בשנים האחרונות, אחד האמצעים הפופולריים לגיוס מימון להשלמת מיזמים היה באמצעות מימון המונים. בחו"ל האתרים הפופולריים ביותר הם: Kickstarter ו- Indiegogo, ובארץ: מימונה ו- Headstart. אם לפני כמה שנים כמות ההצלחות הייתה עצומה, כיום מספר הפרויקטים שמגייסים הולך ופוחת. ומכיוון שאנחנו כבר הרבה אחרי שיא ההצלחה של שיטת מימון ההמונים, נשאלת השאלה האם עדיין יש סיכוי לגייס מימון באמצעות אתרי מימון המונים, או שמומלץ לחפש דרכים חדשות?
כמובן, שעדיין מוקדם להספיד את מימון ההמונים, מכיוון שעדיין יש הרבה פרויקטים שמגייסים, ואפילו סכומי כסף נכבדים. אבל, צריך להיות מוכנים להשקיע סכומים משמעותיים על מנת לגייס.
ההצלחה הגדולה של מימון ההמונים בשנים האחרונות, היא גם כיום הבעיה העיקרית של השיטה. מכיוון שהייתה כזו הצלחה בתחילת הדרך, בכל יום נוספים לאתרים אלו עשרות ומאות פרויקטים חדשים. בכל רגע מתון, רצים בכל אתר גיוס בינלאומי כ- 20,000 (!!) קמפיינים חדשים. זהו מספר בלתי נתפש. כל מריץ קמפיין חדש, צריך קודם כל לשאול את עצמו: "אם באתר רצים כ- 20 אלף קמפיינים, מה הסיכוי שהמשקיעים יגיעו דווקא לקמפיין שלי"?
אני יודע שכל יזם משוכנע שהמוצר שהוא המציא הולך לשנות את העולם, וזו בעצם המהפכה החדשה, שתגרום לו להיות יותר גדול לאפל. אני גם שומע טיעונים כמו: "אתה יודע איזה שטויות גייסו כסף, אז המוצר שלי לא יגייס"?. נכון, יש הרבה מוצרים מטופשים שגייסו סכומים מרשימים, וכמובן- אי אפשר לפגוע ביזם הנלהב, שמאוד מאוהב בפתרון שלו. אבל, חייבים ללמוד מה אחרים עשו על מנת להצליח.
ממחקר של הרבה מאוד מיזמים מוצלחים, אני מאמין שהאפשרות לגייס כיום מימון תלויה בנושאים הבאים:
• שהמוצר המוצע עונה על צורך אמיתי
• שהמוצר מציג חדשנות ומקוריות (ולא שינוי/התאמה של מוצר קיים)
• שהמוצר סיים פיתוח, כולל אב טיפוס עובד, ונדרש רק סכום של כמה עשרות אלפי דולרים לצורך הורדת עלויות בייצור (משקיעים לא יסתכנו במימון מוצר שמחייב השקעה גדולה, ושיש סיכוי שהפיתוח לא יסתיים בהצלחה). קמפיין מוצלח יגייס הרבה יותר מכמה עשרות אלפי דולרים שמבקשים, אבל עדיף לבקש מעט ולעמוד ביעד, מאשר סכום גבוה שמרתיע ויקשה על המגייס לעמוד ביעד הגיוס.
• עוד לפני העלאת הקמפיין באתר מימון ההמונים, יש לבצע קמפיין מסיבי בכל מדיה אפשרית, החל מרשתות חברתיות ורשתות עסקיות, דרך כתבות אצל בלוגרים המוגדרים כמובילי דעה בתחום בו המוצר מציע מענה, ועד לכתבות בטלוויזיה בערוצים המתאימים (כמו ערוצי הבוקר). בכדי להצליח במימון, חייבים ליצור "באז" בתקשורת, שיגרום לכך שבימים הראשונים שהקמפיין עולה, יתבצע גיוס של 20-30% מיעד הגיוס. במצב זה, אתר מימון ההמונים ייתן עדיפות לקמפיין, ויציג אותו בדף הראשון במטרה לקדם יותר את הקמפיין. משקיעים חדשים שייכנסו לקמפיין, יראו שקצב הגיוס מאוד גבוה, מה שיגדיל את הביטחון שלהם להשקיע גם באותו מוצר.
• ולסיום, בסרט שמפיקים לקמפיין, יש להקפיד על כמה דברים חשובים:
- שיראו וישמעו את היזם
- שיראו את המוצר מצולם בוידאו, ולא הדמיה או אנימציה (בעיקר מחשש להונאות, והגדלת הביטחון של המשקיעים שהאב טיפוס של המוצר קיים ועובד)
- שהתסריט יהיה מבריק, כזה שיגרום למשקיע לחייך ו"להתאהב" במוצר, והכי חשוב- שיגרום למשקיע לספר על המוצר לחברים שלו (לשתף את הקמפיין, ולהפוך אותו לויראלי)
לסיכום, התחרות על המשקיעים הולכת וגדלה, כשבכל אתר מימון המונים רצים במקביל עשרות אלפי קמפיינים. בכדי להצליח בגיוס, יש לוודא שהמוצר המוצע עונה על צורך אמיתי, השלים פיתוח ומחייב רק גיוס של מימון קטן להורדת עלויות בייצור. במקרה שכזה, יש להשקיע סכומים משמעותיים בהרמת קמפיין תקשורתי משמעותי בשוק היעד, בכדי שהקמפיין במימון המונים יראה גיוס משמעותי כבר בימים הראשונים. בהצלחה!
עוזי יהב, מייסד יהב הפקות , ההתמחות העיקרית של החברה היא בהפקת סרטי תדמית וסרטי מוצר