה במקביל להתרחשות האמיתית וזו במטרה שהיא תספק הבנה עמוקה יותר על מה שמתרחש בפועל ואף במידה וגם תתורגל תשמש כ?חזרה? לקראת הדבר האמיתי.

כאשר המנהלים והעובדים מגיעים לסימולציה שהיא כבר בנוייה, התפקיד שניתן להם הוא כזה שכבר נבנה עליהם. כל אחד מהעובדים, מתוקף הפוזיציה שלו בארגון כבר נעול על התפקיד שייקח ובכך נוצר סוג של כלוב זהב או סוג של נבואה המגשימה את עצמה. עם זאת, כאשר הבנייה היא בנייה משותפת של סימולציה, העובדה שלכל אחד פוזיציה אחרת בארגון איננה הופכת את הסימולציה לנעולה, אלא מאפשרת פתיחות מחשבתית ורעיונית והתהליך של הקמתה יכול ליצור שיח פורה וסיעור מוחות שיוציא את העובדים מאותו כלוב זהב.

לסיכום, מדובר במתודה חדשה ומרעננת, שלוקחת את ההדרכות האפקטיביות צעד אחד קדימה. היכולת של המשתתפים לבנות סימולציה או הדרכה, היא יכולת מתקדמת והיא כזו שיש לה את הפוטנציאל להפוך אנשים להם מיומנות טובה מאוד במשא ומתן למיומנות מצויינת. לכן, הייתי ממליץ בכל שלב, להתחיל ללמוד כיצד בונים סימולציה, לא רק לצרכי הדרכה אלא לצרכי משא ומתן, לדעת לספר את סיפור שניהצדדים ובכך להעשיר באופן מובהק את תמונת המשא ומתן והבנתו. היכולת לספק חשיבה מדרגה שנייה על אירועים ועל דרכי ההתמודדות שלנו בסיטואציה כזו היא מהותית וחשובה להצלחה ולקידומם של מנהלים ועובדים.

עו"ד ארז הינו מומחה בתחום ניהול קונפליקטים עסקיים, משא ומתן וניהול משברים. בעל תואר שני בהצטיינות במדיניות ציבורית. מראשוני תחום הגישור. הקים בשנת 2004-5 את NegoPro - מומחים בניהול משא ומתן www.negopro.biz. שותף מ 2008 ב CMT- Crisis Management Team העוסקת במניעת משברים, היערכות לקראת משבר וניהול משברים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב