דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אבנים בכיס מרה - מה המשמעות? 

מאת    [ 28/09/2015 ]

מילים במאמר: 361   [ נצפה 7531 פעמים ]

אבנים בכיס מרה – מה המשמעות?

כללי

אבני כיס מרה (מרירה) הן אחת הבעיות הכי שכיחות במערכת העיכול של אדם.  השכיחות נעה בין 2 עד 40% באוכלוסיה הרגילה, (בממוצע – כ20% )והיא תלויה בגיל, מין, גזע, וגורמי סיכון רבים. אבנים נפוצות יותר בנשים, שכיחותן עולה עם הגיל.  גורמי סיכון המעלים את שכיחותן הן הריון, השמנה, מחלות מעי דלקתיות, מחלות בהם יש פירוק מוגבר של כדוריות דם אדומות, ועוד...

 

איך נוצרות האבנים במרירה?

 אבנים במרירה הן תוצאה של התגבשות של המרכיבים שיש במרה. המרה מורכבת ממיים, כולסטרול, מלחי מרה, בילירובין (חומר צבע, או פיגמנט) , וחלבונים הנקראים פוספוליפידים. אבנים נוצרות מגבישי כולסטרול ובילירובין או הנגזרות שלו, וגם מכילות חלקים מסוימים של כל מרכיב אחר שיש במרה. על פי תכולתם האבנים מחולקות לאבני כולסטרול או אבני פיגמנט. בנדינות מערביות, כמו גם בישראל רוב האבנים הן אובני כולסטרול, ומהוות כ80% מכל האבנים. אבני פיגמנט שכיחות יותר במדינות אסיהאו במקרים של זיהום כרוני בדרכי מרה.  באבני כולסטרול מרכיב זה מהווה יותר מ70% ממשקלם הסגולי. אבני כולסטרול ברוב המקרים לא נראות בצילום רנטגן רגיל עקב תכולה נמוכה של סידן.

 

סימפטומים:

רוב האנשים שלהם יש אבני מרה נשארים אסימפטומטיים לכל חייהם. כ20% מתוכם יסבלו מסימני מחלת אבנים, השכיחה בהן – עווית מרתי (biliary colic).  תופאעה זו מתרחשת כאשר אבן נעה ונתקעת בצינור כיס המרה. אם אבנים גרמו לתלונות, יש סיכוי גבוה שיתפתח סיבוך כלשהו בהמשך, עם רשימה ארוכה של סיבוכים אפשרים: דלקת כיס מרה, אבנים בדרכי מרה עם צהבת חסימתית עם או בלי דלקת, דלקת בלבלב, היווצרות פיסטולה (מעבר )בים כיס מרה או דרכי מרה לבין המעי, אשר עשויה לגרום לסימת מעי על ידי אבנים, או אפילו גידול סרטני בכיס המרה. כל אחד מסיבוכים אלה עלול להיות מסכן חיים, או עשוי לדרוש ביצוע של ניתוחים מורכבים? בו בבזמן כריתת מרירה מונעת התפתחות של סיבוך כזה בעתיד בסבירות גבוהה ועם סיכון נמוך. 

טיפול:

כיוון שכ80% מהאנשים שלהם אבנים בכיס מרה יישארו ללא תלונות (אסימפטומטיים) לאורך חייהם – אין צורך בטיפול  או מעקב באוכלוסיה זו.

רק באנשים שסבלו מסימפטומים של אבני מרה – יש אינדיקציה (התוויה) לביצוע ניתוח כריתת מרירה. מזה יותר מעשור כריתת מרירה מתבצעת בשיטה הלפרוסקופית. זהו ניתוח בחלל הבטן המבוצע דרך פתחים קטנים בעזרת מצלמת וידאו זעירה. 

מחלות אבני מרה והניתוח  - ראה בכתבה הבאה. 

דר' אנדרי קידר, כירורג בכיר במחלקה כירורגית ב'מנהל יחידה של כירורגיה לפרוסקופית של מערכת העיכול וניתוחי קיצור קיבה בית חולים בלינסון, פתח תקווה. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב