דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לא לתת להשפעת אירועי טראומה, פוסט טראומה והתמכרות לסמים להשפיע על פניה לטיפול נפשי 

מאת    [ 07/01/2016 ]

מילים במאמר: 468   [ נצפה 2756 פעמים ]

אדם שנפגע מאירועי טראומה חש פעמים רבות בתחושות נפשיות מאוד קשות. אדם נפגע הטראומה חרד ומפוחד מזיכרונות האירוע שפגע בו. מהתקיפה המינית, מחווית הפיגוע או ההרג לה היה עד, מתחושות האשם על חבריו שנפגוע לידו, מאי יכולתו לסייע להם. נפגע האירוע הטראומטי חש תחושות אשם בהן הוא מהרהר שוב ושוב. שמה יכול היה לנהוג אחרת, אולי היה אפשר להחזיר את גלגל האירועים אחורה ולהתגונן יותר, לתקוף את הפוגע, להזעיק עזרה, לא לוותר בקלות, תחושות החודרות לנימי נפשו, לקשיי השינה שהוא מפתח, לסיוטים וביעותים.

נפגע אירועי דחק וטראומה, מפתח הימנעויות מפעילויות אותן ביצע בעבר, פעמים רבות הוא חושש מכניסה למקומות הומי אדם, מהמצאות במצבים בהם אין לו שליטה גבוהה על התרחשויות שונות. אדם נפגע טראומה נוטה לצמצם את עולמו החברתי והחוויתי, להסתגר במהלכים שבלוניים בהם הוא חש בטוח. משפחות רבות של נפגעי אירועי טראומה, מבחינות בשינויים הדרמאטיים שחלו בבן משפחתם. הן משייכות תגובותיו אלו לאירועי הטראומה ולא מכירות את תהליכי הריפוי וההחלמה מהם. חיילים שלחמו במלחמות ובקרבות, השתלבו ברוטינה של עבודה ופעילות אולם הם חרדים, נמנעים ועולמם החוויתי הוצר. נפגעות ונפגעי אירועים של תקיפה מינית מתרחקים ממפגשים המוניים, הם חוששים להסתובב לבד ברחובות, הם ישבו תמיד עם גבם מופנה לקיר, ומבטם יסרוק את סביבתם. שיינתם תהיה טרופה, הם ייפתחו מצבי דיכאון וחרדה. לעיתים נראה שכל המעורבים בחיי הקורבן יפנימו וישלימו עם ההתנהגות הסגורה. הם כבר משלימים עם ה"אדם החדש" המצוי במשפחתם

לאדם מנגנוני השרדות חשובים היעילים בזמן התרחשות האירוע הפוגעני. אז גיוס האדרנלין בגוף יובילו אותו להתגונן ולשרוד, הניתוק הרגשי יסייע לו בהחלת האירוע הטראומטי. כל כוחו ויכולותיו יפעלו בכדי לסייע לו לשרוד את האירוע. אחרי התקיפה, הפיגוע, אירוע הלחימה, תאונת הדרכים, מנגנון ההשרדות פועל לרעה. מנגנון הגיוס וההתגיסות העוצמתי מונע מהאדם לפנות לעזרה. כאן האדם מנסה להכחיש את האירוע הנורא, הוא לרגעים חושב ומהרהר אולי האירוע לא קרה, האדם מתכנס פנימה בכאבו, בתחושות בושה על תגובותיו, בתיסכול על אי יכולתו למנוע את האירוע. כאן גם נכנס השימוש באלכוהול וסמים. (כתבתי על כך ארוכות בספרי "טראומה התמכרות וטראומה" (2010) ו"להסיט את הווילון" 2013)). הקורבן חש שלא בצדק, שפעל לא נכון, שתגובותיו היו פחדניות, הססניות, חלשות. כל אלו בו בזמן שהאינסינקט ההשרדותי שיתק אותו או מנע ממנו להגיב.

מכאן האדם, הקורבן, האנשים הקרובים לו ביותר צרכים לפנות לבקש עזרה מקצועית. ההסתרה, הבושה, ההדחקה לא יסייעו להעלים את הפחדים ותחושות האשם. נהפוך הוא על קורבן אירועי דחק וטראומה לדבר עם איש מקצוע על התחושות הקשות, לנרמל אותם, להבין שכל אדם אחר היה מגיב בתגובות דומות במצבי תקיפה ואיום, בכדי לשרוד. המחשבה שהזמן ירפא את הכאב, ואת תחושות הבושה בד"כ אינה נכונה מאות אלפי אנשים במדינתנו סוחבים על גבם ובליבם כאב נפשי שאפשר להקל עליו. סמים ואלכוהול לא יפתרו את תחושתם, הם רק ינציחו אותם במעמקי הנפש.

משפחות ואנשים נפגעי אירועי דחק וטראומה, בקשו עזרה, הרימו ראשכם, וזיקפו קומתכם. הביטו על עצמכם בהבנה. בקשו עזרה וטיפול. אל תשארו לבד עם תחושותיכם הקשות. אל תתנו לתחושות החרדה, ההמנעות, הבושה להשתלט עליכם.

עמיר פירני MSW פל 0544946034


קב"ן במיל, מומחה בתחום ההתמכרויות והתקון. מייעץ ומטפל בנפגעי אירועי דחק וטראומה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב