דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


6 כללים ללימוד שפה זרה 

מאת    [ 03/09/2015 ]

מילים במאמר: 879   [ נצפה 3104 פעמים ]

. בפוסט הראשון ללמוד אנגלית עכשיו דיברתי על כך שחייבים ללמוד אנגלית. לא משנה בני כמה אתם ברגע שאתם קוראים את השורות אלה. הבאיתי לכם הוכחות, אמפיריות ומחקריות, לכך שמבוגרים יכולים ללמוד שפה אפילו טוב יותר מילדים. אך כדי להצליח בלימוד שפה זרה, אתם צריכים ליישם כמה כללים. אני מבטיחה לכל אחד מכם, ללא קשר לכמה כישרון יש לכם בשפות, מי שיישם את הכללים האלה ידע שפה נוספת תוך שנה. ומי שיזניח את הכללים האלה לא ידע.

1. חבקו טעויות ופתחו הומור עצמי

טעויות.זאת הבעיה הגדולה מכולן: אנשים מבוגרים מפחדים לדבר לא נכון. זה קורה אולי בגלל שבבית הספר הורידו לנו ציון על כל טעות. אך זאת הטעות הגדולה ביותר: בלי לדבר עם טעויות לעולם אתם לא תתחילו לדבר בשפה זרה. ואם לא תתחילו לדבר בשפה זרה, לעולם לא תלמדו לדבר. כל מי שלמד שפה חדשה יודע זאת: קודם מתחילים לדבר ורק אחר כך, תוך כדי התברברות בשפה החדשה, לומדים לדבר.

הומור עצמי. בגלל שאתם הולכים לעשות טעויות מצחיקות ולנסות להביע את עצמכם עם אוצר מילים של ילדים בני שנתיים, אתם עלולים להיכנס למלכודת "האדם החכם". ז"א, ללא הומור עצמי, התפיסה העצמית שלכם עלולה להיפגע: "איך אני, אדם מבוגר, בעל תארים גבוהים ומחשבות חכמות, מבזה את עצמי מול אנשים אחרים באי יכולת לומר משפט פשוט בלי לעשות 5 שגיאות..." גישה כזאת קטלנית ללימוד שפה חדשה. נקטו בגישה הפוכה: נצלו את ההזדמנות לילדות שניה, התחברו לחוויה של בני שנתיים, תהינו מכל מילה חדשה שתצליחו להכניס למשפט הבא ואל תקחו את עצמכם כל כך ברצינות: תנו לדוברי שפה שאתם לומדים להיות המבוגרים והחכמים יותר. ככה אתם מקבלים שיעור בצניעות כבונוס.

2. למדו פחות מי מה שאם יכולים

הפתעתי אתכם עם ההמלצה הזאת? ;) אני אסביר.

התחלה תמיד מלהיבה ולכן גם מטעה. המוטיבציה שלנו גבוהה בהתחלה אך היא יורדת במהירות הבזק. (זוכרים את העמוד הראשון של המחברת בתחילת השנה בבית הספר? הוא תמיד היה מסודר. שאר העמודים.... לא תמיד ולא אצל כולם). אותו דבר בלימוד שפה חדשה. בהתלהבות של הימים הראשונים אתם עלולים להקדיש לזה המון זמן, לרשום מילים חדשות, ללמוד דיקדוק, לקרוא וכו'.  החזיקו את עצמכם מהפיתוי הזה. לימוד שפה זאת ריצה לטווח ארוך. יומיים של לימוד אינטנסיבי יכול יותר לפגוע מאשר לקדם. תמיד תעשו בין 50%- 70% מהיכולת שלכם. אם נראה לכם שאתם יכולים ללמוד כל יום שעה, הקדישו רק חצי שעה ללמידה. ככה אתם תשמרו את המוטיבציה שלכם לאורך זמן.

3. למדו באופן רציף

בסעיף זה יש לי בשורה לא כל כך טובה: אין נסים. אי אפשר ללמוד שפה ב 10 ימים או בחודש. גם אם הפרסומת אומרת שכן. הסוד בלימוד שפה היא התמדה ורציפות. אתם לא חייבים ללמוד שפה כל יום, אפשר לסרוגין יום כן, יום לא, ואפשר פעמיים בשבוע. אבל הלימוד חייב להיות רציף. אסור לעשות הפסקות ארוכות. אפשר ללמוד פעמיים בשבוע אבל כל שבוע. ללא יוצא מן הכלל. עם זאת, אני ממליצה ללמוד כל יום או לפחות פעם ביומיים. ככה תתקדמו יותר מהר.

4. התעניינו בתרבות מאחורי השפה

שפה היא דלת לתרבות חדשה. היא משפיע באופן עמוק על תפיסת העולם שלנו, העדפות האוכל, צורת דיבור עם אנשים וכו' וכו'. אם אתם לא יודעים זאת עדיין, תצטרכו פשוט להאמין לי. כדי להשתלט על שפה חדשה אתם צריכים ללמוד אותה בשל סיבות נכונות. אם אתם לומדים שפה רק כדי להיות מסוגלים לנהל שיחה בעת הצורך, לא עולם לא תשיגו רמה גבוהה יותר מניהול שיחה פשוטה. רוצים ללמוד שפה מעבר לרמת המתחילים? תתחילו להתעניין באוכל שלהם, בספרות, בספורט, בשחקנים הגדולים שלהם, במהי תרבות העבודה שלהם, איך הם מבלים בזמן הפנוי, על מה הם צוחקים, במה מתגאים, מה האירועים ההיסטוריים הכואבים, כיצד נהוג להתנהג בחוץ וכו' וכו'.  יש עולם שלם מאחורי השפה שבחרתם ללמוד. ככל שתתעניינו יותר בעולם הזה כך תשמרו על מוטיבצית הלמידה לאורך זמן ותגיעו לשליטה טובה יותר בשפה עצמה.

וזה מביא אותי לסעיף הבא:

5. הטביעו את עצמכם בשפה ותרבות החדשה

את הסעיף הזה אפשר להתחיל ליישם אחרי שתגיעו לרמה בינונית ומעלה. ברמת המתחילים קשה לעשות זאת אם אתם לא נמצאים במדינה דוברת השפה. למה הכוונה להטביע את עצמכם בשפה? זה כבר לא מספיק רק לקחת שיעור שפה כל יום. תתחילו לראות תוכניות טלוויזיה, סרטוני יו טיוב, לקרוא חדשות וספרים, לשמוע רדיו וחשוב מאוד, לחפש הזדמנויות לשיחות עם דוברי השפה. (במאמר הבא אביא לכם רשימת האתרים שיעזרו בכך. רמז מקדים: סקייפ זאת הפלטפורמה הנוחה מכולן) כך אני, בלי לשים לב אפילו, הגעתי לשליטה שוטפת באנגלית מרמה בינונית שאליה הצלחתי להגיע ע"י השיעורים והטיולים. התחלתי לראות סרטוני וידאו בלי תרגום, לחפש בגוגל באנגלית, עברתי לראות סדרות באנגלית ולקרוא ספרים באנגלית. (אני לא קוראת עיתונים אבל אם אתם כן, עתונות און ליין כולה לרשותכם.) בהתחלה לא הבנתי הכל ולפעמים רק הבנתי בערך על מה מדברים ולפעמים בדיוק ההיפך, הבנתי מילים בעוד שהמשמעות הכללית נעלמה ממני. אני אפילו לא יודעת להצביע מתי קרה בדיוק שמתי לב שאני מבינה הכל. עד כדי שלפעמים אני אפילו לא יודעת לומר אם הסרט שראיתי היה בעברית, רוסית או אנגלית. כל כך נוח זה מרגיש לי היום לעבור משפה לשפה.

6. רוצים ללמוד לדבר? דברו. רוצים ללמוד להבין? הקשיבו. רוצים ללמוד לקרוא? קראו.

לימוד שפה לא בא בצורה אחידה. יש אנשים שיכולים לקרוא באופן שוטף אך לא מסוגלים להגיד משפט אחד באותה שפה. לכן חשוב להשקיע מאמץ במה שאתם רוצים ללמוד. אם תלמדו רק לקרוא תדעו רק לקרוא. אם רק תקשיבו כדי להבין, תלמדו להבין אך לא תוכלו להביע את עצמכם, ואם תלמדו לדבר ולא תקראו, לא תדעו לקרוא. לכן, אני משתדלת לפזר את המאמצים שלי באופן שווה באספקטים שונים של השפה: דיקדוק, קריאה, הבנה הנשמע ודיבור.

במאמר הבא אביא לכם רשימת האתרים שבהם תוכלו להיעזר כדי ללמוד אנגלית.

להיות אדם יותר מעניין


taniabrosh.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב