דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייעוץ והדרכת הורים נקודת המפנה בטיפול בבן משפחה מכור לסמים, אלכוהול ונייס גיי 

מאת    [ 21/11/2015 ]

מילים במאמר: 488   [ נצפה 3139 פעמים ]

ייעוץ למשפחות בהן בעיות של התמכרות לסמים, אלכוהול וסמי הנייס גיי מסתיים לעיתים בכישלון.

אני סוקר במחשב עמו אני עובד בקליניקה ומעלה רישומים מעשרות משפחות שפנו לייעוץ בבעיות התמכרות של בן משפחתם ולאחר ייעוץ אחד או שניים נעלמו ללא השגת מטרתם, קרי הכנסת בן או בת משפחתם לטיפול ולגמילה.

אני שואל את עצמי מדוע?

התשובות לתהליכים אלו מורכבות ויחד עם זאת אפשר להצביע על כמה מאפינים המובילים להצלחה או לכישלון:

1. שיתוף פעולה עם תהליכי הטיפול ועם המלצות הייועץ -  משפחות רבות פונות לייעוץ ברגעי סטרס ומשבר. מצבים בהם בעיית ההתמכרות הפכה להיות בעיה קיצונית וקשה. משפחות אלו ביזבזו זמן יקר טרם פנייתן. זמן בו היה אפשר לתכנן התערבויות קלות יותר בהשפעתן ובמבנה נוקשותן. לכן חשוב לאמר כי פניה לייעוץ מקבילה לבעיה רפואית אחרת. חשתם בכאב בשן, בכאב גופני, אל תתמהמהו. זמן יקר שחולף מחמיר את בעייתכם.

2. איבוד מסויים של תפקיד ההורה המחנך - כל הורה , אם ואב, חושבים שהם ההורים היודעים ביותר, הצודקים ביותר, המחנכים המוצלחים ביותר. קשה למשפחות לקבל עצת מומחה הבא לשנות את סידרי ההתנהלות החינוכית שלהם. מנגנונים תקשורת בין משפחתית שהפעילו שנים. גם כאן אקביל את המהלך לייעוץ רפואי. הגעתם לרופא בבעיה רפואית. באותו רגע עליכם לסמוך על הייעוץ הרפואי והטיפולי שהוא מציע. חוסר אמון במקצועיות הרופא יכולה להכשיל את מנגנוני ההצלחה של הטיפול.

3. נקיטת צעדים החלטיים ולעיתים נוקשים בהפעלת הסמכות ההורית או המשפחתית - טיפול בבעיות התמכרות לסמים משול פעמים רבות לפניה לדרך החיים או המוות. פנתה אלי השבוע משפחה שהטיסה את בן משפחתם מחו"ל כשמצב התמכרותו כבר היה קריטי. הבחור נמצא בהתקף פסיכוטי ממושך, הוא הוריד עשרות ק"ג ממשקל גופו, הוא אלים ומסוכן בתגובותיו. פניה במצב שכזה הינה פניה מאוחרת מאוד. תהליך טיפולי בבן משפחה שכזה יחייב קודם לכל אישפוז פסכיאטרי. אח"כ המשפחות נקראות לשתף פעולה עם הדרכת היועץ, לעיתים לשלול תמיכה כספית שהיו רגילים להעביר לבן משפתם (כספים שהלכו מן הסתם, לשימוש בסמים), שלילת זכותו של בן או בת המשפחה מלהשתמש ברכב המשפחתי ועד מצבי קיצון כהוצאת בן המשפחה מהבית לחיו ולשימושו ההרסני בסמים או אלכוהול. צעדים אלו לא קלים, הם פוגעים בעקרונות החינוך המשפחתיים, בערכי המשפחה וכבודה. אבל משפחות נדרשות לשתף פעולה עם הדרכת היועץ, פן יחמיר המצב הרבה יותר. זכורה לי משפחה שהגיעה לייעוץ וסירבה לנקוט צעדים שיכולים להכניס את בן משפחתם המשתמש בנייס גיי לטיפול. למחרת, למרבה הצער, תקף בן המשפחה המכור שותף שהתגורר עמו וסירב לתת לו כסף. בן משפחתם נעצר והועמד בפני תהליך משפטי קשה וממושך.

גם כאן אחזור לדימוי הלקוח מעולם הרפואי, כשאנחנו יודעים על מחלה, על זיהום, על נגיפים קשים שפוגעים בבן משפחתנו, מובן שנמלא אחר דרישות הרופא הממליץ על טיפול אנטיביוטי, על ניתוח או חבישה מסויימת. כך גם בייעוץ מומחה לטיפול בהתמכרויות. על המשפחות לקבל את מומחיותו המקצועית רבת השנים של המומחה, את ניסיונו רב השנים בייעוץ והדרכה הורית. להאמין שהמלצותיו המקצועיות יובילו אותם ואת בן משפחתם לתהליכים כואבים אמנם, אךבסופם יגיעו להחלמה המיחלת של בן משפחתם. במרבית המקרים בהם טיפלתי בעשרים השנים האחרונות, משפחות ששילבו ידיים עם ייעוץ המומחה לטיפול בהתמכרויות, הן המשפחות שהצליחו לסייע לבנם לצאת מסבל ההתמכרות לחיי ההחלמה.

עמיר פירני MSW, קב\"ן במיל. פל , 0544946034




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב