דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו הכאב על פי התפיסה של הרפואה הסינית 

מאת    [ 02/12/2015 ]

מילים במאמר: 611   [ נצפה 2778 פעמים ]

 

בכדי להבין טוב יותר את הרפואה הסינית, עלינו להבין כמה מונחי יסוד. בין השאר את תאוריית היין והיאנג.

האם שמעתם כבר על היין והיאנג? ועל הצי, שמעתם?


התפקוד הפיזיולוגי בגופנו משתייך ליאנג (כלומר: תפקוד האיברים, הכוח בגוף, תהליך הנשימה, חום הגוף וכדומה) - ואילו, בן הזוג שלו, היין משויך למבנה ולחומרים בגוף (לדוגמא ניקח את הדם, רקמות ונוזלי הגוף). 

במידה ומתחולל חוסר איזון בין שניהם, הוא עשוי להוביל לירידה במצב בריאותי ואף לחולי. כשאנו שומעים על המונח צי (Qi), מדובר למעשה באנרגיית החיים, או לחילופין, למה שגורם לגופנו לתפקד. קיומו של הצי הינו ההבדל בין גוף אדם חי וגוף אדם מת. 

אם נשווה לרפואה הקונבנציונלית, ניתן למעשה להקביל לתהליכים הכימיים והחשמלים המתרחשים בגוף האדם. חומר נוסף שהייתי מעוניין להזכיר הוא הדם. הדם בראייה הסינית. תפקידו הוא להזין את האיברים והרקמות. אחד מתפקידיו של הצי הינו הנעת הדם בגוף. הדם והצי זורמים בצורה חופשית במסלולים קבועים בגוף, מסלולים אלה נקראים - מרידיאנים. כל אחד מהמרידיאנים משוייך לאיבר מסוים בגוף.  

 

מהו אם כך כאב בעיני הרפואה הסינית?

המושג "כאב" נחשב על פי הרפואה הסינית המסורתית כחוסר איזון בין צי ודם, מה שגורם לחסימתם - ובכך לפגיעה בזרימתם החופשית בגוף, מה שמוביל גם-כן לחוסר-איזון של בין היין והיאנג. 

ניתן למצוא בכתבים העתיקים אמירות כמו: ?אם יש זרימה חלקה, אין כאב? חסימות אלה של הצי והדם עשויים לנבוע משני מצבים: המצב הראשון הוא משהו תוקע, מפריע, חוסם או פוגע בזרימה החופשית שלהם במרידיאנים ובכלי הדם. מצב זה מוגדר ברפואה הסינית כ"מצב עודף". עוד ניתן לתאר מצב זה כסתימה, כמו מים שלא מצליחים להתנקז, עקב משהו החוסם פיזית ההתנקזות לאורך הצינור. 

המצב השני יתרחש בשל חוסר בצי. הצי אינו מצליח לדחוף את הדם, או חוסר בדם שלא זורם בחופשיות בכלי הדם. מצב זה הוא מצב בו הזרימה שוב נפגעת, בשל חוסר יכולת תנועה נאותה. מצב כגון זה נקרא על פי הרפואה הסינית "מצב חוסר". עוד ניתן לתאר מצב זה כברז פתוח, אשר זרימת המים בו חלשה בשל חוסר במאגרי המים.

איך ניתן אם כך להגיע למצב של זרימה תקינה וחופשית?

למעשה, כל סוגי הכאב נחשבים ברפואה הסינית כפגיעה בזרימה החופשית של צ?י ודם. תפקיד המטפל הינו איבחון הסיבה הגורמת לפגיעה זו - ובהתאם, לטפל במצב, זאת על ידי חידוש הזרימה התקינה. הפרעות הזרימה יכולות להתרחש בכל חלק בגוף: באיברים הפנימיים, בשרירים, בראש, בגב, בגפיים, במפרקים ועוד. 

נוכל לתת דוגמא למצב זה: במצב שבו נאכל  כמות רבה מאוד, כמו במצב של אכילה יתר על המידה, מצב הגורם לבעיית עיכול המלווה בתחושת מלאות, נפיחות והתנפחות הבטן. סימפטומים אלה עשויים להיות סימן לחסימה בצי של הקיבה. במצב כמו זה, הצי של הקיבה לא יכול לנוע לו בחופשיות, בשל כמות המזון העודפת בקיבה. דוגמא נוספת לכך תהיה מצב בו אנו ניפצע קלות ממשהו - ודם "יוצא" מכלי הדם. גם מצב זה נחשב על פי הרפואה הסינית כמצב של חסימה בזרימת הצי והדם. בשתי הדוגמאות הללו, לא מדובר בסטגנציה משמעותית - ואנו נשוב לחוש טוב תוך זמן קצר, זאת כאשר הצי והדם יחזרו לתפקד כראוי ולזרום בחופשיות. 

לסיכום, התאוריה של הרפואה הסינית טוענת כי תחושת הכאב הנובעת מכל אחד מהגורמים הללו, תיחווה על ידינו באופן שונה. כאב הנובע מחסימה של צי יהיה כאב נקודתי, אשר יכול לנוע באזורים לאורך הגוף. סוג זה של כאב יוחמר במנוחה ויוקל בתחילת תנועה. כאב ממצב של חסימה של דם יאופיין ככאב בעל אופי ממוקד ודוקר, עם נטייה להחמרה בשעות הלילה, כאב שאף עשוי להעיר אדם משנתו. כאב הנובע ממצב עודף יהיה כאב חזק וממוקד ואילו כאב הנובע ממצב חוסר יהיה כאב יותר עמום ומתמשך.


 

רונן רוזנבלט-ניר - מומחה לרפואה סינית


מומחה לדיקור סיני


אתר: www.acufamilyclinic.com


כתובת הקליניקה: רחוב ארלוזורוב 62 תל אביב


טלפון: 052-2730115 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב