דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרכבת הקלה בתל אביב - בכייה לדורות 

מאת    [ 02/08/2015 ]

מילים במאמר: 756   [ נצפה 2714 פעמים ]

הרכבת הקלה בת"א – בכייה לדורות

 

יש פתגם עתיק ומוכר כמעט לכל אחד ע"פ כדור הארץ: אבן שיזרוק טיפש לבאר, אלף חכמים לא יוציאוה.

 

מסתבר שבישראל לא חסרים טיפשים (אלה בד"כ הם מקבלי ההחלטות על כולנו), ומה יעזרו החכמים אם בסופו של דבר הם נותרים מחד חסרי ישע ומאידך סובלים את התוצאות יחד עם היתר?

 

אם משתמע מפתיח זה כאילו וכותב שורות אלה רואה עצמו נימנה עם החכמים, אז מוטב לרדת מהר מהעץ הלא רלוונטי הזה – בין אם זה נכון ובין אם לא.

 

הפעם נדבר על הנושא הכי חם בישראל, והוא כמובן הרכבת הקלה שהחלו בבניית התשתית להקמתה. שום נושא אחר לא מחזיק מים וכותרות כמו עניין הקטסטרופה התחבורתית העומדת להתרחש עלינו בעשר/עשרים השנים הבאות במרכז העצבים של המדינה – וכמובן שמדובר בתרתי משמע.

 

אתחיל מהסוף, וכך ייקל על כולנו להמשיך ולהבין כמה כבדה תהיה עלינו הרכבת הקלה הזו. שורה תחתונה: חבל על הכסף. חבל על הזמן. חבל על הנזקים הסביבתיים. חבל על הבריאות. חבל על העסקים שייפגעו. וחבל... שהטיפשים הצליחו בסופו של דבר לזרוק את האבן לבאר, ולך חפש עכשיו את החברים שלך...

 

את ה"חבל" הכי גדול השארתי לסוף: חבל שהתוצאה לא תהיה רווחה תחבורתית בגוש דן.

 

הנה לכם רשימת העובדות שחלקם כבר מאירות או נכון יותר מחשיכות עינינו, ועל היתר נדבר או נחווה בהמשך השנים.

 

כביש החוף חיפה/ת"א כדוגמה לאינספור השקעות עתק בכבישי/מחלפי ישראל. זוכרים שכביש זה היה פעם דו סטרי? זוכרים שאח"כ הפך לשני כבישים בינעירוניים חד סיטריים (עם גדר הפרדה)? זוכרים שעם השנים נוצרו בכביש זה פקקי ענק? זוכרים את השקעות העתק שנשפכו כדי לבנות על כביש החוף מחלפים ומנהרות? מה קיבלנו? פקקי ענק... רק ענקיים יותר.

 

מתברר שאף אחד מהבזבזנים הממונים על רווחת הציבור לא היה מחד מספיק חכם להבין את הדבר הזה טרם הרים את הפרוייקט הבזבזני לביצוע, ומאידך לא רק שלא שילם על טימטומו במישרתו – אלא שמאז קודם כמו כל יתר המעורבים, ואף אחד מסביב לא צייץ.

 

מה היה צריך להיות הפתרון עוד לפני 30 שנה? תראו כמה פשוט: רכבות. לא "הרכבות" שעד היום משגעות אותנו בכל הווריאנטים האפשריים, אלא כאלו שתצאנה מכל מרכזי הערים, ותעבורנה בהתאם מהצפון ועד הדרום. לא קרה? נכון. לא קרה.

 

כעת, אחרי עשרות שנים של כאוס מתמשך, הצליחו שרלטני הממשלה להעביר את ההחלטה הנוראה לבנות רכבת קלה בגוש דן.

 

מה הם חושבים להשיג בזה? הסעת המונים מפ"ת לת"א ועד בת-ים? זהו? על זה הורסים מדינה ומשתיקים את מרכז העצבים של ישראל ל-20 שנה?! האם באמת אינם מבינים שמאות אלפי הרכבים הנכנסים בכל בוקר לגוש דן ויוצאים בשעות הערב... ימשיכו לעשות זאת בהמוניהם... אבל בכמויות אסטרונומיות גדולות יותר?! לא מבינים?! האם לדעתם הבעייה נעוצה רק בנתיב/ים המוצעים כעת בתוכנית, ובא לציון, מלכה, ישראל,  יפה, יהודה, ומיכל הגואל?! יואווווו איזה פסיכים...

 

לא יודע אם שמתם לב, אבל אפילו עמך (כאלה שלא טוחנים מפות הנדסיות ו/או הבנה תחבורתית) החלו מעלים רעיונות – הכל בעקבות ההחלטה על הרס מרכז הארץ לטובת האסון הנבנה הזה: למה לא לנצל את האנדרלמוסייה הזו לצורך חיזוק ועיבוי התחבורה הציבורית בת"א?

 

הבנתם את העניין? למה למשל לא לאפשר אינסוף קווי אוטובוסים ומוניות שרות מכל פינה לכל פינה בת"א – ופשוט למנוע מרכבים פרטיים להכנס לעיר? הרי בלאו הכי ב-20 השנה הבאות לא יצליחו בעלי רכבים פרטיים "להסתדר" בת"א, אז למה לא לאסור עליהם באופן מוחלט לצורך מיפוי העיר רק לתחבורה ציבורית – מהירה וזמינה?

 

רגע... אז למה להמשיך עם פרוייקט הענק הזה של הרכבת הקלה, אם זה ניתן לביצוע טוב יותר...? אוה... נגענו רק בנקודה כואבת אחת, ולך תוציא עכשיו את האבן שזרק טיפש אחד...

 

אי אפשר בלי נ.ב

חוזר ומזכיר. התנועה בכל הכבישים ברחבי המדינה הפכה לפקק אחד גדול (למרות השקעות המיליארדים של התאוותן השר כץ) וזו הולכת להיות קטסטרופה גדולה יותר ומצטברת לאסון לאומי גדול יותר – עם השנים. מה שהיה צריך לעשות לפני 30 שנה, טוב אם יתחילו לבצע אפילו כעת (כי לעולם לא מאוחר) – והכוונה כמובן לרשת רכבות בינעירונית/ארצית שתכנס לכל מרכזי הערים, וכך לכל רחבי הארץ.

 

מי בכלל יבדוק ויכתוב מאמר תוקפני כזה בעוד 20 שנה כשיתברר שכל האסון הזה של השקעות ברכבת קלה בגוש דן היה סיפור קפקאי מארץ חלם אם לא חמור מכך?! עבדכם הנאמן כנראה שכבר לא יהיה כאן... ואת הלפיד ייצטרך להמשיך ולהריץ (לשום מקום) מישהו שכנראה בוכה ברגע זה את הבכי הראשון שלו עת יצא מרחם אימו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לוחם חברתי ברשויות ובכלל. מומחה תחבורה, מנהל ועורך מקומון לשעבר, מנהל מכירות. נשוי ואב לארבעה מופלאים. עיינו בבלוג שלי: http://cafe.themarker.com/user/264286/>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב