דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל מה שחשוב לדעת לפני שימוע או ראיון במשרד הפנים 

מאת    [ 21/06/2015 ]

מילים במאמר: 619   [ נצפה 4037 פעמים ]

כל מה שחשוב לדעת לפני ראיון במשרד הפנים

האם אתם עומדים בפני ראיון / שימוע במשרד הפנים ולא יודעים למה לצפות? מאמר זה יסייע לכם להפיג את החששות, ולהבין את התהליך, איך להתכנון ומה לעשות, על מנת להעלות את הסיכויים לתוצאה טובה לאחר השימוע.

שימוע במשרד הפנים - אמצעי של פקידי הרשות לבירור עובדות בקשה מול משרד הפנים

הסדרת מעמדם החוקי של אזרחי מדינות זרות בישראל נעשה על ידי משרד הפנים - רשות האוכלוסין וההגירה. נוהלי משרד הפנים מטילים חובה על פקידי משרד הפנים ליתן למקבלי השירות, אשר מבקשים להסדיר מעמדם בישראל, זכות להשמיע את קולם באמצעות שימוע / ראיון במשרד הפנים. בין אם מדובר בנוהל חיים משותפים והסדרת מעמד בישראל מכוח נישואין לאזרח ישראלי, או הסדרת מעמד בישראל עבור ידועים בציבור, או הסדרת אשרת שהייה בישראל מכוח כל נוהל אחר של משרד הפנים - הרי שקיימת זכות עבור מקבל השירות לקבל הזדמנות להשמיע את טענותיו בפני פקידי הרשות אשר יקבלו החלטה בעניינו.

 נוהל עריכת ראיון במשרד הפנים

נוהל עריכת ראיונות במשרד הפנים קובע כי ביצוע ראיון הוא אחד מכלי העבודה המרכזיים של פקידי רשות האוכלוסין לבירור העובדות של בקשה, אשר מוגשת אל משרד הפנים. הראיון נערך במשרדי לשכת רשות האוכלוסין בלבד, על ידי פקידי משרד הפנים במקום, אשר נדרשים להקפיד לשמור על פרטיות המרואיין, ככל הניתן. הריאיון מתבצע בדרך של שיחה אישית באמצעות שאלות ותשובות. חובה על פקידי משרד הפנים לתת למרואיין הזדמנות הוגנת להשמיע את טענותיו. פקידי משרד הפנים יכתבו את תשובות המרואיין על טופס עריכת ראיון. בתום הראיון יתבקש המרואיין לחתום על תיעוד הראיון, לאחר שקרא את פרוטוקול הראיון ואישר את תוכנו. לבקשת המרואיין, פקידי משרד הפנים ימסרו למרואיין העתק של טופס עריכת ראיון במשרד הפנים.

 התכלית המשפטית של שימוע במשרד הפנים

נוהל עריכת ראיונות במשרד הפנים פורסם בשנת 2009, אולם מתבסס על מסורת ארוכה של פסקי דין של בתי המשפט בכל הנוגע לזכות הטיעון של הפרט בהתנהלותו מול רשות מנהלית. פסיקות בתי המשפט בישראל קבעו כי ישנם שלוש תכליות לזכותו של אדם להשמיע את טענותיו בפני הרשות הקובעת, טרם קבלת החלטה בעניינו. ראשית, זכות הטיעון מגביר את האמון של הנפגע על ידי ההחלטה ברשות אשר מקבלת את ההחלטה בעניינו. זאת מפני שאותו אדם יודע כי קיבל אפשרות להשמיע את טענותיו במהלך ראיון במשרד הפנים. שנית, זכות הטיעון באמצעות שימוע במשרד הפנים מגביר את אמון הציבור בכללותו ברשות המנהלית. שלישית, ראיון במשרד הפנים חושף את פקידי רשות האוכלוסין בפני הטענות של מגיש הבקשה, כך שההחלטה מתקבלת לאחר שמיעת כל הטענות הרלבנטיות. פקידי הרשות נדרשים להקשיב לטענות המרואיין ולקחת אותם בחשבון בעת קבלת החלטה בעניינו.

יש לציין כי חרף התכליות החשובות של זכות הטיעון, אשר ממנה נגזר נוהל עריכת ראיון במשרד הפנים, הרי שבפועל לא מעט מרואיינים במשרד הפנים מריגישם לאחר הראיון כי לא קיבלו הזדמנות הוגנת ונאותה להשמיע את מלוא טענותיהם, או שפקידי משרד הפנים לא היו קשובים לדבריהם

הזכות לסיוע ליווי עורך דין במהלך ראיון במשרד הפנים

מעמד שימוע במשרד הפנים עשוי להיות מעורר חשש עבור המרואיינים, אשר אינם מכירים את נוהלי משרד הפנים והחוקים הספציפיים הנוגעים לבקשה שלהם מול משרד הפנים. כמו כן, ייתכן כי במהלך ראיון במשרד הפנים יעלו שאלות על ידי פקידי הרשות, אשר המרואיין אינו יודע האם הוא חייב להשיב עליהם או מה לומר. לפיכך, כדאי לדעת כי קיימת זכות לקבל ליווי של עורך דין בעת שימוע במשרד הפנים. עורך דין המלווה לקוח אל שימוע במשרד הפנים אינו רשאי כמובן להשיב על שאלות במקום המרואיין, אולם רשאי להשמיע טענות לטובת לקוחו לאחר תום הריאיון.

לסיכום, אם הוזמנתם לשימוע במשרד הפנים או שאתם עומדים בפני ראיון במשרד הפנים מומלץ להיוועץ בשירותי עורך דין הגירה לישראל, בעל ניסיון בהליך שימוע מול משרד הפנים, אשר בקיא בזכויות וחובות של מרואיינים בעת ראיון במשרד הפנים. עורך דין יכול יסייע להתכונן לראיון, או לתאם ליווי עורך דין לראיון במשרד הפנים.  

0 Links

יהושע פקס, עורך דין  במשרד כהן, דקר, פקס, ברוש - משרד עורכי דין בירושלים ותל אביב


עורכי דין הגירה לישראל / ארצות הברית


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב