דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה עושים בחופש הגדול הזה? 

מאת    [ 26/07/2015 ]

מילים במאמר: 791   [ נצפה 4929 פעמים ]

"משעמם לי"

נשמע מוכר?  "מה עושים היום" "משעמם לי" "אוף... אין לי מה לעשות..."  משפטים שנאמרים בלא מעט בתים בימים אלו. החופש הגדול, חודשיים ימים, זוהי בהחלט חופשה ארוכה מאד.(בלי לפגוע כמובן בצורך של המורים לחופשה זו)                                      הדרך המועילה ביותר להתמודד עם זמן פנוי, בעיקר אם הוא נמשך כל כך הרבה זמן היא תכנון. גם אנחנו כמבוגרים מעדיפים להיות מאורגנים ומסודרים עם תוכנית כשיש לנו זמן כה רב. חשוב לתכנן אך במקרה של משפחה בה ילדים גדולם דיים ככל שהתכנון יהיה משותך ועל דעת כולם כך ייטב. 

מיותר לציין שהאחריות לניהול החופשה מוטלת הרבה מאד על ההורים.  הם המבוגרים האחראיים והם בעלי האמצעים אך כדאי עד כמה שאפשר לשתף את הילדים. ככל שיהיו שותפים כך תזכו ליותר שיתוף פעולה שלהם. הילדים בימינו אוהבים להרגיש חלק מההחלטות שעושים לגביהם.  או כפי שהם אומרים "סופרים אותנו" ואתם מסכימים שממגיע להם עוד יותר מזה. מגיע להם לחוש תחושבת ערך וחשיבות באשר לדברים הנוגעים להם. בודאי שמתם לב שכאשר הטלתם על הילדים אחריות הם לקחו אותה. הם אוהבים להרגיש עצמאים ואחראיים. הרווח הוא כפול גם שיתוף פעולה וגם שהם  פחות באים טענות וטרוניות כאשר דברים לא נעשו בדיוק פי ציפיותיהם. 

אני מציעה להפגש לשיחה משפחתית. אם אתם נוהגים לערוך שיחות משפחתיות כדאי שהמפגש יעסוק בנושא זה בלבד. לפני שמתחילים יש לקבוע כללים לשיחה. והכלל הראשון יהיה שכל רעיון שיעלה הוא בסדר ואין לאף אחד רשות לפסול, לבטל או להשמיע כל ביקרת כי  כמו שנאמר "הנייר סופג הכל".  כדאי לקחת דף ולרשום את כל הרעיונות שעולים בראשכם. כל רעיון ללא שום מגבלה. ממש סיעור מוחות  בו כל אחד, הורה וילד, יכול להציע את רעיונותיו והכל כשר.

במהלך השיחה כדאי לעודד להביא עוד רעיונות. "איזה עוד רעיון יש לך?"  או "מה עוד היית רוצה?" "מה עוד..." למלא את הדף ברעיונות. זה כשלעצמו משחרר. אפשר לפנטז ולהגזים ככל העולה על רוחכם. זה מקום מאד נחמד להימצא בו. זה מעורר צחוק והנאה. אין דבר שאסור לחשוב עליו. לאחר שמילינו את הדף אפשר להתחיל ולנתח כל רעיון ולהגיע להחלטות אילו מן הרעיונות יתקבלו ביום, והשאר בפעם אחרת.

את התוכנית הסופית להכניס לטבלא ולתלות על הקיר! מה עושים ומתי?

מדוע כדאי לערוך שיחה שכזו ? 

כלכלה נבונה - צרכנות נבונה היא ערך שנלמד תוך התנסות ולא באופן תאורטי. גם ילדים יכולים ללמוד משהו, על פי גילם כמובן, על כלכלת משפחה. תכנון מוקדם יחסוך כסף וזמן יקר. ידוע למשל כי קניית כרטיס ללונה פארק, להצגה... יהיה זול אם ירכש מראש. או קניה באינרנט יכולה לחסוך זמן המתנה בתור. או אולי התארגנות כקבוצה תוזיל את המחיר ליחיד.

הקשר המשפחתי - כל משפחה שואפת לכך שהיחסים והאוירה בבית יהיו נעימים . אי התכנון וסדר יום עלול לגרום בדיוק לדבר ההפוך. למתח, לכעסים ולמריבות מיותרות.בכל השאלות של מה עושים בחופש? לאן? מתי? איפה? כמה כסף להקציב? אפשר לעסוק במפגש משפחתי יזום. שיחה משפחתית באווירה נעימה, על כוס קפה עוגה ופרות, בה כל אחד יעלה את בקשותיו ורצונותיו בלא הפרעה ובקרת.מפגש כזה כדאי לערוך באופן קבוע אחת לשבוע. אין כמו שיחה משפחתית נעימה לחיזוק היחסים במשפחה.

גם בחופש יש חוקים – נשמע לא הגיוני אך זה הגיוני מאד. החופש הגדול הוא פסק זמן חשוב בין שנת לימודים אחת לשנייה אך איננו חופש מהחיים. גם בחופש הגדול יש חוקים וכללים כמו : להודיע לאן הולכים ומתי חוזרים. להודיע אם מאחרים, לא פותחים דלת לזרים, לעמוד על שעת שינה שהוחלט עליה, לשמור על הסדר בחדר... כל משפחה קובעת את החוקים המתאימים לה אך כדאי שיהיו כאלה. ללא מסגרת הילדים, הקטנים והגדולים, הולכים לאיבוד. הם זקוקים לחוקים גם אם נדמה לכם שלא.

משעמם לי? בתוך המסגרת ישנה לילדים חופש בחירה. לילדים ישנה לעיתים תחושה שההורה הוא המבדר והאחראי לבילוי הזמן של הילד. לא לפנק יותר מדי. ילדים אוהבים להרגיש עצמאיים ובוחרים. תנו להם לבחור. החופש הגדול ברובו הוא עניינו של הילד – ויש לתת לו את האחריות על כך. לא עוד משעמם לי!!

תרומה למשפחה – החופש יכול להיות הזדמנות לחגיגת סדר בחדר. לא הסדר הרגיל שהם נדרשים לעשות כל השנה. רענון החדר כמו: להחליף תמונות על הקיר, לפנות בגדים שכבר קטנים (ללכת יחד ולתת אותם לנזקקים) אולי לצבוע קיר אחד לפי בקשת הילד, לפנות ספרים שכבר לא מתאימים, לפנות משחקים...... יש אין ספור דברים שניתן לבקש מהילדים לעשות. הם ישמחו להרגיש תורמים ומועילים.

הכרות עם ההורים – החופש הוא הזדמנות להכרות עמוקה יותר בין הורים וילדים. מה שהיה אולי קשה במשך שנת הלימודים העמוסה לכולם יכול לקרות בחופש הגדול כמו: לפתוח ולראות ביחד אלבומי תמונות, לראות סרטי  וידאו שלכם כילדים, לקחת את הילדים לאזור ילדותכם, טיולי משפחות במקומות שנהגתם לבקר עם הוריכם, לבקר במקום העבודה שלכם, או כל בן משפחה אחר. להיזכר במשחקי ילדות ולשחק בהם.....                                                  

הכרות זו תחזק את הקשר ותחושת השייכות של הילדים למשפחה שלכם. אין מטרה נעלה מזו!

חופשה נעימה

שרה נייס, מאמנת משפחתית ומרצה להורים בגישה האדלריאנית, כבוד לי להעניק לכל משפחה את המתנה הגדולה מכולן - בנייה והעצמת המשפחה – הורות מאושרת.  אימון משפחתי שהופך חיכוכים לחיוכים, פרטים נוספים   http://www.snaiss.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב