דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מניות לעובדים - מודל תגמול חכם 

מאת    [ 26/01/2016 ]

מילים במאמר: 421   [ נצפה 3102 פעמים ]

על אף שהתפיסה הנפוצה היא שעובד מקבל משכורת, בפועל, תפיסות מודרניות בניהול ארגוני מתייחסות לנושא של תגמול עובדים, ולא למשכורת לעובד. משכורת הוא תגמול לכל דבר ועניין, שנמדד במונחים כספיים טהורים. יחד עם זאת, ישנם מצבים רבים בהם א' - החברה עשויה לסבול מקוצר במזומנים ולכן מעדיפה לתגמל את העובדים שלה בתחליפי כסף ו - ב' - העובדים מוכנים להיות מתוגמלים באמצעים אלטרנטיביים מתוך הנחה מבוססת כלשהי שבהמשך הדרך זה ישתלם להם מאוד. מודל התגמול הרלוונטי ביותר להמחשת הקונספט הוא המודל של מניות לעובדים.

מודל כדאי הן למעסיק והן לעובד

מודל זה קיים כבר עשורים רבים, אם כי בדרך כלל היישום שלו התקיים ברמות הניהול הבכירות ביותר בארגון. את התנופה המשמעותית למודל זה ייצרו חברות הסטרט אפ, חברות המפתחות טכנולוגיות חדשות במימון של משקיעים וקרנות הון סיכון. את הכספים המושקעים בחברה חשוב מאוד לנתב לערוצי צמיחה שיאפשרו לחברה לממש את החזון שלה ולהפוך לחברה עסקית פעילה ורווחית, ולכן המודל של מניות לעובדים הופך להיות מאוד אטרקטיבי עבור החברה עצמה. במקביל, גם העובדים שמאמינים מאוד בסיכוייה של החברה להצליח, מעדיפים לעבוד תמורת משכורת נמוכה יותר מהמגיע להם, אך עם סיכוי משמעותי לפדות את המניות בעתיד, עם רווח גדול עשרות מונים ממה שהייתה יכולה לתת להם כל משכורת סבירה.

חלוקה חכמה של המניות מתוך ראייה עסקית כוללת

אחרי שאמרנו את זה, גם מניות, בדיוק כמו כסף, הוא משאב מוגבל שאינו נמצא חופשי. לכל חברה ישנו מספר מניות מוגדר עם שווי כספי המוענק לכל מניה, כשסך כל המניות משקפות את השווי הכולל של החברה. כל מניה שמוענקת לעובד היא מניה שנלקחת מהחברה, מבעלי העניין והמייסדים, ופרט לכך שתהליך זה משפיע על האופן בו יחולקו רווחי החברה בעתיד, הוא גם יוצר מגבלות שונות בכושר ההתמקחות של החברה מול משקיעים עתידיים, בכך שיש לחברה מאגר מניות קטן יותר שאותו תוכל להעניק בתמורה להשקעה בה. בהתאם לכך, בכל מקרה של שימוש במודל מניות לעובדים כשיטת תגמול, חשוב מאוד לנהל את התהליך בסיוע איש מקצוע מומחה.

גיבוש תכנית תגמול מסודרת בליווי יועצים מומחים

איש מקצוע מומחה יכול להיות יועץ פיננסי או יועץ ארגוני, או שילוב של השניים. בתהליך התכנון של מודל התגמול יש לאסוף את כל המידע אודות מניות החברה, לבצע הערכות של סך התגמול שצפויה החברה להעניק לעובדיה לאורך השנים הראשונות, ובהתאם לכך לקבוע חבילת תגמול המבוססת על שילוב בין משכורת במונחי כסף, מניות ואמצעי תגמול נוספים כמו אופציות, רכב צמוד, טלפון וכדומה. כל מסירת מניות לעובד חייבת להיעשות בצורה מחושבת, ומתוך ראייה כללית של האינטרסים העסקיים של החברה, ובמקביל בצורה כזאת שתהפוך את החברה לאטרקטיבית בקרב עובדים פוטנציאליים שיכולים לסייע לה מאוד בצמיחתה ופריצתה לשוק.

חשמלית ושמה אירה - אשת העולם הגדול, אשת שיחה וספר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב