דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בברית המועצות היה דיקטטורה חומרית, אבל חופש רוחני. בארץ - יש דיקטטורה רוחנית, אבל חופש חומרי. 

מאת    [ 15/07/2015 ]

מילים במאמר: 383   [ נצפה 2794 פעמים ]

רוח קשור לחומר ולהיפך, אבל היחס בניהם איננו סימטרי והשאלה היא מה מוביל את מה. רוח (או דמיון) תמיד קודם, ולפני שיוצרים מוצר חומרי מסויים, יש להמציאו בעזרת דמיון. אבל, אחרי שהוא קיים, הוא יכול להכתיב את המציאות לאנשים אחרים. לכן, העולם בגדול הוא מובל רוח, אבל קיימים אנשים, שלא רוחניים, והם - חיים באופן חומרי בלבד ומוכתבים עם עובדות נתונות. החופש שלהם הוא בבחירת המציאות החומרית שלהם, מיקומם הפיזי, אנשים שהם בקשר איתם, מוצרים שהם קונים, מה אוכלים ומה שתים.

בברית המועצות, היתה דיקטטורה חומרית, שהתבטאה בכך, שלאנשים היה פחות חופש בחירה במימד החומרי. פחות חופש תנועה, פחות ברירה בהקשר לתעסוקה, פחות מוצרי צריכה, פחות חופש ביטוי. אבל, אם מדברים על מימד התודעה בלבד, ללא זליגה לעולם החומר (כמו דיבור או כתיבה למשל), החופש של האדם היה מוחלט. האדם יכל לחלום ולדמיין כאוות נפשו. ניתן לראות את זה בחוש ההומור שנשמר באופן יפה מאד, בכמות הבדיחות שאנשים המציאו. היה בדיחות על הכל ועל כולם, מה שמעיד על כך, שברמה הרגשית והתת מודעית - האנשים היו חופשיים לחלוטין.

המצב בארץ, לעומת זאת, הוא של חופש חומרי יחסית גדול, אבל פחות חופש תודעתי. בניגוד לבריה"מ, הציבור איננו מאוחד באידיאולוגיה אחת וכך, האנשים מתחלקים לקבוצות קטנות, שבכל אחת מהן שולטת אידיאולוגיה שונה במהותה, או לפחות בזהות האנשים שמרוויחים ממנה. הקבוצות - יותר חזקות מבודדים ונלחמות בניהן על השפעה. הפרט הבודד איננו מוגן מפני עריצות קבוצתית, ומנסה בד"כ למצוא הגנה מאחת הקבוצות. מתוקף הכוחנות של המאבק הזה, המצב הופך להרבה פחות מצחיק, ולמעשה מבטל בצורה ניכרת את החופש הרוחני של בני האדם. לכן, המצב בארץ הוא למעשה דיקטטורה רוחנית של אנשים פרטיים, כשכל אחד מהם מייצג אמת אחרת, וכך - לא נוצר מצפון קולקטיבי, ואינטרס שולט בלבבות בני האדם.

יש לשים לב לכך, שתודעת האדם היננה מוגבלת בעוצמתה, וכך, אידיאולוגייה של המונים - הינה משהו שלא ניתן בקלות להיתעלם ממנה. אם הקבוצה תרצה, מה שקורה לא תמיד, היא יכולה להפעיל לחץ על אדם בודד, אז - להוכיח את דעתה בכוח. האדם צריך לשים לב לא להיות מבודד, וכן להישתייך לקבוצה כלשהי, כך שאפשר יהיה להיתגונן. בבריה"מ היתה קבוצה ואידיאולוגיה, שחזקה בצורה ברורה מכולם, ולכן - לא היה ויכוח אידיאולוגי בעם. כיוון שאף אחד לא יכל על האידיאולוגיה הראשית, האנשים פיתחו הומור, ולא היתה כנאה בניהם. בארץ - האידיאולוגיות מרובות, ולא זוכות בצורה מובהקת. כנאה ושנאה התפתחו בציבור, עקב כך שחלק מהאידיאולוגיות מרוויחות יותר, וחלק - פחות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב